Portrettfoto av overkonduktør Ted André Gjerde

YrkesintervjuKonduktør favoritt ikon

Han begynte som sommerhjelp i NSB, og nå har han vært der i over tjue år. – Det er ekstra stas når jeg kjenner igjen en fast kunde eller kunden gjenkjenner meg, sier overkonduktør Ted André Gjerde.

Ted André Gjerde
46 år
Overkonduktør
Vy, Moss

Hvorfor valgte du dette yrket? 

– Det er ganske tilfeldig. På 90-tallet var jeg i militæret og reiste mye med tog mellom Steinkjer og Kongsberg. Da tenkte jeg at konduktør virket som et koselig yrke, hvor du fikk snakke mye med folk. Jeg bestemte meg rett og slett for at dette yrket skulle jeg ha. Først begynte jeg som sommerhjelp i NSB. Nå har jeg vært der i over tjue år og kunne aldri tenkt meg en annen arbeidsplass!

arbeidssituasjon_konduktortedgjerde.jpg

Overkonduktør Ted André Gjerde har på seg uniform som består av svart bukse og hvit skjorte, i tillegg til en uniformslue. Han står i togvogna og snakker med en kunde mens kunden kjøper billett. Kunden sitter i togsetet.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg? 

– Dette er en turnusjobb, så lengden på arbeidsdagene mine kan variere. Noen vakter er på seks timer og andre er på 10 timer. En vanlig arbeidsuke pleier å ligge på cirka 35,5 timer. Mine strekninger ligger rundt Oslo-området, for eksempel Moss-Stabekk.

Det første vi gjør, er å gå gjennom en elektronisk sjekkliste for å forberede toget. Som konduktør må forsikre meg om at jeg har nok vekslepenger og billettruller. Deretter tar jeg en prat med lokføreren, for å bli kjent med ruta og vi blir enige om hvilke signaler jeg skal bruke. Når jeg står på perrongen kan jeg enten vise en lommelykt, et flagg eller en telefon for å signalisere til lokføreren at toget kan kjøre. Lokføreren får kjøretillatelse, jeg gir signal til avgang og turen er i gang.

Det er mitt ansvar å se til at alle som skal med toget er kommet på og å sjekke billetter. På billettrunden min er jeg blid og hyggelig, og ser om noen ombord har spesielle behov. Jeg begynner runden i bakerste vogn med å sjekke det ubetjente førerrommet, for å sikre at det ikke er uvedkommende der. Det er viktig at vi vet om alle passasjerene på toget i tilfelle det skulle oppstå en situasjon hvor vi må evakuere. Jeg sjekker også om det er noen med brann-, politi-, eller militæruniform. De kan være en ekstra ressurs hvis det skulle oppstå en kritisk situasjon. Før en stor tunnel, går jeg en brannrunde for å se om det er noe som kan skape problemer i tunnellen. Da er bakerste ubekjente førerrom, svært viktig å sjekke.

Andre arbeidsoppgaver som må gjøres, er å fylle på med kopper, toalettpapir og rydde litt. Men generelt sett handler det om å sørge for at folk trives på toget og har det fint.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket? 

– Nå har det forandret seg litt etter at jeg ble tatt inn i bransjen. Først må du søke på aspirantstilling hos Vy før du kommer inn på skolen for konduktører. Jeg gikk 8 måneder på skole, hvor det var en kombinasjon av teori og praksis. Her er det også eksamen. I dag tar utdanningen mellom 4 og 6 måneder. Som konduktør er det viktig å være hyggelig, serviceinnstilt og blid. Det er også en fordel hvis du takler stress godt. For at arbeidsdagen ikke skal bli for komplisert er evnen til å være organisert en forutsetning. Jeg mener også at det er fint å ikke være for «firkantet». Du kan unngå bråk med passasjerer hvis du er litt rund i kantene. Mye kan løses med et glimt i øyet! 

Hvem passer ikke dette yrket for? 

– Hvis du sliter med knær eller hofter, vil nok ikke dette være en jobb for deg. Det er mye gåing og bevegelse gjennom en arbeidsdag. I tillegg vil du slite med å jobbe som konduktør hvis du ikke liker å snakke med mennesker. 

Hva liker du best med yrket ditt? 

– Jeg vet aldri hvem som er passasjer på toget, og da kan jeg bli positivt overrasket! Det er generelt kundene som gjør at denne jobben er så fin. Hvis jeg er blid, er kunden blid. Noen ganger er det kunder som kjenner meg igjen, eller kunder jeg kjenner igjen, og det er ekstra stas. 

Hva liker du minst med yrket ditt? 

– Dette er en turnusjobb, og det er ikke alltid like gøy å stå opp klokka tre på natta mens det øser ned, bare fordi du må på jobb. Ugunstige arbeidstider er derfor et lite minus med denne jobben, og at jeg jobber en del helger. Det er med andre ord en del fritidsaktiviteter du må stå over med en slik jobb.

arbeidssituasjon_konduktortedgjerde.jpg

Overkonduktør Ted André Gjerde i uniform til venstre sammen med kollega. Begge har på seg uniform og smiler til kamera.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for? 

– Jeg mener denne jobben passer til nesten alle, men du vil nok passe ekstra godt hvis du er blid og utadvendt og liker å prate med mennesker. 

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det er mulig å klatre i gradene og få mer personalansvar. Da har du kontortid og er ikke så mye ute på toget. Typiske arbeidsoppgaver vil da være å sjekke om konduktørene gjør jobben sin skikkelig. Ellers kan du jobbe hvor som helst i Norge hvor det er togtilgang. Det er lurt å sjekke ledige stillinger på internett. En annen mulighet er å bli lokfører, men da må du ta to ekstra år med utdanning.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket? 

– Jeg anslår at startlønna ligger på rundt 350 000 kroner i året. Men så får du tillegg- og overtidsbetaling. 

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket? 

– Det er veldig gode sjanser for å få jobb som konduktør, rett og slett fordi det er mangel på folk.

    • Først begynte jeg som sommerhjelp i NSB, og nå har jeg vært der i over tjue år!
    • Det er veldig viktig at vi vet om alle passasjerene på toget i tilfelle det skulle oppstå en situasjon.

Yrkesbeskrivelser