Konduktør
Hvorfor valgte du å bli konduktør?
– Jeg ønsket meg en fast jobb. Vi var midt i en utrygg pandemi da jeg så en annonse på Finn.no hvor de søkte etter konduktører. Det passer meg fint fordi jeg er glad i bevegelse og i å jobbe med mennesker. Jeg søkte, kom inn og fikk en betalt utdanning som gav meg en trygg – og veldig fin jobb. Det var skummelt få passasjerer da jeg begynte under pandemien, men toget gikk i et ellers nedstengt samfunn, og det var selve beviset på hvor trygg jobben er.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Jeg er stasjonert på Oslo S og har en seks ukers turnus som innebærer å jobbe hver tredje helg med noen overnattinger på utestasjoner. Skiftet begynner alltid med å gå gjennom hvilke ruter jeg har og å sjekke at alt av utstyr.
Jeg jobber både på lokaltog med opptil 30 stopp på en rute, og på lengre strekninger som toget til Lillehammer og Østfold. Jeg har et togbrett som gir informasjon om arbeidsdagen og oversikt over feil og mangler på togsettene som kommer inn.
Der sjekker jeg for eksempel at rullestolheis, toaletter og dører fungerer. Jeg har med meg flagg og lykt, en maskinterminal for å selge billetter, en skriver og en GSMR telefon som jeg bruker til å kommunisere med lokfører.
Når jeg tar over toget, har jeg en kort konferanse med avtroppende ombordansvarlig. Da får jeg beskjed om togets tilstand, om det er passasjerer med særskilte behov, barn som reiser alene eller andre som trenger assistanse. Av og til er det avvik, både planlagte og uforutsette. Det oppstår ofte fordi vi har gammel infrastruktur. Jeg samarbeider med lokfører og eventuelt en annen konduktør dersom det er dobbelt togsett.
Før avgang ute på perrongen sjekker jeg at vi har klarsignal, som betyr tillatelse fra togleder til at vi kan kjøre. Jeg sjekker at kundene har kommet seg trygt av og på toget.
Ombord i toget har jeg flere ulike oppgaver. Den viktigste er alltid kundens sikkerhet. Jeg går tilsyn for å sjekke at alt er i orden. Jeg kontrollerer billetter, er tilgjengelig for spørsmål og hjelper de som trenger assistanse. Samtidig passer jeg på at kupeene er rene og ryddige. Jeg informerer passasjerene over høyttaleranlegget om noe skulle oppstå. Dette kan være planlagt eller uforutsett brudd. Min oppgave når det er brudd, er å hjelpe kunden videre på reisen.
Jeg liker å skravle og det kan bli mye småprat i løpet av en dag. På lokaltog er det travelt med mange stopp, men på lengre ruter har jeg mer tid til å slå av en prat.
Hva kreves for å kunne jobbe som konduktør?
– Du må ha fullført videregående og ha plettfri vandel for å søke stilling som konduktøraspirant. Du må igjennom ulike tester blant annet i norsk, engelsk og matte før et eventuelt intervju. Etter intervju må du igjennom en helsesjekk. Kommer man gjennom nåløyet er det 18 ukers opplæring ved kompetansesenteret i Drammen. Kurset er en blanding av teori og praksis og omtrent halvparten er med en yrkesveileder ute i tog.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Det passer for de som liker å omgås ulike type mennesker og er serviceinnstilt. Man må være forberedt på å jobbe turnus og bevege seg mye i løpet av arbeidsdagen. Ellers bør man kunne kommunisere klart og tydelig og være observant og følge med på detaljer. Mye kan oppstå, og yrket passer ikke så bra hvis man ikke kan opptre profesjonelt under stress.
Hva liker du best med å være konduktør?
– Jeg har verdens beste kollegaer, er glad i å jobbe med mennesker og liker å hjelpe folk. Gode tilbakemeldinger er alltid spesielt hyggelig.
Hva liker du minst?
– Å jobbe turnus er både godt og vondt. Å stå opp midt på natta er ikke alltid like gøy.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Etter et par års erfaring kan man søke om å bli yrkesveileder med opplæring av nye konduktøraspiranter. Det er mange muligheter internt både med kundeservice, som tog- kontrollør eller mer administrativt som førstelinjeleder.
Hva kan man forvente i lønn som konduktør?
– Det er lønn under utdanning. Grunnlønn som nyutdannet overkonduktør er 516 000 kroner i året. På toppen er det diverse tillegg, for eksempel helg og helligdagstillegg.
Hvordan er sjansene for å få jobb som konduktør?
– Da jeg søkte var det utlyst 34 plasser og vi var mer enn 900 søkere. Så lenge du oppfyller kriteriene har du en reell sjans. Stillingsannonsene legges ut på hjemmesidene til Vy og på Finn.no. Etter gjennomført og bestått aspirantperiode er du sikret jobb.