Kabinpersonale fly
Hvorfor valgte du å bli kabinpersonale?
– Det var en ren tilfeldighet. Jeg delte leilighet med en bekjent, som da jobbet som kabinansatt. På den tiden jeg søkte på en stilling som kabinpersonal, studerte jeg tannpleie og jobbet som nattevakt på Kingos bo- og aktivitetssenter. Jeg hadde frem til dette tidspunktet jobbet en del innen serviceyrket, blant annet i hotell- og restaurantbransjen, og likte veldig godt å jobbe med mennesker generelt.
Rundt årsskiftet 2012 til 2013 lyste Norwegian ut flere stillinger, som sommerfugler, og jeg la inn en søknad. Jeg syntes det virket interessant å ha et yrke hvor ingen dager er like og kundemassen forskjellig. Jeg vil påstå at jeg er mer en praktikant enn en teoretiker.
Måten min kommende kollega solgte inn kabinpersonalyrket på, traff meg virkelig. Hvordan arbeidshverdagen er, hvordan man bytter kollegaer fra en dag til en annen, samt at man også bytter roller fra dag til dag. Men også hvordan ikke-planlagte hendelser kan skje når som helst. Alt fra tekniske ting til operasjonelle endringer. Det tiltalte meg at jobben ikke er en 8–16-jobb mandag til fredag.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Som kabinsjef leder jeg kabinbesetningen min og fungerer som bindeleddet mellom kabin og pilotene i flight deck. Jeg har ansvar for at alle i kabinen er oppdatert på prosedyrer, på lik linje som meg selv. Dette kan for eksempel være endringer i servicekonsept, eventuelle endringer i menyer og annet. Min arbeidsdag starter kvelden før, med å sørge for at uniformen er i orden, alle nødvendige dokumenter er med og at jeg har fått med meg alle beskjeder og/eller endringer.
Selve arbeidsdagen varierer fra sesong til sesong, alt fra 04.45 til 10.45. På en normal arbeidsdag møtes besetningen på crewrommet hvor vi, sammen med pilotene, går gjennom hele arbeidsdagen med flytype, ruter vi skal fly, hvor mange passasjerer vi skal ha med oss, og vær og vind.
Arbeidsturnusen vår, i en 100 prosent stilling, er fem dager på og fire dager fri, i et fast, rullerende mønster. For meg passer dette perfekt. I tillegg jobber vi innenfor klare flytidsbegrensninger, såkalte Flight Time Limitations (FTL). FTL vil her si at våre arbeidstidsbestemmelser begrenser hvor mye vi kan jobbe per dag, på én uke, på 14 dager og på rullerende 28-dagersperioder. Disse reglene kan aldri avvikes. I tillegg har vi enkelte tilpasninger i vår lokale kabinavtale.
Sikkerhet er alltid førsteprioritet i Norwegian. Når vi som kabinpersonale kommer om bord, går vi gjennom våre arbeidsstasjoner og alt utstyret vi har ansvar for. Vi sjekker at alt fungerer, at alt er på plass og at sikkerheten er ivaretatt før vi ønsker våre passasjerer velkommen.
Under boarding skjer det alltid mye. Vi følger med hvert eneste sekund, spesielt på passasjerenes oppførsel, kommunikasjon med hverandre og de vi ønsker velkommen. Alt være seg fra om passasjerer er påvirket av blant annet alkohol eller andre rusmidler. Jeg som kabinsjef står alltid foran og skanner passasjerstrømmen. Hvis vi oppdager noe unormalt eller avvik, må det varsles og håndteres.
Selskapets policy er klar: Man har ikke lov til å være synlig beruset eller ruset når man kommer om bord, men noen starter ferien litt tidlig. Da må vi ta en vurdering og melde fra om dette. Når alt går som det skal, er hverdagen preget av både sikkerhet og service. Vi serverer mat og drikke, og vi skal skape en god opplevelse for passasjerene. Det innebærer å lese mennesker raskt når vi sier «hei» idet de kommer om bord. Her er det viktig å finne ut av «hvem de er». I løpet av en arbeidshverdag, kan vi møte opptil 1134 passasjerer og vi møter mange ulike passasjerer fra en dag til annen.
Hva kreves for å kunne jobbe som kabinpersonale?
– Da jeg startet, gikk vi et fire ukers kurs. Det kan ha endret seg litt i dag, men strukturen er den samme. På kurset gikk vi gjennom hele manualen som vi er omfattet av. Vi lærte om alt utstyr i flyet, testet det og trente på å bruke det. Vi simulerte ulike scenarioer i et treningslokale som er utformet som en kabin med seter. Under kurset hadde vi to eksamener. Én midtveis og én avsluttende. Består man kurset, går man videre til praksis hvor man flyr med en supervisor om bord i et fly noen dager. Supervisor observerer alt man gjør og vi viser det man har lært. Blir man godkjent her, er man klar til å operere på egen hånd.
Før kursing, er det også krav til at man besøker en flylege der man gjennomgår ulike tester for å kunne få det vi kaller en medical. Det vil si et bevis på at man er skikket til å operere som flypersonell. Og hvert tredje år må alle som jobber som flypersonell gå gjennom en ny evaluering. Med en slik felles prosedyre som gjør det gjenkjennelig for alle kollegaer, gjør at det blir enklere uansett hvor du flyr fra og hvem du skal fly med. For å bli senior kabinsjef må man ha jobbet minst ett år som kabinansatt. Deretter søker man via intranettet. Det plukkes ut kandidater basert på kriterier selskapet setter, og man går gjennom intervju, vurderinger og en assessment day i grupper. Består man det, må man gjennom en eksamen uten hjelpemidler.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Dette yrket passer for personer som er serviceinnstilte, liker systemer og ønsker at ting skal gjøres etter prosedyrer. Sikkerhet må alltid være det første man tenker på. Man må bruke kollegaene sine som hjelpemiddel og ikke være redde for å ta beslutninger. Som kabinsjef må jeg ofte gjøre vurderinger basert på det både jeg og kollegaene mine har observert. Man må kunne tenke flere scenarioer, både på kort og lang sikt.
Liker man kundeservice, en dynamisk hverdag, skiftarbeid, helger og varierte dager, passer dette godt. Det er veldig tilrettelagt for dem som vil jobbe slik. Men man gir også avkall på ting, litt på samme måte som hvis man jobber i helsevesenet eller brannvesenet. Flyene går hele året, og det kan være krevende for noen å jobbe i høytider eller fellesferier.
Hva liker du best med å jobbe som kabinpersonale?
– Som kabinpersonal har vi muligheten til å rotere roller gjennom dagen om man ønsker det, eller fra den ene dagen til den neste. Dette skaper en variasjon i arbeidshverdagen i form av arbeidsoppgaver og ansvarsområder. Som kabinsjef har jeg også en lederrolle. Jeg liker å få dagen til å flyte, at hele kabinpersonalet får følelsen av at alt sitter og at vi alle går av flyet å kjenner at dette var en bra dag. I tillegg er det viktig for meg å gi kollegaene mine ros når de gjør en god jobb.
Hva liker du minst?
– Det mest utfordrende er når passasjerer bryter mot selskapets regler, og at vi i disse tilfellene må nekte passasjerer å bli med på flyet. Dette er for å ivareta sikkerheten om bord. Likevel er det en tøff avgjørelse å ta, fordi det ødelegger ofte reisen deres. Men det er vår oppgave å formidle beslutningen, begrunne den og stå i diskusjonen.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Kabinsjef er første steg opp fra en «vanlig» kabinpersonal. Videre finnes stillinger som CPS-er (cabin performance supervisor) som trener crew om bord, og ground instructor, som trener crew på bakken. Hvert tredje år må alle gjennom oppfriskning på utstyr og prosedyrer, og disse instruktørene står for det. Man kan også bli basesjef eller jobbe på kontoret i ulike fagroller. Det finnes muligheter i treningsavdelingen der man planlegger kurs og opplæring for hele konsernet. Det er mange små steg man kan ta videre. Det gjelder å følge med der stillinger lyses ut.
Hva tjener kabinpersonale?
– Lønn varierer mellom selskapene. Vi har en lønnsstige som bestemmes av ansiennitet og erfaring. Som kabinsjef får den ansatte et tillegg for rollen. I tillegg har vi dietter, da vi er mye ute og reiser og har mange overnattinger
Hvordan er sjansene for å få jobb som kabinpersonale?
– Utsikten til å jobbe som kabinpersonal er bra. Så lenge du fyller kriteriene for å være egnet til jobben, og får en god kjent medical – som vi nevnt tidligere. Til slutt vil jeg legge til at det handler om hva man ønsker selv, og om man har personlighet som passer yrket. Jeg elsker service og å bry meg om mennesker. Man må like å ha en jobb hvor arbeidshverdagen er varierende. Med vårt nettverk av flyruter må man være klar til å pakke kofferten for flere overnattinger, i både inn- og utland.