Kabinpersonal fly

På mange måter er kabinpersonalet brannmenn, sykepleiere og politimenn. Vi fungerer også som barnehagepersonell for barn som reiser alene. Det er mange ulike roller i denne jobben.
Portrettbilde av Marlene Sandberg
Marlene Sandberg, 55 år
Kabinsjef
Norwegian, Oslo
Intervjuet er mer enn to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter intervjuet ble publisert.
«Det er mange som tror at kabinpersonalets jobb er å servere kaffe. Det stemmer ikke, vår viktigste oppgave er å sørge for sikkerhet på flyet. »
― Marlene Sandberg
Intervju:
Jonina Reynisdottir
Publisert: 16.03.2022
«Det er mange som tror at kabinpersonalets jobb er å servere kaffe. Det stemmer ikke, vår viktigste oppgave er å sørge for sikkerhet på flyet. »
― Marlene Sandberg
«For oss som har jobbet lenge med dette, så er det ikke en jobb, det er en livsstil.»
― Marlene Sandberg

Hvorfor valgte du å bli kabinpersonal?

– Når jeg var 20 år jobbet jeg som reiseleder, og jeg ble sendt til Italia, Spania og Hellas. Når jeg kom til Spania forelsket jeg meg i landet. Etter tre år som reiseleder, så var det et spansk flyselskap som søkte etter nordisk kabinpersonale for å fly til Skandinavia. Jeg synes det høres ut som en veldig flott jobb og jeg tenkte at det kunne jeg gjøre i et halvt år, men jeg endte opp med å bli i jobben i 20 år. Jeg trivdes veldig godt. Deretter gikk selskapet konkurs i 2012, og da så jeg at Norwegian søkte kabinpersonale. Jeg var ikke helt overbevist fordi det betydde at jeg måtte flytte fra Spania, men når jeg møtte mine kolleger i Norwegian følte jeg meg veldig godt tatt imot og jeg kjente virkelig at jeg ville jobbe der. Det er nå ti år siden. Det betyr at jeg har jobbet 30 år i luften.

Image
Marlene sitter smilende ved siden av et rundt bord. På bordet er det en tavle med bokstavene AGP på. I rommet rundt henne ser man flere runde bord, med røde stoler rundt.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg? 

– Hvis jeg har et fly klokken 10.00, så samles alt av flypersonale som skal på samme flyvningen på våre kontorer på Oslo Lufthavn klokken 09.00. Jeg møter opp femten minutter før det, for å hente mat, se om det er noen oppdateringer på flyet vårt og for å forberede meg litt. På kontorene våre har vi mange ulike bord hvor kabinpersonalet som skal på samme flyvning samles. Hvis jeg er først ute skriver jeg forkortelsen på destinasjonen vår på en liten whiteboard tavle som står på bordet. På denne måten kan alle som skal på flyvningen samles her.

Ofte er det slik at man ikke kjenner de andre man skal flyve med, men man blir fort kjent. Det er vanligvis fire kabinpersonell og to piloter. Jeg forsøker å skape en god og trygg stemning gjennom lett prat, samtidig som jeg sørger for at alle følger kleskoden til Norwegian og at alle de ansatte har med seg nødvendige papirer for å kunne fly. Hver andre uke diskuterer vi ulike situasjoner som kan oppstå på et fly, for eksempel en ulykke. Jeg som kabinsjef tar opp dette temaet og sørger for at alle medarbeiderne kan prosedyrene utenat. Deretter kommer pilotene til oss, og gir oss relevant informasjon om destinasjonen vi skal til, som for eksempel værforhold.

Det er mange som tror at kabinpersonalets jobb er å smile og servere kaffe. Det stemmer ikke. Vår viktigste oppgave er å sørge for sikkerhet på flyet. Når vi kommer til flyet er det mye vi må forberede, og det må gjøres fort. Det første vi gjør er å sjekke alt nødutstyr – det gjør vi hver dag under den første flyvningen om morgenen. Vi har en liste som vi ser igjennom, for eksempel at brannslukkeren er lukket og står i grønn sone. Deretter gir vi pilotene det de skal ha av forsyninger, og sjekker at det er nok vann og mat til passasjerene. Når de andre i kabinen rapporterer til meg at alt er som det skal, så forteller jeg det til pilotene, og da starter boardingen. Alt dette skal gjøres på under 30 minutter. Det er et grundig arbeid som må gjøres effektivt. 

Det er utrolig viktig som kabinsjef å skape tillit og trygghet innad i kabinen. Hvis vi holder sammen når vi snakker om hva vi gjør på fritiden, så holder vi også sammen hvis det skjer en hjerteinfarkt om bord. Under flyvningen er det mye som skal gjøres, de oppgavene fordeler vi på morgenen, og man setter seg på en bestemt plass i kabinen basert på hva man skal gjøre. Plass en og to sitter foran i flyet, og plass tre og fire sitter bakerst. Det er toeren som snakker i høyttaleren på flyet og kabinsjefen snakker når vi er i luften. På høyttaleren gir vi informasjon til kundene angående flytid, toaletter, servering, lojalitetsprogrammet til Norwegian og lignende. Gjennom flyvningen serverer vi mat til passasjerene fra hver vår ende, og så møtes vi i midten.

Hvis noe skulle skjedd på flyvningen, for eksempel en ulykke eller at en av passasjerene blir veldig syke, så deles kabinpersonalet automatisk opp i fire roller. Den som er der først skal direkte ta seg av situasjonen. Neste person skal informere pilotene slik at de kan ta en avgjørelse på om vi skal lande og spørre over høyttaler om vi har en lege om bord. Tredje person skal hjelpe den første personen med å for eksempel hente mer nødvendig utstyr. Den fjerde personen skal ta hånd om de andre passasjerene. På mange måter er kabinpersonalet brannmenn, sykepleiere og politimenn. Vi fungerer også som barnehagepersonell for barn som reiser alene. Det er mange ulike roller i denne jobben.

Hva kreves for å kunne jobbe som kabinpersonal?

– Det krever ingen utdanning, men for å kunne jobbe i Norwegian må man gjennom et fire ukers kurs for å lære seg det man trenger å vite. Andre flyselskaper har lignende prosedyrer.

For å få jobben er det et stort pluss å ha arbeidserfaring innen servicebransjen og at man kan flere språk. Det er ofte passasjerer som ikke snakker engelsk, og da er det veldig positivt at noen i kabinen snakker for eksempel tysk, fransk eller spansk. Det er en selvfølge at man snakker veldig god engelsk. 

Det er også viktig å ha god helse. Hvert femte år må vi gå gjennom en medisinsk undersøkelse for å sjekke at helsen vår er god og at vi kan jobbe i luften. 

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Du må være løsningsorientert, effektiv og blid. Du må være utadvendt, smilende og få passasjerene til å føle seg vel. Du må kunne tilpasse deg ulike situasjoner og like at ting skjer. Plutselig dukker en vanskelig situasjon opp, og da må du kunne håndtere den rolig og behersket.

Liker du ikke mennesker, er ikke dette en jobb for deg. Du må like å ha mange nye mennesker rundt deg, både kolleger og passasjerer. Passasjerene har mange spørsmål og noen har også flyskrekk, dette må du kunne håndtere godt. Når passasjerene spør deg om noe, må du gi de topp service. Dessuten må du være fleksibel når det gjelder arbeidstid, vi må ofte jobbe i helger, påsken, i juleferien eller på bursdager.

For oss som har jobbet lenge med dette, så er det ikke en jobb, det er en livsstil.

Hva liker du best med å jobbe som kabinpersonal? 

– Det jeg liker best med jobben er det gode arbeidsmiljøet. Jeg jobber med utrolig fine kolleger som blir som en familie om bord, og dessuten har vi fantastiske passasjerer. Som kabinpersonal er man der for å hjelpe til, og det synes jeg er inspirerende.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det jeg synes er mest utfordrende er at det kan dukke opp vanskelige situasjoner som man må håndtere der og da, men vi er godt trente på det.

Image
Marlene henter mat ut av et kjøleskap med flymat. Hun har på seg uniform og har en sort bag over skulderen.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Når du jobber som kabinpersonal på fly så kan man etter hvert bli kabinsjef, som jeg er. Man kan også bli supervisor, men det er litt vanskeligere å bli det da vi ikke trenger så mange av de. Man kan også bli cabin crew evaluator, altså de som rekrutterer nytt personale for flyet, samt basesjef eller base manager. 

Hvis man ønsker å bytte yrke, er det et pluss å ha vært kabinpersonale på fly. Under pandemien ble mange av oss permittert, og da fikk mange midlertidig jobb med vaksinering på vaksinasjonssentrene rundt om i Norge. Der fikk vi mye skryt, fordi vi er så vant til å jobbe effektivt og nøyaktig og med et smil over munnen. Jeg tror at med vår arbeidserfaring så blir man attraktiv i mange yrker innen salg- og servicebransjen. 

Hva kan man forvente i lønn som kabinpersonal? 

– Lønnen vår er sammensatt av flere faktorer. I bunn har vi en grunnlønn, deretter har vi en del faste tillegg som for eksempel uniformsgodtgjørelse. Diettpenger legges også til lønnen, og det vil variere ut fra om vi flyr innenlands eller utenlands, og hvor lang arbeidsdagen er. Videre har vi tillegg for ulike stillingstyper som for eksempel kabinsjef eller supervisor. 

Hvordan er sjansene for å få jobb som kabinpersonal?

– Det varierer. Dersom man kan flere språk og er blid og effektiv så er det større sjanser for å få jobb. En flott inngang til yrket kan være noe vi kaller "sommerfugler", det er det kabinpersonalet som jobber på sommeren. Da har vi økt behov for ansatte fordi det er flere flyvninger. Å få en sommerjobb som kabinpersonale kan være en god måte å prøve yrket på. Er man flink og trives, kan man få utvidet kontrakt.