Innholdsprodusent

– Som innholdsprodusent må du like varierte arbeidsdager, å lære nye ting og at du ikke alltid vet hva som skjer rundt neste sving, sier Ida.
Dame med mørkt hår og hvit topp. Grå bakgrunn. Bilde tatt i studio.
Ida Save, 32 år
Innholdsprodusent og prosjektleder
Schibsted Partnerstudio, Oslo
«Arbeidsdagene som innholdsprodusent er veldig varierte fordi vi følger hele prosessen fra A til Å.»
― Ida Save
Tekst og foto:
Ingvild Hegge Eriksen
Publisert: 28.02.2024
«Arbeidsdagene som innholdsprodusent er veldig varierte fordi vi følger hele prosessen fra A til Å.»
― Ida Save
«Kreativitet er viktig, samtidig er det en fordel med et kommersielt hode.»
― Ida Save

Hvorfor valgte du å bli innholdsprodusent?

– Jeg har alltid vært glad i å skrive, og utdannet meg derfor til journalist. Ulike tilfeldigheter ville ha det til at jeg endte opp som innholdsprodusent og prosjektleder i Schibsted Partnerstudio, som er Norges største innholdsbyrå. 

 

Det passer meg veldig godt fordi jeg nå kan skrive og være kreativ innen både lyd, video, bilder og design, samtidig som jeg får utfordret meg på innsalg, prosjektledelse og markedsføring. 

Image
En dame sitter i en sofa og leser. Det står blomster på borde.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Arbeidsdagene som innholdsprodusent hos Schibsted Partnerstudio er veldig varierte fordi vi følger hele prosessen fra A til Å. Ofte har vi flere parallelle prosesser gående med ulike kunder. Noen ganger er vi også ute på reise i forbindelse med videoopptak eller fotoshoot.

 

En vanlig kontordag består gjerne av et møte eller to, både internt med kollegaer eller med kunde. I starten av et kundeforhold har du gjerne et oppstartsmøte der vi fastsetter kundens mål for kampanjen slik at vi kan tenke ut kreative ideer for hvordan vi kan nå disse målene innenfor kundens budsjett.

 

Ellers kan dagen bestå av planlegging av opptak, som kan være alt fra et intervju og en liten fotoshoot til større TV-produksjoner og reiser. Noen ganger kan det være innspilling av podkast eller produksjon av Snapchat-kampanjer.

 

Det er også dager der jeg jobber konsentrert med å skrive ut og designe en sak. Vi jobber i et program der vi har mange muligheter for spennende og interaktivt design tilpasset den aktuelle kunden.

 

En del av arbeidsoppgavene mine er også å følge opp underveis i kampanjene til kundene jeg har produsert for, når de er live på Schibsteds flater, for eksempel VG.no. Da sjekker jeg gjerne hvor mange som har klikket seg inn på artikkelen vi har produsert og hvor lang tid leserne bruker på innholdet, før jeg sender en status til kunden. I etterkant av en kampanje lager vi også en rapport. Rapporten inneholder tall for hele kampanjen og en evaluering: Hva gikk bra og hva kunne vært gjort annerledes for å oppnå enda bedre resultater?

Hva kreves for å kunne jobbe som innholdsprodusent? 

– Hos oss står den journalistiske metoden sterkt, og mange har bakgrunn som journalister. Kreativitet er viktig. Samtidig er det en fordel med et kommersielt hode, så bakgrunn innen markedsføring er heller ikke dumt. Du må også like høyt tempo og kunne håndtere mange baller i luften samtidig.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for? 

– Yrket som innholdsprodusent passer for deg som er glad i å produsere innhold for ulike aktører – i hvert fall dersom du jobber i et byrå. Du er opptatt av lyd, bilde, tekst – eller alle tre elementene – og liker å skape kreative løsninger. Som innholdsprodusent må du like varierte arbeidsdager, å lære nye ting og at du ikke alltid vet hva som skjer rundt neste sving. Det gjelder i hvert fall hos Schibsted Partnerstudip. Plutselig skal du planlegge en stor innspilling ute eller en liveshopping i studio. 

Hva liker du best med å være innholdsprodusent?

– Det beste med jobben som innholdsprodusent er de varierte arbeidsdagene og at jeg får bryne meg på ulike temaer. Den ene dagen jobber jeg med å selge hverdagsprodukter for et stort varehus, mens jeg den neste skal hjelpe en ideell organisasjon til å tjene penger. Disse tingene kan også innebære alt fra kontorjobbing til spennende reiser, rigging og planlegging av større innspillinger. 

Hva liker du minst med å være innholdsprodusent?

– Det kan til tider være utfordrende med mange baller i luften, men igjen er det dette som gjør jobben så spennende. 

Image
Utstyr er rigget opp i et studio. En person i lyseblå skjorte sitter i midten. To andre personer står og sitter rundt. Hvit vegg. Grønn vegg.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket? 

– Som innholdsprodusent finnes det mange muligheter. Du kan jobbe i et byrå eller ute hos en bedrift. Hvis du jobber i et byrå, har du flere kunder og jobber med mange ulike merkevarer. Som innholdsprodusent i en bedrift jobber du gjerne kun med denne bedriftens merkevare, da gjerne med å produsere innhold til for eksempel en nettside og sosiale medier.

Hva tjener man som innholdsprodusent? 

– Ifølge Parat Media er gjennomsnittslønnen for en innholdsprodusent/prosjektleder 715.000 kroner. 

Hvordan er sjansene for å få jobb som innholdsprodusent? 

– Markedet er generelt tøffere nå, noe som fører til at kunder har lavere budsjetter til markedsføring. Så det er nok litt vanskeligere nå enn det har vært tidligere, men generelt sett har det vært gode utsikter. De fleste byråene holder så vidt jeg vet til i de større byene, men det finnes helt sikkert bedrifter rundt om i hele landet som har egne innholdsprodusenter. 

 

Mange selskaper har bygget opp innholdsproduksjon inhouse, noe som gjør at du kan arbeide med innholdsproduksjon i mange ulike bransjer. Du kan jobbe i et innholdsbyrå som skriver på bestilling for kunder. 

 

Ofte, men ikke alltid, er innholdsbyrået også tilknyttet et mediehus hvor innholdet publiseres på forsiden av ulike nettaviser. Men du kan også jobbe såkalt inhouse, hvor du i hovedsak jobber med å produsere og publisere innhold for én enkelt bedrift eller selskap, ofte publiseres den type innhold på selskapets egne hjemmesider, sosiale medier og så videre.

Tilhørende utdanninger

Innholdsproduksjonsfaget

Du lærer å kommunisere og utforme innhold i en digital hverdag og i et digitalt samfunn, hvor teknologi skaper nye måter å kommunisere og samhandle på.

Finn studier