Industrimontør

– Du får en generell kunnskap om alt innen industri, forteller Petter Kvande.
Portrettbilde av industrimontør Petter Kvande foran en murvegg. Han har på seg svart t-skjorte og svart lue.
Petter Kvande, 23 år
Industrimontør
Sporveien AS
Intervjuet er mer enn to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter intervjuet ble publisert.
«Typiske arbeidsoppgaver for meg er å kontrollere, vedlikeholde og bytte komponenter på T-banen.»
― Petter Kvande
Intervju:
Ingvild Hegge Eriksen
Publisert: 29.03.2021
«Typiske arbeidsoppgaver for meg er å kontrollere, vedlikeholde og bytte komponenter på T-banen.»
― Petter Kvande
«En industrimontør må være utdannet med fagbrev.»
― Petter Kvande

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Da jeg gikk på ungdomsskolen, visste jeg ikke hva jeg ville drive med. Det var vanskelig å velge, men jeg visste at jeg ville jobbe med fysisk arbeid. Så det var ganske tilfeldig at det ble industrimontør, for jeg var også innom elektro. På nettet leste jeg om hvilken utdanning som kunne gi meg flest muligheter, og begynte derfor på TIP (Teknologi- og industrifag) på Vg1, og fortsatte med industriteknologi på Vg2 før jeg ble lærling i Sporveien hvor jeg er ansatt nå.

Image
Mann i arbeidsklær står ved motoren på t-banen og smører viktige bevegelige deler med olje. På bordet foran ligger noen av delene demontert før de skal rengjøres, smøres og settes sammen igjen.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Min jobb går ut på å fikse tekniske feil og planlagt vedlikehold på T-banen slik at den kan gå ut i trafikk igjen. Jeg har en turnusordning hvor jeg jobber både dagvakter og kveldsvakter. Typiske arbeidsoppgaver for meg er å kontrollere, vedlikeholde og bytte komponenter på T-banen, justere dørene slik at de fungerer som de skal, reparere hærverk, teste viktige sikkerhetssystemer og testkjøre tog i trafikk. En arbeidsdag for meg er enten fra klokka 07.00–15.00 eller klokka 15.00–23.00.

Vi har gått vekk fra penn og papir, og bruker nå digitale løsninger for det meste. Det som da skjer er at førerne av T-banen rapporterer inn feil via systemet, og så kan et ødelagt tog komme inn på verkstedet vårt. Da feilsøker vi problemet og prøver deretter å fikse det. Andre ganger må vi selv dra ut på linja for å fikse feilen. Problemløsning og feilsøking er en stor del av denne jobben, og vi vet aldri helt hvordan arbeidsdagen blir. Utstyret vi bruker avhenger av hva slags feil det er på T-banen, men vi pleier alltid å gå rundt med et sett med fastnøkler fra 10 mm til 24 mm, et bitssett hvor vi har ulike unbrakonøkler og en vannpumpetang for å fikse småfeil. Vi er alltid ti personer på hvert skift, dermed er det alltid noen på jobb døgnet rundt hos oss for å fikse T-banen. Den har en samfunnskritisk funksjon som skal frakte millioner av mennesker rundt omkring i Oslo. Det er hovedsakelig industrimontører som drar ut på toglinja for å fikse feil. Noe av arbeidet vi gjør får vi først inn som en feil rapportert av T-baneførerne på systemet vårt, det andre er planlagt vedlikehold.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– En industrimontør må være utdannet med fagbrev (fireårig løp). Jeg gikk TIP Vg1 og industriteknologi Vg2, hvor jeg fikk basiskunnskap i håndverktøy og generell kunnskap jeg kunne ta med meg videre i læretida. Det går fint å ikke vite noe om teknikk før du begynner på utdanningen, du lærer alt du trenger i læretida.

Du må også kunne takle stress, for T-banen skal jo ut på toglinja igjen så fort som mulig slik at folk kommer seg dit de skal. Det er alltid noe som skjer, så du må være fleksibel og forberedt på mye forskjellig. Det er en stor fordel å være interessert i faget, være løsningsorientert og kunne samarbeide med flere, men også takle å jobbe og løse problemene alene.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Det er en del tunge løft i jobben, så du vil ikke trives hvis du er lat og foretrekker å sitte i ro på jobb. I tillegg kan du ikke være redd for strøm, for det jobber vi mye med og det kreves respekt og forståelse for at strøm kan være farlig.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Først og fremst er det at jobben som industrimontør stadig gir meg nye utfordringer. Noe nytt skjer hver dag og du får utfordret deg selv. I tillegg har vi et veldig godt arbeidsmiljø på jobben og du har kollegaer du kan stole på og som vet hva de skal gjøre på jobb. Når du kan få deg venner gjennom jobb og finne på ting på fritiden, er det en stor bonus!

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det kan til tider bli veldig lange dager. Arbeidet må bli utført fordi T-banen skal jo ut igjen. Vi kan ikke si oss ferdige og forlate et halvferdig produkt bare fordi vi vil hjem. Så stress og plutselig lange dager er et minus.

Image
Tre menn i arbeidsklær reparerer en feil på en dør inne i en T-banevogn.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Folk som liker utfordringer og mekanikk vil trives veldig godt i dette yrket.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det er utrolig mange muligheter. Du kan jobbe på oljeplattform, verksteder, fabrikker og alle steder med industrielle maskiner. Industrimontør er et omfattende yrke, for i lærlingtida får du en basiskunnskap på utrolig mange ulike områder innenfor industrien. Min jobb går ut på å skru og arbeide mekanisk, men hvis jeg ville jobbet mer innenfor elektro, hadde det ikke vært noe problem å skifte jobb. Du får en generell kunnskap om alt innen industri.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Som ferdigutdannet industrimontør er begynnerlønnen på 500.000 kroner.

Hvordan er du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Det er veldig gode sjanser og lett å få seg jobb, også i Oslo. En industrimontør kan brukes til alt innen industri, det er nesten ingen grenser for hva du kan gjøre. Du kommer deg lett inn på et verksted.

Tilhørende utdanninger

Industrimontørfag

Du lærer å montere, bygge, reparere og vedlikeholde mekaniske produkter og maskiner.

Finn studier