Husøkonom

– Vi gjør noe riktig når både gjester og ansatte er glade, sier Victoria.
Ung kvinne med langt hår foran hotellskilt.
Victoria Svee Madsen, 30 år
Husøkonom
Quality Hotel i Tønsberg
«Jeg føler meg veldig ansvarlig for at gjestene har det bra.»
― Victoria Svee Madsen
Tekst og foto:
Bente Delmas
Publisert: 09.10.2023
«Jeg føler meg veldig ansvarlig for at gjestene har det bra.»
― Victoria Svee Madsen
«Det aller morsomste er å få være med å utvikle mennesker og se at de lykkes i jobben sin.»
― Victoria Svee Madsen

Hvorfor valgte du å bli husøkonom?

– Jeg har alltid syntes hotell er spennende og utdannet meg for å få flere muligheter i bransjen. I studietiden hadde jeg jobb i resepsjonen her, og etter en bachelor i administrasjon og økonomi, fikk jeg tilbud om jobb som husøkonom.

Det var da en fin erfaring tenkte jeg – og takket ja. Med 292 rom og opptil 34 renholdere kan det gå en kule varmt i høysesongen. Vi som jobber her, har ansvaret for å skape en god atmosfære, og det er ekstra gøy å få jobbe i Strawberry, som er en «rebell i bransjen».

Image
Husøkonomer har ansvaret for at både fellesområder og rom er inviterende og klare for nye gjester. På bildet setter husøkonomen en bukett solsikker i en vase i resepsjonsområdet.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– En vanlig dag starter med at jeg setter meg inn i hva som skal skje på hotellet den dagen, snakker med resepsjonen og hører om de har noe spesielt. Jeg har et raskt møte med renholderne, fordeler arbeidsoppgaver og informerer om det som skal skje. Ansvaret mitt er blant annet at hotellrom, møterom og fellesrom er rent og pent og at vi har alt vi trenger. Jeg jobber med to assistenter som hjelper til, og overtar når jeg ikke er her.

Jeg har lederansvar, og det betyr både å rekruttere, ansette og følge opp de som jobber i min avdeling. For å holde meg orientert om arbeidsmiljøet har jeg medarbeiderundersøkelser annenhver uke. Det er viktig for å finne ut om det er spesielle ting vi må ta tak og også å få vite hvordan har alle det.

Gjennom undersøkelsen får jeg konkrete tilbakemeldinger og både ris og ros. Arbeidsmiljøet og samarbeidet er det viktigste. Konflikter i gruppen er det desidert verste og må oppdages så fort som mulig. 

I ordet husøkonom ligger det både økonomi og administrasjon. Daglig sjekker og registrerer jeg timelister for å måle tiden vi bruker i forhold til våre mål for effektivitet. Jeg samarbeider tett med de andre avdelingslederne på hotellet. Disse er kurs og konferanseansvarlig, hovmestere, vaktmester, resepsjon og hotellsjef. Vi fungerer som en enhet og er avhengige av hverandre for at nettopp vårt hotell skal være et flott alternativ.

En viktig del av jobben er å passe på at vi har alt vi trenger for å drifte hotellet. Jeg bestiller sengetøy, håndklær, blomster, alle typer såpe og alt som trengs for en god gjesteopplevelse. Ellers følger jeg opp rommene og kvalitetssikrer at alle detaljer er perfekte.

Tønsberg er en sommerby og det betyr mange sesongansatte. Rett etter jul starter vi prosessen med å bemanne til sommerhalvåret. Selve opplæringen er veldig individuell, og vi er stolte av å være en inkluderingsbedrift og ha stor takhøyde. Noen trenger litt mer praksis enn andre. 

Jobben er travel og det forventes høy effektivitet på min avdeling og på hotellet generelt. Hotelldirektøren gir meg mål som inneholder timeforbruk, effektivitet, gjestetilfredshet og arbeidsmiljø. Jeg vet det høres veldig mye ut, men alt henger sammen og lykkelige ansatte er lik glade gjester også videre. Min oppgave er å gjøre både direktøren og gjestene glade.

Hva kreves for å kunne jobbe som husøkonom?

– Det har vært vanlig å jobbe seg oppover i hotellbransjen. I dag kreves det utdanning for å bli husøkonom. Noen tar hotellutdanning i Stavanger, andre tar økonomi og administrasjon som meg, og med den type utdanning åpner det seg fort muligheter.

Det er ikke en stillesittende jobb. God helse, medmenneskelighet og et øye for detaljer er om ikke et krav, så en nødvendighet.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for? 

– Å ha vertskapsrollen i seg er viktig. Jeg føler meg veldig ansvarlig for at gjestene har det bra. Man bør være god på prioriteringer og ha litt is i magen. Det er mye som kan gå feil. Jeg føler med heldig fordi jeg kan gi folk en jobb og en mulighet og jeg liker ansvaret.

Det er nødvendig å ha orden i sysakene. Ellers bør man være glad i mennesker, slik at man kan ha gode relasjoner til de ansatte og samtidig kjenne gjestens behov. Man må alltid snu utfordrende situasjoner til noe positivt og også være i stand til å sette ned foten og stå i vanskelige situasjoner både med gjester og ansatte.

Hva liker du best med å være husøkonom?

– Det aller morsomste er å få være med å utvikle mennesker og se at de lykkes i jobben sin.

Hva liker du minst?

– Det er vondt å henge etter tidsskjema – det kan bli tøffe timer når gjestene sjekker inn og rommene ikke er klare.

Image
Husøkonomen har ansvar for alt som har med sengetøy, håndklær og velværeartikler. Victoria dytter en tralle med sengetøy mot vareheisen på hotellet.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Jeg tror det mest kjente er å jobbe innen hotellsektoren. Selv søkte jeg på mulige jobber, men det var vanskelig å finne informasjon om mulighetene. For utenom hotell så kan man jobbe på institusjoner, sykehus, hos private, på for eksempel ambassader, på cruiseskip eller søke en eksklusiv stilling på slottet. Det er med andre ord mange som trenger en husøkonom.

Hva kan man forvente i lønn som husøkonom?

– Jeg vil tro lønnen ligger fra 500 000 kroner i året og oppover. Hotellbransjen er vanligvis ikke så godt betalt – til sjøs vil man antagelig tjene mer.

Hvordan er sjansene for å få jobb som husøkonom?

– Jeg tror det er gode muligheter for å kunne finne en jobb som husøkonom. Sjansene øker hvis man kan flytte på seg. Erfaring fra renhold kommer godt med, men også all mulig annen erfaring fra hotell eller institusjoner.