Husøkonom
Hvorfor valgte du dette yrket?
– Jeg begynte å jobbe på hotell som en ekstrajobb når jeg var yngre. Da vasket jeg for det meste hotellrom. Jeg likte tempoet på hotellet og jeg likte å jobbe så tett med andre mennesker. Etter hvert begynte jeg å jobbe som husøkonomassistent, og så ble jeg husøkonom. Det er tolv år siden nå.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Dette er en variert stilling med ulike ansvarsområder. Hvis det er noen arrangementer på hotellet så prioriteres de, men utenom det har jeg rutineoppgaver jeg gjør. Når jeg kommer inn på morgenen tar jeg en kaffe med de ansatte og fordeler arbeidsoppgaver basert på hva som skal gjøres. Noen ganger mangler vi personell, og da må jeg løse de utfordringene vi står ovenfor. Andre dager er det mer rolig, og jeg må finne nye arbeidsoppgaver for de ansatte.
Jeg gjør også administrative arbeidsoppgaver. Det kan være å gi tilbake eller organisere gjenglemte ting, svare på e-post, søke informasjon om noe eller svare på gjestespørsmål. Jeg gjør også økonomirelatert arbeid, som å ha oversikt over tidsforbruk, gjøre varebestillinger og sørge for at de ansatte jobber mot målene våre, samtidig som vi ikke bruker mer enn budsjettet.
Andre dager jobber jeg mer med drift eller personellet. Jeg har 23 ansatte, og jeg skal følge opp deres arbeidsoppgaver og gjøre kvalitetskontroll på arbeid, samtidig skal jeg også se menneskene. Jeg gjør jobbintervjuer og ansetter nye ansatte. Jeg fokuserer mye på å skape et godt arbeidsmiljø. Dette skal være et fristed for de ansatte, hvor de føler seg sett og velkomne.
Noen ganger jobber jeg også med renhold av hotellrom eller fellesarealer sammen med de ansatte.
Dette er en jobb hvor du bruker hodet, hjertet og hender. Du må være god på samarbeid, rutiner og gjennomføring.
Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?
– Du trenger ikke utdannelse for å jobbe som husøkonom. De fleste jobber seg opp til å bli husøkonom. Hvis man ønsker utdanning, kan man ta en bachelorgrad innen facility management.
Hvem passer ikke dette yrket for?
– Man bør ha en funksjonell fysisk helse for å kunne gå rundt på hotellet og vaske hotellrom. Man må også kunne planlegge og tenke logisk. Det er viktig med økonomisk forståelse og å ha medfølelse for andre.
Hva liker du best med yrket ditt?
– Jeg elsker å jobbe med mennesker og å skape gode opplevelser, både for de ansatte og for gjester. Jeg elsker å utvikle meg og lære sammen med de ansatte, vi har så mye å gi hverandre. Jeg liker også variasjonen i arbeidet mitt, jeg får både fysiske og mentale utfordringer i denne jobben.
Hva liker du minst med yrket ditt?
– Det må kanskje være de dagene da jeg føler jeg mister kontrollen og ikke finner løsninger. Når det er sagt er det kanskje de dagene som er mest givende, fordi det ender jo opp med at vi løser problemene uansett. Man hater kanskje det man elsker mest.
Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?
– Du må kunne se problemer før de dukker opp, være tilpasningsdyktig, løsningsorientert og se detaljer. Du må også kunne jobbe med mennesker og skape et team. Alle skal jobbe mot de samme målene, på kryss av avdelinger. Man må også like å jobbe i høyt tempo.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Når man jobber som husøkonom jobber man mye med lederskap og økonomistyring. Derfor tenker jeg man kunne jobbet seg oppover til å bli hotellsjef- eller direktør.
Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?
– Jeg tror en årslønn på 450 000 kroner i året og oppover er normalt. Det kommer an på om man jobber privat eller offentlig og hvilket hotell du jobber på.
Hvordan ser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?
– Jeg vil si at det er gode sjanser så lenge man har det som skal til, men jeg tror også det er ganske vanlig med interne ansettelser, altså at man jobber seg oppover i stigen på sin egen arbeidsplass. For å sikre seg en jobb kan det være en fordel å ha økonomiutdannelse, men man kommer langt med mellommenneskelige evner.