Gina Alexa Enghaugen på balkongen til Norges Rederiforbund.

YrkesintervjuHusøkonom favoritt ikon

Gina Alexa Enghaugen har utdanning innen mat, vin, hotelledelse og eiendomsforvaltning. Jobben er en kombinasjon av service, økonomi og ledelse.

Gina Alexa Enghaugen
38 år
Husøkonom
Norges Rederiforbund, Oslo

Hvorfor valgte du dette yrket?

    – Jeg ble tilbudt denne jobben og den virket utfordrende. Det var noe helt nytt og annerledes enn noe jeg hadde gjort før. En forkjærlighet for ærverdige bygg og det at Rederiforbundet holder til i en staselig bygning fra 1934, gjorde sitt til at jeg takket ja. Det hadde også noe å si at tempoet i restaurantbransjen hvor jeg jobbet i tidligere, er veldig hektisk og arbeidstiden lite familievennlig. Jobben er en spennende kombinasjon av service, økonomi og ledelse. Jeg er utdannet kokk og vinkelner, og har en bachelor i hotelledelse. Det er en blanding som passer perfekt i denne stillingen.

    img_5505.jpg

    Husøkonom Gina Alexa Enghaugen dekker bordet i en av de mange stuene til Norsk Rederiforbund.
    Lisens: 
    All rights reserved.

    Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

    – Jeg er hver dag del av et team på tre ansatte. På starten av dagen får vi en oversikt over dagen. En viktig del av arbeidsoppgavene er planlegging av arrangementer som skjer både på dag – og kveldstid. Bygget brukes av medlemmene, ansatte i Rederiforbundet, leietakere og andre aktører relatert til rederinæringen. Arrangementene kan være alt fra middager med opp til 130 gjester, til små lukkede møter.

    Mitt ansvar er å være et hestehode foran og se det ingen andre ser. Uansett størrelse på arrangementet så kreves et overblikk og tett oppfølging. Service og økonomi er hovedingrediensene i arbeidsdagen, og inkluderer forslag til mat- og vinmeny, borddekking, atmosfære og mye annet. Jeg har tett dialog med forskjellige cateringselskaper, vinleverandører, leietakere, og kantinen. Vi har mange gjester som er kommer ofte, og derfor må holde oss oppdatert og være flinke til å variere menyene. 

    Jeg har tidligere jobbet på Michelin-restauranten Bagatelle. Der var tempoet høyt, og her nyter jeg at vi har god tid til å planlegge, og at jeg blir kjent med mange av gjestene. Jeg har muligheten til å oppdatere meg på trender og viner, og ikke minst ta kurs som er bra for driften. I tittelen husøkonom ligger et budsjettansvar. Jeg har en viss sum penger som skal fordeles til ulike arrangementer utover året. Jeg jobber hardt for å levere høy kvalitet, samtidig som jeg holder meg til budsjettet. 

    Noen dager er det mye aktivitet og det er gøy. Jeg har fått utvikle meg og tatt kurs i blant annet eiendomsforvaltning. Jeg føler et sterkt eierskap til jobben. 

    Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

    – Jeg utdannet kokk, har bachelorgrad i hotelledelse og er utdannet vinkelner. Jeg har tolv års erfaring fra restaurantbransjen. Erfaringene har kommet godt med, men jeg må stå på for å vedlikehold kunnskapen og kompetansen. Det finnes ingen utdanning som gir tittelen husøkonom, de fleste går gradene i et etablissement. Husøkonom er ofte en av de høyere stillingene innenfor serviceledelse. Facility management er nok en relevant utdanning. Du kan ta en bachelor eller en master. Men, det aller viktigste er å ha nevnte overblikk, økonomiforståelse, kunne yte service, og ha øye for alle detaljer.

    Hvem passer ikke dette yrket for?

    – Jeg går ufattelig mange skritt i løpet av en dag og vil si at en relativt god fysisk form er viktig. Har du ikke øye for detaljer og ikke vil ta i et tak, så passer det ikke.

    Hva liker du best med yrket ditt?

    – Mat og vin er mine interesser og jeg liker å yte service og møte mennesker. Jobben har utviklet seg mye i løpet av disse årene. Det er veldig gøy å ta del i forvaltningen av bygget, og jeg har tatt diverse kurs i eiendomsforvaltning. Å ta eierskap og involvere meg har gjort jobben desto mer interessant.

    Hva liker du minst med yrket ditt?

    – Jeg liker å være forberedt og ha kontroll. Jeg liker det ikke de gangene vi ikke får forberedt oss godt nok. 

    img_5520.jpg

    Gina Alexa Enghaugen velger ut en god flaske vin i vinkjelleren.
    Lisens: 
    All rights reserved.

    Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

    – Du må like å organisere, yte service og være sosial. Du må også kunne ta ting på sparket, håndtere ulike situasjoner og holde hodet kaldt. Det er viktig å gi gjesten en god opplevelse, og det gjør vi best når vi har alt under kontroll.

    Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

    – Hoteller, båter, sykehus, pleiehjem, foreninger og institusjoner. En husøkonom er viktig når det er mange mennesker under ett tak og det er krav til både god service, ernæring og økonomi.

    Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

    – Jeg kan antar at en startlønn ligger på cirka 400 000 kroner i året og stiger med ansiennitet og erfaring. Lønnen varierer avhengig av om du jobber i det private eller det offentlige. 

    Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

    – Det er ofte intern rekruttering. I dag kalles yrket også «styling manager». Mange begynner for eksempel på hotell og klatrer i hierarkiet. En bred jobberfaring kommer veldig godt med. 

    Tekst:
    Bente Haraldstad Delmas
      • Jeg har tolv års erfaring fra restaurantbransjen.
      • Facility management er nok en relevant utdanning.
      • Mat og vin er mine interesser og jeg liker å yte service og møte mennesker.

    Yrkesbeskrivelser