Havnedirektør

– Jobben som havnedirektør gir meg en unik mulighet til å påvirke både lokalsamfunn og nasjonal sikkerhet – og samtidig bidra til et bærekraftig og effektivt næringsliv, sier Ingvar.
Mann i mørk grå dressjakke og blå skjorte står foran kamera. I bakgrunnen ses et cruiseskip og havet under overskyet himmel.
Ingvar M. Mathiasen, 56 år
Havedirektør
Oslo Havn
«Som havnedirektør i Oslo Havn og styreleder i Norske Havner har jeg et strategisk og operativt ansvar for en sektor som er avgjørende for nasjonal beredskap, forsyningssikkerhet og totalforsvaret.»
― Ingvar M. Mathiasen
Tekst og foto:
Belinda Rabije Vila
Publisert: 22.09.2025
«Som havnedirektør i Oslo Havn og styreleder i Norske Havner har jeg et strategisk og operativt ansvar for en sektor som er avgjørende for nasjonal beredskap, forsyningssikkerhet og totalforsvaret.»
― Ingvar M. Mathiasen
«Jeg leder Oslo Havn som om vi er et lag – jeg pleier å bruke fotball som analogi: vi har managere, støtteapparat og spillere på banen. Alle er viktige, og vi scorer ikke mål – når ikke mål – uten at vi spiller godt sammen.»
― Ingvar M. Mathiasen

Hvorfor valgte du å bli havnedirektør?

– Allerede tidlig i livet fikk jeg en sterk interesse for sjø og shipping. Faren min seilte i utenriksfart i mange år før han gikk på land og etter hvert ledet et innenlands rederi i nord. Gjennom ham fikk jeg tidlig et nært forhold til bransjen. Som ung jobbet jeg flere somre i det som den gangen var et ferjeselskap – som senere ble en del av Hurtigruten slik vi kjenner det i dag. Det var nok her grunnlaget ble lagt.

Etter videregående valgte jeg å gå veien via økonomi og administrasjon ved Høgskolen i Bodø, som nå heter Nord universitet. Deretter reiste jeg til USA, hvor jeg tok en bachelor i Business Administration og en master i Science of Business (siviløkonom) ved Pacific Lutheran University i Tacoma i staten Washington. Da studiene var ferdige, flyttet jeg og min amerikanske kone tilbake til Norge. Kort tid etter fikk jeg stillingen som havnedirektør i Bodø Havn, en jobb jeg trivdes så godt i at jeg ble der i 12 år.

Etter hvert åpnet det seg en ny mulighet, en stilling som havnedirektør i Oslo havn. Jeg ble personlig rekruttert på bakgrunn av både utdanning og erfaring, og oppgaven virket både utfordrende og spennende. Rollen passet meg rett og slett som hånd i hanske.

Image
Mann i mørk grå dressjakke og blå skjorte står i åpent kontorlandskap og samtaler med to kollegaer – den ene i hvit skjorte, den andre i mørk dressjakke og mørkeblå skjorte.

Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?

– Det er egentlig vanskelig å snakke om en «vanlig arbeidsdag», for dette er mer en livsstilsjobb enn en 8–16-jobb. Hver dag byr på nye oppgaver, og det er nettopp det som gjør stillingen så spennende.

For eksempel hadde jeg i dag to møter med Nærings- og fiskeridepartementet. Etter flere tiår med hovedfokus på beredskap, blir norske havner nå igjen vurdert som kritisk infrastruktur av nasjonale myndigheter. Med Finlands og Sveriges inntreden i NATO, øker sannsynligheten for at Norge kan bli et transittland for styrker, forsyninger og materiell til hele Norden ved en eventuell krise. Da må vi være forberedt – og havnene spiller en nøkkelrolle.

Jeg har det overordnede ansvaret for å utvikle havnens strategi, ledelse, i tett samarbeid med vår eier og hennes avdeling, havnestyret og hovedinteressenter. Jeg er også kommersielt ansvarlig for cruise. En stor del av jobben handler derfor om å implementere strategien til selskapet gjennom mine avdelingsledere, delta i møter og planlegge utviklingen av havnen.

Som havnedirektør i Oslo Havn og styreleder i Norske Havner har jeg et strategisk og operativt ansvar for en sektor som er avgjørende for nasjonal beredskap, forsyningssikkerhet og totalforsvaret. Her samarbeider jeg med blant annet Kystverket, Sjøfartsdirektoratet, representanter fra nasjonal sikkerhet, PST og en rekke maritime organisasjoner slik som Norges Rederiforbund, NHO Logistikk og Transport, Maritimt Forum og Norsk Industri.

Samtidig er det et sterkt fokus på utviklingen av Oslo Havn. Vi har et kinderegg av utfordringer: vi skal øke godsmengden med 30 prosent og kutte klimagassutslipp med 85 prosent innen 2030. Dette skal vi gjøre på kun 50 prosent av de historiske havnearealene (etter fraflyttingen fra Sørenga, Bjørvika, Tjuvholmen og snart Grønlikaia og Filipstad). Dette forklarer visjonen vår: Oslo Havn - verdens mest effektive og miljøvennlige byhavn.

Byutvikling er også en sentral del av arbeidet. Vi ønsker å bruke 100 prosent av havnearealet på en mest mulig bærekraftig måte, kutte klimagassutslipp og hele tiden tenke miljøbevisst og effektivt.

Hva kreves for å kunne jobbe som havnedirektør?

– Tidligere var det et krav å være sjøkaptein for å kunne få en slik stilling. I dag er det annerledes. Nå ser man at ulike typer utdanning kan være nyttige – for eksempel ingeniørutdanning, juridisk embetseksamen eller en mastergrad innen økonomi og administrasjon. Det viktigste er at man har en solid faglig bakgrunn og evne til å drive og utvikle havnen videre i takt med samfunnets behov.

Hvem passer dette yrket for – og hvem passer det ikke for?

– Dette er en topplederstilling, så man må like å ha ansvar og kunne håndtere folk på en god måte. Jeg leder Oslo Havn som om vi er et lag – jeg pleier å bruke fotball som analogi: vi har managere, støtteapparat og spillere på banen. Alle er viktige, og vi scorer ikke mål – når ikke mål – uten at vi spiller godt sammen.

Jobben passer derfor for personer som kan lede, motivere og skape samspill mellom mange aktører. Man må også håndtere ansvar knyttet til effektivitet, sikkerhet og miljø. Hvis man ikke trives med et slikt ansvar eller i et dynamisk miljø med mange interessenter, kan det bli krevende.

Hva liker du best med å være havnedirektør?

– Det beste er allsidigheten – og det å jobbe i spenningsfeltet mellom politikk, forvaltning og i en økende grad forretning. De siste årene har havnenes samfunnskritiske rolle fått mye mer oppmerksomhet. Man får jobbe i skjæringspunktet mellom kommune, stat, næringsliv og internasjonale samarbeidspartnere. Det er et sterkt samhold både mellom norske havner og internasjonalt, og det både gir store mulighet for erfaringsutveksling og gir stor arbeidsglede.

Jeg liker også det strategiske ved jobben – å navigere i det politiske landskapet og samarbeide med de beste rådgiverne og konsulentene vi kan få tak i.

Hva liker du minst?

– Noen ganger skulle jeg ønske ting gikk raskere, da byråkratiske prosesser ofte synes å ta lang tid. Da mener jeg at vi havneledere må være utålmodige for å oppnå resultater. Også må jeg innrømme at jeg synes det er lite givende å sitte og legge inn reiseregninger.

Image
Mann i mørk grå dressjakke og blå skjorte sitter ved datamaskin på kontor. Han smiler til kamera, med vinduer mot havet i bakgrunnen.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det finnes flere muligheter til videreutdanning og spesialisering. For tre år siden tok jeg selv faglig påfyll ved Norges Handelhøgskole som Executive MBA i strategisk ledelse. Det finnes mange ulike retninger man kan ta, avhengig av interessefelt.

Hva tjener en havnedirektør?

– Lønnsnivået varierer, og henger sammen med størrelsen på havnen. Det kan ligge på alt fra rundt 500 000 kroner til opp mot 1,8 millioner kroner.

Hvordan er sjansene for å få jobb som havnedirektør?

– Det er et begrenset antall stillinger, og titlene varierer. I mindre havner brukes ofte betegnelsen havnesjef, i de store havnene havnedirektør, og noen steder finnes fortsatt den gamle tittelen havnefogd, som i Ålesund. Det er med andre ord få stillinger, men med riktig kompetanse kan man absolutt få muligheter.