Glassfagarbeider

Jeg tenker at glass, som i bunn og grunn kun er smeltet sand – er selve framtiden, sier Andreas Bülow Berntzen.
Andreas er glassfagarbeider. Han på seg selv i et speil, noe som gjør bildet dobbelt
Andreas Bülow Berntzen, 37 år
Glassfagarbeider
Centrum Glass i Tønsberg
«Vi jobber ofte to sammen og etter litt trening blir vi samkjørte.»
― Andreas Bülow Berntzen
Intervju:
Bente Delmas
Publisert: 31.03.2023
«Vi jobber ofte to sammen og etter litt trening blir vi samkjørte.»
― Andreas Bülow Berntzen
«Glass brukes om igjen og om igjen og er ufattelig miljøvennlig.»
― Andreas Bülow Berntzen

Hvorfor valgte du å bli glassfagarbeider?

– Jeg har jobbet med mye forskjellig, blant annet med barn i kommunen. Underveis på leting etter et yrke fant jeg ut at jeg ville jobbe med hendene og skape noe. Jeg startet som hjelpemann for en blikkenslager og laget blant annet beslag for Centum glass. Etter noen måneders samarbeid spurte Centum glass om jeg ville begynne hos dem. Det var spennende med store glasskonstruksjoner og å følge prosessen fra start til slutt. Vi jobber ofte i par, og må kjenne hverandres bevegelser utenat for å kunne frakte og plassere store glass.

Image
Andreas skjærer en glassplate på verkstedet.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– En vanlig dag er sjelden. Den ene dagen setter jeg inn et fasadeglass i 8 etasje, neste dag er jobben å skifte glass i en snekke på fjorden. Jeg jobber ute det meste av året og som oftest er jeg på en arbeidsplass kun en dag og vil nok aldri få brakkesyke. Når Utdanning.no ringte, var jeg i en lift 30 meter over bakken og kunne ikke svare.

I dag skal jeg rive et gammelt rekkverk og sette opp et ferdig bestilt glassrekkverk med aluminium og i morgen er det noe helt annet. Jeg vil nevne at vi er strategisk plassert rett ved sommerparadisene, Tjøme og Hvasser og mye av det jeg driver med er oppgradering av hytter.

Noen av landets dyreste hytter ligger her ute og det er mange spennende prosjekter. Noen ganger tror jeg ikke mine egne øyne når jeg oppdager at glass skal heises over fjell, flys inn med helikopter og vekten er opptil 600 kilo. På en vårdag kan jeg nyte lunsjen på en vanvittig terrasse med utsikt mot Ferder fyr. Det er en stor bonus i jobben.

Jeg må ofte forberede meg på hvordan jeg skal få glasset på plass. Ved hjelp av bilder tatt på befaring, ser jeg om jeg trenger stillas eller alternative veier. Vi jobber mer og mer med kranbiler og lift fordi størrelsen og vekten på glasset blir stadig større og må heises på plass. Jeg må beregne hvordan glasset skal ned og opp, hvor det kan hvile underveis og hvordan det skal monteres. 

Vi leverer mye rart og som regel er det sjefen min som reiser ut på befaring for å se og ta mål. Alt må måles og beregnes og mye handler også om rådgiving for at kunden skal få best mulig produkt. Glass er ikke bare glass, det finnes i mange forskjellige tykkelser og typer.

Her på verkstedet har vi glass fra 2 – 6 mm, speil og laminerte glass som vi skjærer og sliper. Vi har også en aluminiumsproduksjon og tilpasser profiler før montasje. Noen ganger har vi store prosjekt som kan ta noen dager og montere. Ved større jobber har jeg alltid en arbeidstegning.

Det er også en del hastejobber med knuste vinduer, hærverk, innbrudd eller en annen form for ulykke. De er alltid høyest på prioritetslisten. Vi har døgnservice og trengs vi – så reiser vi også ut midt på natten. Det skjer heldigvis ikke ofte.

Vi jobber ofte to sammen og etter litt trening blir vi samkjørte. Det må vi være fordi vi er et fag som jobber med en halv millimeters presisjon. Passer ikke glasset så må vi begynne på nytt. Herdet glass kan ikke skjæres fordi det er varmebehandlet og gjør vi en feil så går det til gjenvinning. Glass er smeltet sand og ifølge meg det desidert kuleste materialet. Det kan formes på alle mulige måter, tåler ekstremt mye, råtner ikke, ruster ikke, det kan bare knuses og resirkuleres. Det brukes om igjen og om igjen og er ufattelig miljøvennlig.

Hva kreves for å kunne jobbe som glassfagarbeider? 

– Det vanlige løpet er to år på skole og to år som lærling i bedrift. Selv tok jeg fagbrevet som praksiskandidat etter fem år i bedriften.

Jeg vil si at det er viktig å ha godt syn. Vi måler alltid to ganger for å få ting riktig og nøyaktighet er et krav.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for? 

– Det passer for de som er løsningsorienterte og fysisk sterke. Det er mange tunge løft. Å lære løfteteknikk og ha en god kommunikasjon med makkeren er helt avgjørende. Du må evne å tenke ut gode løsninger og de må planlegges før du begynner.

Man jobber en del i høyden så det kan være vanskelig om man har høydeskrekk. Du bør like å jobbe ute hele året. Du bør være litt sosial også fordi du jobber mye hjemme hos folk og med andre entreprenører.

Hva liker du best med å være glassfagarbeider? 

– Det gjør meg ofte stolt at resultatet blir bra. Glass gir også kule visuelle inntrykk til tross for at det er gjennomsiktig.

Hva liker du minst?

– Tidspress.

Image
Andreas viser fram innsiden av varebilen han bruker på jobb. Inne i bilen er det alt mulig han trenger av verktøy for å montere glass.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det er flere veier å gå. Selv jobber jeg hos en klassisk glassmesterbedrift. Man kan også spesialisere seg på for eksempel fasadeglass i aluminiumssystemer. Bilglass blir mer og mer et eget fag med sensorer og alt det elektriske i et bilvindu. Hele verden har en økning av glass i bygg og jobben er lik overalt. Jeg vil si at man kan jobbe i alle land.

Selv om man har glass som hovedmateriale er man også litt snekker og jobber med tre, aluminium og fuging.

De to hovedveiene for etterutdanning er å ta mesterbrev eller å bli glassrådgiver.

Hva kan man forvente i lønn som glassfagarbeider?

– Litt i overkant av 500 000 kroner i året.

Hvordan er sjansene for å få jobb som glassfagarbeider?

– Det er stigende etterspørsel etter glassfagarbeidere og jeg ser på jobbmulighetene som kjempegode.

Tilhørende utdanninger

Glassfag

Du lærer å bearbeide, montere og vedlikeholde glass- og glassprodukter til bygg, transportmidler og innramming.

Finn studier