Fotograf

– Man kan stille ganske sterkt som selvlært fotograf, men til syvende sist vil det alltid gagne å ha faglig bagasje, sier Bethine Elizabeth.
Kvinne med langt lys hår smiler til kamera. Hun har på seg hvit blazer og beige topp.
Bethine Elizabeth Børresen, 35 år
Fotograf
Fotograf Bethine Elizabeth
«Erfaringen fra analogt foto har gjort at jeg vet at jo mer forarbeid jeg legger inn før fotograferingen, jo bedre resultater og enklere etterarbeid vil jeg ende opp med.»
― Bethine Elizabeth Børresen
Tekst og foto:
Beate Kregnes Winge
Publisert: 22.09.2025
«Erfaringen fra analogt foto har gjort at jeg vet at jo mer forarbeid jeg legger inn før fotograferingen, jo bedre resultater og enklere etterarbeid vil jeg ende opp med.»
― Bethine Elizabeth Børresen
«Man vil ha kundeservice til fingerspissene, for erfaringen denne kunden har med deg, vil kunne tiltrekke seg nye potensielle kunder. »
― Bethine Elizabeth Børresen

Hvorfor valgte du å bli fotograf? 

– Det var i utgangspunktet en veldig «eller-melle»-prosess om hva jeg skulle bli. Jeg hadde ingen anelse om hva jeg ville bli etter videregående og var en såkalt «late bloomer». Det var først i midten av tjueårene jeg visste hva jeg ville studere. 

Jeg var kreativ og ønsket en praktisk utdannelse, så jeg søkte den kreative fagskolen med fotolinjen. Studiet ga meg mulighet til å være innom de ulike sjangerne som fotograf. For eksempel hadde vi en måned fokus på reklamefoto. Vi fikk utforsket alle de forskjellige nisjene, som ga meg et innblikk i hva jeg ønsket å gjøre mer av. Jeg likte godt studiofotografering og kunstfoto. 

Jeg visste jeg var kreativ, det jeg trengte å lære var den digitale og tekniske delen. Jeg trivdes så godt innenfor foto at jeg valgte å fullføre en mastergrad til slutt.

Image
Brudepar mann og kvinne står utendørs i sol og kysser under et hvitt slør, grønt gress og trær i bakgrunnen. Fotografen har en grønn sommerkjole og står under sløret og tar bilde. Foto

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– En vanlig arbeidsdag for meg som fotograf er mye mer kontor, enn man kan tenke seg. Jeg bruker uendelig mange timer på kontor, med alt fra bilderedigering, til e-post, kundearbeid, regnskap, og oppdatering av nettside eller sosiale medier.

Jeg er så heldig at jeg kan velge hvilke kunder jeg vil jobbe med, på samme måte som de velger meg. Jeg har alltid kundemøter før jeg tar på meg et oppdrag, for å se om kjemien stemmer. Om vi ikke er en perfekt match vil jeg finne en fotograf som passer dem bedre, – det fortjener kundene. Under et bryllup er det ofte folk tror jeg er «hun venninna med kamera», fordi kjemien jeg har med brudeparet er så god og vi har lagt et godt grunnarbeid for dagen. 

Som bryllupsfotograf jobber jeg mye i helger. Jeg booker som regel heldagsfotografering, som da varer i 12 timer. Man begynner gjerne tidlig på morgenen og er med på forberedelser. Deretter er det vielse, fotografering, mingling, middag – så fest og moro. Om man regner med kjøring, er man fort oppe i en arbeidsdag på 14–15 timer. 

Det krever enormt med selvdisiplin og struktur som selvstendig næringsdrivende. Selv om man har fleksibel arbeidshverdag, anbefaler jeg at man lager seg en arbeidsdag med jobb fra 09.00 til 16.00. Med for mye fleksibilitet i hverdagen føler jeg at selvdisiplinen kan avta. Det er viktig med en rutine, så man svarer på e-poster, booker møter, redigerer bilder – man kan lett jobbe 24/7. 

Noen ganger hoper det seg opp med mange deadlines og e-poster, for eksempel etter at man har vært på ferie. Da blir det et skikkelig skippertak, hvor jeg kan sitte oppe og jobbe til tre om natta. 

Dette er livet som en bryllupsfotograf, mens for en fotograf ansatt i en bedrift er det ofte mandag til fredag på kontoret. Det er minst like mye forarbeid, som det er etterarbeid. Selv om det er mest gøy å være ute på foto, så får du aller best resultat hvis du gjør godt nok forarbeid, da blir etterarbeidet lett som en plett. 

Under utdanningen ble jeg fanget av hele prosessen med analogt foto, hvor jeg selv fremkalte bildene jeg hadde tatt i mørkerom. Analog foto er en erfaring jeg mener ungdom i dag kan ha god nytte av. Med analogt foto må du tenke nøye før du tar et bilde, fordi hele prosessen med fremkalling tar tid. Det gjør at du planlegger mer, i stedet for å knipse hundre bilder som man gjør digitalt.

Det å drive med analog fotografering i 2025 krever så mye erfaring, presisjon, planlegging og tålmodighet. Det er veldig imponerende med dem som driver med dette. Nå i dag tar man tusenvis av bilder, bare for å være helt sikker på at man kaprer det ene øyeblikket. Min finger går rimelig fort på avtrekkeren, når brudeparet kysser i kirken. 

Erfaringen fra analogt foto har gjort at jeg vet at jo mer forarbeid jeg legger inn før fotograferingen, jo bedre resultater og enklere etterarbeid vil jeg ende opp med. 

Hva kreves for å jobbe som fotograf?

– Fotograf er ikke en beskyttet tittel, hvem som helst kan kalle seg fotograf. Derfor er det desto mer viktig som ny fotograf å ha faglig bakgrunn, det gir mer tillit hos kunder i oppstarten, som igjen vil gi deg den erfaringen du trenger som fotograf. Spesielt viktig er det i dagens digitale samfunn, hvor man kan lære seg nesten hva som helst via YouTube. Man kan stille ganske sterkt som selvlært, men til syvende sist vil det alltid gagne å ha faglig bagasje. 

Jeg gikk først på fagskole, Norges Kreative Fagskole, som nå heter Høyskolen i Kristiania ved fotofaglinjen. Det var to års utdanning, her kunne vi få jobbe med ekte kunder. Så valgte jeg å ta ett år i Australia for å få en bachelorgrad i fotokunst. Mens alt på høyskolen var digitalt, ble jeg i Australia kjent med analogt foto. Der lærte jeg hele prosessen rundt det å fremkalle film og ble bitt av basillen. 

Jeg ønsket å lære enda mer og undersøkte hvor jeg kunne studere videre. Alternativet var tre nye år i Australia, eller til England for å ta en mastergrad på ett år. Jeg valgte England og tok en master i visuell kommunikasjon og fordypet meg i analogt foto. Det var hard jobbing på ett år, men jeg klarte det. Det er en dedikasjon å klare og studere. 

Hvem passer dette yrket for og hvem passer det ikke for?

– Du må mestre mange ulike oppgaver for å jobbe som fotograf. Det finnes flere forskjellige grener innenfor foto. Som bryllupsfotograf må jeg være en person som tør å ta rommet, gjøre alt for de beste bildene og strekke meg langt. Jeg må være tydelig og snakke høyt for å få personer med meg. 

Det er veldig viktig å ikke ta ting personlig. Det sagt, når jeg er på jobb så er jobbmodus på – den ekstroverte siden av meg. Det er en fordel at man kan være begge deler, noen kunder krever at jeg er mer nedpå. Jeg prøver å speile menneskene jeg jobber sammen med. 

Alt i alt tror jeg man må være litt ekstrovert og trygg, når man skal drive for seg selv. Du må gjøre et godt inntrykk på kundemøter, e-poster og på fotograferingsdagen. Produktfotografer derimot trenger ikke snakke med så mange og må dermed ikke være så utadvendte. Noen jobber innenfor yrket krever også en del detaljarbeid og pirk.

Hva liker du best med å være fotograf?

– Det jeg liker best med å være fotograf er fleksibiliteten og menneskemøtene. Hvert bryllup er ulike, selv om det er samme kirke, så er det nye mennesker og en annen vielse. Jeg kan styre hvilke dager jeg ønsker å jobbe og kan tilrettelegge hverdagen min. 

Jeg ønsker å gi mitt alt til de kundene jeg jobber med og jeg får så mye tilbake fra dem. Dette er fordi jeg har gjort et godt forarbeid og funnet ut at vi er en god match. Mange tenker ikke over hvor viktig dette er. 

Hva liker du minst?

– Det er en berg-og-dalbane å drive for seg selv. Jeg velger ikke selv når jeg vil ha ferie, det må jeg ta når det er lite oppdrag. Folk gifter seg jo i helgene, så helgejobb er en del av jobben som bryllupsfotograf. 

Imposter syndrome, som at man tror lite på seg selv, kommer ofte snikende om det er få bookinger en periode. Spesielt om man ser at kollegaer på nett har fullbooket allerede neste år, men så sitter man der selv med kanskje bare to bryllup. Det er for det første viktig at man ikke tror på alt man ser på nettet, noen kan si man er fullbooket med ett bryllup i måneden, mens for andre er det kanskje fem bryllup. Husk å ha is i magen og stol på deg selv!

Om det er dårlige tider er det lurt at man har oppsparte midler på kontoen. Det er viktig at man som fotograf tar seg godt betalt allerede fra start. Det kan være lurt å ha en egen jobb ved siden av sin bedrift, for å balansere det ut med en fast jobb. De fem første årene som fotograf betalte jeg alle faste regninger med lønnen jeg fikk fra den andre jobben. Alle utgifter jeg hadde i min bedrift var investeringer i nytt utstyr og kurs som gagnet bedriften min.

Utfordringene med denne jobben er selvdisiplin, det å ha orden i sy sakene, når det «brenner som verst». Det er når du har utålmodige kunder som venter, uleste e-poster, og du må booke nye kunder fremover. Det er viktig å være strukturert, og du må vise den beste versjonen av deg selv i alle fasene av kundeforholdet. Man vil ha kundeservice til fingerspissene, for erfaringen denne kunden har med deg, vil kunne tiltrekke seg nye potensielle kunder. 

Image
En blond kvinnelig fotograf i grønn mønstret kjole står på en svaberg i solen og tar bilde med kamera ned mot et brudepar som står i vannkanten. Bruden har på hvit brudekjole og holder en stor lys brudebukett, mannen har en beige dress. Foto

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Jeg tok bachelor- og så mastergrad med bakgrunn i at jeg ønsket å bli kunst- og håndverkslærer. Jeg fikk høre at man kunne undervise om man hadde en master, men når jeg kom tilbake til Norge viste det seg at jeg trengte PPU ved siden av. Da mistet jeg litt motivasjonen, at jeg etter så mange års skolegang måtte tilbake på skolebenken. 

Jeg tar på meg både barnehagefotografering både vår og høst. På sommertid har jeg ledig i ukedagene, og kan ta på meg for eksempel familiefotografering. 

Foto er et stort område. Det finnes mange ulike nisjer innenfor foto som reklame-, produkt-, portrett-, fashion- og kunstfotograf. Det finnes uendelige muligheter du kan utvikle deg videre i. Man kan ta flere kurs og workshops, for å fylle på med mer faglig kompetanse om man ønsker å prøve seg på andre områder. 

Nå er det veldig etterspurt om man kan bidra med både foto og video samtidig. Videograf er igjen en egen utdannelse, som kan gjøre deg mer ettertraktet. 

Hva tjener en fotograf? 

– Det kan variere veldig. For eksempel under pandemien i 2020 hadde jeg en inntekt på rundt 230 000 kroner, mens i 2022 hadde jeg en inntekt på en million. Et mer vanlig år ligger jeg på rundt 800 000 kroner i inntekter, men mye går til utgifter. 

Jeg regner alltid halvparten som kostnader, så rundt 500 000 kroner etter utgifter er trukket ifra. Jeg er sikker på at man kan omsette for millioner om man driver en stabil og vellykket bedrift som fotograf. 

Hvordan er sjansene for å få jobb som fotograf?

– Når man er nyutdannet fotograf, står det ingen fast jobb og venter på deg. Hvem som helst kan starte for deg selv, men det å få fast jobb i en bedrift er vanskeligere. Det ligger ikke mange faste stillinger tilgjengelig. Det er hard konkurranse, fordi det er mange søkere på få stillinger. 

Store firmaer har gjerne en husfotograf, som tar for eksempel produktbilder. Får du en slik jobb kan du egentlig være i den helt frem til du blir pensjonist. Det er veldig mange goder man får med fast stilling, som feriepenger, pensjonsfordeler, fri ved sykdom og lignende. Til sammenligning er det er mye å sette seg inn i å drive for seg selv, når du ikke har gjort det før. 

Tilhørende utdanninger

Fotografi

Du lærer om de tekniske aspektene ved fotofaget, og hvordan du kan ta i bruk fotografiske virkemidler som lys, komposisjon og fargelære.

Finn studier
Fotofag

Du får praktiske og teoretiske ferdigheter innen fotografi, animasjonsfilm, fotojournalistikk og film og TV.

Finn studier