Fotograf
Hvorfor valgte du å bli fotograf?
– Helt fra jeg var liten har jeg vært kreativ, og likte veldig godt å skape noe. Jeg husker fortsatt godt mitt første bilde. Med analogkamera tok jeg bilde av familien min. Dessverre var min mors hode «kuttet», men likevel hadde jeg skapt noe veldig fint. Det ga meg også følelsen av å ta vare på et øyeblikk. Det er en klisjé, men det er sant. Fotografi handler om å fange øyeblikket. Så jeg kan si at min interesse startet i barndommen. Etter hvert begynte jeg å gå på fotokurs. Hver mandag dro jeg på kurs, og begynte også å dokumentere lyset i Nord-Norge, stedet jeg kommer fra.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Mine dager er veldig forskjellige. For eksempel har jeg nettopp fotografert for en frisørsalong, hvor jeg tok elleve portretter og gruppebilde. Først var jeg der et par timer og tok bilder, så dro jeg en tur innom kontoret for å redigere litt. Deretter var jeg hos et annet firma og tok portretter. Jobben min varierer gjennom året. I vintersesongen er det mange reklameoppdrag, og på sommeren er det mye bryllup- og familiefotograferinger. Jeg har familie, og det er veldig viktig for meg å prioritere å jobbe på dagtid. Derfor forsøker jeg å ha normal arbeidstid, å være på jobb fra kl. 8 til 16 fra mandag til fredag. På sommeren, når det er bryllupssesong, jobber jeg også en del på lørdager.
Jeg forbereder meg alltid foran møter med kunder, og leser meg opp om dem. Det er spesielt viktig når jeg jobber med reklamefoto. Jeg liker å vite litt om bedriftens uttrykk og hva de står for, så jeg kan vise det i bildene. Vi avtaler alltid på forhånd alle detaljer, blant annet hvor vi skal ta bilder. Hvis det for eksempel er noen som jobber med sjø, så er det fint ta bilder ved sjøen.
Jeg foretrekker å ta bilder med naturlig, tilstedeværende lys, og det innebærer å følge med på været og sjekke yr.no. Hvis været er dårlig, prøver jeg å flytte på fotograferingen. Hvis det ikke er mulig, finner jeg alternative lokasjoner, som et sted under tak eller et dagslysstudio. Det har skjedd at jeg, sammen med kunder, byttet fotodag opptil tre ganger for å få dette "magiske" lyset, og det er det alltid verdt. Jeg prioriterer å fotografere tidlig om morgenen eller på ettermiddagen, for å få soloppgang og solnedgang, når lyset har gule og oransje farger i seg. Det som er problemet med å ta sånne bilder, er at utpå våren blir det lysere tidligere. Derfor kan fotograferingen av og til starte allerede kl. 06.30 om morgenen.
Før jeg tar jeg kameraet frem, forbereder jeg meg. Jeg pleier å komme litt tidligere samme dag for å sjekke lyset. Det sier mye om hvilken vinkel jeg skal stå, eller hvor vi skal ta bilder. Nyfødtbilder tar jeg ofte hjemme hos familien eller på sykehuset, mens familiefotografering foregår i skogen, på en fjelltopp eller ved sjøen. Når jeg fotografer bryllup, må selve parfotograferingen være effektiv, derfor lager jeg en mal på oppstilling som jeg kan gjøre.
Jeg prøver å ha dager hvor jeg stort sett fotograferer, og dager hvor jeg kan fokuserer på å redigere bilder. Det er faktisk en ganske liten del av jobben som er ren fotografering, fordi det går ganske mye tid på kontakt med kunder, lage kontrakt, og utvalg og redigering av bilder. Jeg vil si at hvis jeg bruker en time på fotografering. Så bruker jeg seks-syv timer på å gå gjennom bilder, klargjøre dem og levere til kunder. Når man tar mange bilder, tar utvalgsprosessen tid, fordi man må gå ned til et lite antall bilder. Jeg begynner alltid å se på bilder fra det siste bildet. I starten er de jeg fotograferer ofte nervøs, eller man har ikke helt riktig vinkel, og etter noen bilder blir det mye bedre.
Hva kreves for å kunne jobbe som fotograf?
– Jeg har ingen bestemt mening på om man må gå på skole for å jobbe som fotograf. Det er utrolig mange dyktige, selvlærte fotografer. Hvis man har det i seg, så har man det i seg, men for min del lærte jeg meg veldig mye på skolene. Jeg gikk selv først fotolinje på Sund folkehøgskole i Nord-Trøndelag, og der fant jeg ut at jeg har lyst å jobbe med fotografi. Etter det kom jeg inn på toårs utdanning på Norsk Fotofagskole i Trondheim. Der lærer du veldig mye innen ulike kategorier, blant annet arkitektur, produkt, portrett og reklamefoto. Du lærer ikke å bli spesialisert innen en av de sjangrene, men du lærer litt om alt. Det var gull verdt for meg, spesielt siden jeg jobber både med private kunder og bedrifter. Det som også var utrolig fint med å gå på fotofagskolen, var at alle var interessert i foto, og alle timer handlet om foto eller fotohistorie.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Først og fremst må man ha veldig stor stå-på-vilje. Hvis du skal være fotograf må du være klar for å jobbe hardt, spesielt hvis du vil jobbe som selvstendig næringsdrivende. Man må også være strukturert, levere til fristene og møte til riktig tid. I tillegg må bildene du leverer til hver kunde være like bra som bildene du presenterer på nettsiden din. Det er viktig at kundene kan stole på deg.
Hvis du vil ta bilder av mennesker, som jeg gjør, er det veldig viktig at du liker folk. Du har relativt kort tid til å bli kjent med andre mennesker, og å ta gode portretter av dem. Mange sier at de ikke er fotogene, eller at de gruer seg til å bli fotografert. Hvis du ser bilder av deg selv tatt i dårlig lys, dårlig vinkel, eller hvis du hadde en dårlig opplevelse, så er det ikke rart at du tenker at du ikke er fotogen. Jeg mener at det er fotografen sin oppgave å få folk til å slappe av og være naturlig. For å klare det må fotografen tørre å nærme seg, snakke med dem og å ikke være redd for å dumme seg litt ut. Jeg har veldig mange triks som hjelper meg når jeg tar bilder av folk. Ungene trenger først å bli trygg på meg før de kan le, mens voksne trenger å le først før man kan få litt dypere uttrykk. Tidligere da jeg fotograferte, hadde jeg kameraet helt opp i ansiktet mitt. Men jeg lærte meg et triks, som egentlig er åpenbart, jeg senker kameraet og ser på de som jeg tar bilder av, får øyekontakt med dem. Det føles ikke naturlig å smile til kamera, men til fotografen. Det som er viktigst for meg er at folk ser naturlig ut på bildene, og vises på bildene slik som de faktisk ser ut.
Hva liker du best med å være fotograf?
– Det jeg liker best er når folk sier at de kjenner seg selv, ungene sine eller bedriften sin, i bildene jeg har tatt. Det føles godt når folk blir fornøyd med resultatet, og tar kontakt igjen. Jeg liker godt den følelsen at jeg klarte å fange mennesker og øyeblikk på bildet. Det er viktig for meg at jeg kan være kreativ og uttrykke meg gjennom bilder. Jeg vil at stilen min skal være ganske lik, uansett om det er bilder for private eller bedrifter. Jeg vil ta fine bilder og gå litt i dybden, men jeg liker også veldig godt å ta rare bilder innimellom, og å ta bilder i silhuett.
Hva liker du minst?
– Som selvstendig kan jeg ikke jobbe bare som fotograf. Jeg må også jobbe med markedsføring for å få firmaet mitt ut til folk. Jeg må holde regnskap, ha alt papirarbeid på stell, sende ut informasjon til kunder. Jeg skriver alltid kontrakt med kunder, uansett om oppdraget er stort eller lite. Det er mye bedre å ha alt klart på forhånd enn at det blir usikkerhet under eller etter fotograferingen. Så det er veldig mange andre typer oppgaver som er på baksiden av bildene, og som man ikke ser i det egentlige resultatet.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Bilder ser man overalt, og det finnes veldig mange muligheter for fotografer. Man kan jobbe fast for reklamebyrå og bedrifter, eller være selvstendig næringsdrivende, som meg. I fotografyrket gjelder det å finne hva man liker. Man kan blant annet ta portrettbilder, fotografere produkter eller ta bilder i bryllup. Det er mange fotografer som spesialiserer seg i et felt, og tar for eksempel skolefoto, barnehagefoto eller eiendomsbilder.
Hva tjener man som fotograf?
– Som fotograf kan du tjene bra, men du må være klar for å jobbe mye, spesielt de første årene. Jeg har jobbet som fotograf i 13 år, og i fjor hadde jeg en omsetning på kr 1.500.000, og jeg er veldig stolt av å ha kommet dit. Det tok tid å bygge seg opp. Jeg startet et aksjeselskap sammen med ei venninne da jeg var 21 år. Vi jobbet knallhardt, fordi det tar tid å bygge nettverk, finne kunder, finne ut hva man liker, hvordan man vil fotografere og bygge stilen sin. I begynnelsen var det utfordrende økonomisk. Vi sto virkelig på, og det tok en del år før økonomien var på plass. Så du må være klar for å jobbe kjempehardt.
Hvordan er sjansene for å få jobb som fotograf?
– Jeg har alltid jobbet selvstendig, så jeg vet ikke helt hvordan mulighetene er for å bli ansatt som fotograf. Men fra egen erfaring kan jeg si at det finnes muligheter for å lage sin egen jobb som selvstendig, og mange velger det. Fotografer har så ulike stiler og måter å jobbe på. Og mange av dem passer kanskje ikke til en stilling i et portrettstudio, eller et sted hvor det forventes litt mer tradisjonelle måter å ta bilder på. Når man jobber selvstendig kan man gjøre det som man føler er rett, og bygge sin egen fotografiske stil.
Tilhørende utdanninger
Fotograffag
Du får forståelse for av fagområdet, og økonomi og produksjonskvalitet inngår som deler av faget.
Finn studierFotografi
Du lærer om de tekniske aspektene ved fotofaget, og hvordan du kan ta i bruk fotografiske virkemidler som lys, komposisjon og fargelære.
Finn studierFotofag
Du får praktiske og teoretiske ferdigheter innen fotografi, animasjonsfilm, fotojournalistikk og film og TV.
Finn studier