Flysystemmekaniker

– Man vet aldri hvilke problemer som kan oppstå. Det krever feilsøking, noe som jeg synes er spennende, sier Ingmund.
En mann i blå genser står foran et helikopter.
Ingmund Andvik, 24 år
Flysystemmekaniker / Helikoptermekaniker
Bristol Norway, Bergen
«Når man har gjort en jobb i flere dager – tatt av masse deler, byttet komponenter, vedlikeholdt, satt alt sammen igjen, for så å se at alt funker og alle testene går igjennom – det er veldig tilfredsstillende.»
― Ingmund Andvik
Tekst og foto:
Nina Reynisdottir
Publisert: 10.02.2024
«Når man har gjort en jobb i flere dager – tatt av masse deler, byttet komponenter, vedlikeholdt, satt alt sammen igjen, for så å se at alt funker og alle testene går igjennom – det er veldig tilfredsstillende.»
― Ingmund Andvik
«Som person må du være selvstendig. Det er viktige avgjørelser du tar, du må kunne stole på de.»
― Ingmund Andvik

Hvorfor valgte du å bli flysystemmekaniker?

– Det var et naturlig valg. Jeg har alltid hatt en interesse for fly og luftfart. Dessuten er jeg glad i fysisk arbeid med hendene, og da ble det mekanikeryrket.

Image

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg jobber som helikoptermekaniker i Bristow Norway ved Bergen Lufthavn. Her jobber jeg med helikoptre som flyr mennesker til Nordsjøen for mannskapsbytte. Vi jobber turnus

Hvis jeg jobber dagtid, begynner jeg klokken seks på morgenen. Da er helikoptrene på plass og vi sjekker de for lekkasjer, skader og komponenter som trenger påfyll av olje. Når alt er lukket klart, trekker vi helikoptrene ut. Der blir de fylt med drivstoff, for så å sendes av gårde for tur. Når de kommer tilbake, er det samme prosedyre før ny tur. Hvis vi finner feil, eller pilotene rapporterer om det, utbedrer vi dem før neste tur.

På kveldstid, etter siste tur, gjør vi en større sjekk, ofte tidsintervallsjekker. Dette er større inspeksjoner som gjøres for eksempel hver femtiende time, hver hundrede time og lignende. Så er det eventuelt komponenter som skal byttes ut. Vi bytter noen komponenter etter tid og syklus, for eksempel etter 375 timer eller etter x antall landinger. 

Hva kreves for å kunne jobbe som flysystemmekaniker?

Fagbrev som flysystemmekaniker. For å få det går du første året på elektro. Andre året er det flyfag. Det er bare fire, kanskje fem, videregående skoler i Norge som har dette studiet. Etter skolen, er det to år med læretid. Fem år tar det til sammen, ett år lengre enn andre fagutdannelser.

Hva er forskjellen på en flystrukturmekaniker og flysystemmekaniker? 

– Flymekaniker er en fellesbetegnelse. Jeg sier selv at jeg er en flymekaniker, selv om jeg er flysystemmekaniker. Som flysystemmekaniker ser du på det overordnede luftfartøyet, alle dets komponenter og du bytter enkeltkomponenter. En flystrukturmekaniker jobber på selve kroppen til flyet; skroget. De driver med nagle- og platearbeid. Noen jobber med begge deler, selv gjør jeg bare flysystem.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Du bør være interessert i faget. Hvis ikke blir det veldig tungt. Man går ganske dypt inn i flyfag på skolen, så hvis du bare er litt interessert, vil du fort slite.

Som person må du være selvstendig. Det er viktige avgjørelser du tar, du må kunne stole på de. Samtidig må du være god til å samarbeide. Det er mange oppgaver som krever to stykker for å gjøre en jobb. Dette er et fysisk arbeid. Du må være praktisk anlagt og ville jobbe med hendene.

Hva liker du best med å være flysystemmekaniker?

Det er gøy å drive med det du interesserer deg for. Jeg får utfordret meg på daglig basis. Man vet aldri hvilke problemer som kan oppstå. Det krever feilsøking, noe som jeg synes er spennende. 

Når man har gjort en jobb i flere dager – tatt av masse deler, byttet komponenter, vedlikeholdt, satt alt sammen igjen, for så å se at alt funker og alle testene går igjennom – det er veldig tilfredsstillende.

Man kan også se på det store bildet. Hvis helikoptrene ikke går, får de ikke gjort mannskapsbytte i Nordsjøen. Arbeidet vi gjør her, er en del av det.

Hva liker du minst?

– I noen perioder kan arbeidet føles litt gjentagende. Noen kan synes det er et minus å måtte bo nærme en flyplass, eventuelt pendle, og å jobbe turnus. Selv er jeg tilfreds med det.

Image

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Man kan jobbe på stort sett alle flyplasser, både med fly og helikopter. Man kan jobbe for et flyselskap, militært og offshore. 

Når det kommer til videreutdanning, så kan du bli flytekniker, da vil du få mer ansvar og lønnen vil stige. 

Hva kan man forvente i lønn som flysystemmekaniker?

Grunnlønn for en som nettopp har tatt fagbrev er på 550 000–600 000 kroner i året, samt skifttillegg. Deretter kan man jobbe seg oppover.

Hvordan er sjansene for å få jobb som flysystemmekaniker?

De tror jeg er veldig gode. Statistikken sier at det blir mangel på flyteknikere, det har muligens med eldrebølgen å gjøre. 

Det kan dog være vanskeligere å få læreplass. Det var ikke nok læreplasser for mitt kull. 

Tilhørende utdanninger

Flysystemmekanikerfag

Du lærer å vedlikeholde luftfartøy.

Finn studier