Flystrukturmekaniker
Hvorfor valgte du å bli flystrukturmekaniker?
– Min vei til flystrukturmekaniker var både litt påvirkning og litt tilfeldig. Jeg viste at jeg ikke ønsket en vanlig kontorjobb med 0800–1600 arbeidstid, og ønsket derfor finne noe som var litt annerledes. Pappa er flymekaniker fra før og alltid snakket jobben sin opp i skyene og var alltid fornøyd. Derfor bestemte jeg meg for å søke dette og endte opp med flyfag, og jo mer jeg lærte, jo bedre likte jeg det.
Veien til akkurat flystrukturmekaniker derimot ble til etter jeg var på utplassering hos min nåværende arbeidsgiver. Der fikk jeg sjansen til å prøve meg «hands on» med tilpasning av flydel, og dette var kjempespennende! Derfor bestemte jeg meg for at det var dette jeg ville, da det var mye mer variabelt og spennende enn vanlig mekanikk.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– En dag på jobb for meg er veldig variabel. Det kan være alt ifra inspeksjoner, reparasjoner, større modifikasjoner til å lage deler.
Når flyet kommer inn for vedlikehold, er det vår jobb å inspisere flyet for sprekker, skader og ødelagte deler. Alt vi finner må vi dokumentere med å lage arbeidskort med prosedyrer til hvordan det skal fikses.
Deretter retter vi alle feilene, det kan være alt ifra å pusse korrosjon og verktøymerker, lime pakninger, bytte fra gamle deler til nye, lage nye deler der det er nødvendig og utbedrer deler med å sette på forsterkninger osv. Dette kan innebære å bøye material, tilpasse nye deler, borre hull og sette sammen og så videre. Det finnes også noen som har spesiell kursing på kompositt for å kunne reparere deler i glass og karbonfiber.
Noen jobber er veldig store, hvor vi bruker lang tid, mens andre er små. Dette igjen gir oss masse variasjon i jobber og hvordan dagene våre er.
Hva kreves for å kunne jobbe som flystrukturmekaniker?
– For å bli strukturmekaniker man først gå 3 år på videregående skole, før man etterpå har 2 år med læretid. Deretter avlegger man en fagprøve.
Etter fagprøven får man signeringsrett slik at man kan jobbe og signere for egne jobber.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Yrket passer egentlig for de fleste, men det hjelper med en liten dose kreativitet og være glad i å bruke både hode og hender. Det er ikke alltid det finnes en fasit på hvordan jobben skal gjøres. I tillegg er det en fordel om du er strukturert, ryddig og nøye, da deler, verktøy og forurensninger kan bli kritisk for sikkerheten.
Dersom du sliter mye med vondt i kroppen som med hender, nakke, skuldre eller knær, er det ikke sikkert dette er det beste yrket for deg, da man har mye forskjellige arbeidsstillinger som ikke alltid er like behagelig.
Hva liker du best med å være flystrukturmekaniker?
– Det aller beste med å være flystrukturmekaniker er alle de forskjellige jobbene du kommer borti, for eksempel å lage ordentlige flydeler av en helt vanlig flat metallplate. Det er gøy å følge prosessen hele veien, fra start inne på verkstedet, helt til når flyet du har reparert eller deler du har laget, er i luften.
Det føles også ganske givende å vite at jobben man gjør spiller en rolle for andre mennesker rundt.
Hva liker du minst?
– Det jeg liker aller minst i jobben min er perioder der det er litt mindre å gjøre. Ellers er jeg veldig heldig som kan få jobbe dagtid, da jeg personlig syns skiftarbeid kan være litt krevende for kroppen.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Etter man har utdannet seg til flymekaniker eller strukturmekaniker kan man egentlig få jobb nesten hvor som helst. Man trenger ikke nødvendigvis være i flybransjen dersom man ikke ønsker det. Man får en allsidig utdanning som kan brukes på tvers av mange andre bransjer. Blant annet mekaniker på noe annet som anlegg, bil og tog og så videre, men også som snekker eller platearbeider.
I tillegg kan man også gå videre med høyere utdanning til å bli ingeniør.
Hva kan man forvente i lønn som flystrukturmekaniker?
I bransjen varierer lønn veldig fra selskap til selskap, alt etter hvor i landet man befinner seg, hva man jobber på og hvem man jobber for. Det vil også være store variasjoner da noen selskap har forskjellige skiftordninger og andre jobber bare dagtid slik som meg. Men sånn alt i alt tjener vi egentlig ganske greit.
Hvordan er sjansene for å få jobb som flystrukturmekaniker?
– Det er veldig gode sjanser for å få jobb som flystrukturmekaniker etter endt fagbrev. Dette fordi det alle flyselskap har behov for kompetansen en strukturmekaniker har, men det er veldig få selskap som utdanner innenfor dette feltet.