Flymotormekaniker

– Yrket passer for de som liker å skru og har god teknisk forståelse, sier Eline.
Dame med lyst hår og svart genser. I bakgrunnen er en stor flymotor.
Eline Kallestad, 26 år
Flymotormekaniker
Aero Norway, Sola
« Alt er lagt til rette for at en skal kunne utføre godt arbeid av høy kvalitet, noe som gir en god mestringsfølelse og høy grad av yrkesstolthet.»
― Eline Kallestad
Tekst og foto:
Ingvild Hegge Eriksen
Publisert: 21.05.2024
« Alt er lagt til rette for at en skal kunne utføre godt arbeid av høy kvalitet, noe som gir en god mestringsfølelse og høy grad av yrkesstolthet.»
― Eline Kallestad
«Sjansene for å få jobb som flymotormekaniker er gode, da etterspørselen er stor.»
― Eline Kallestad

Hvorfor valgte du å bli flymotormekaniker? 

– Det var ganske tilfeldig. Jeg var usikker på hva jeg ville jobbe med, men jeg visste at det måtte være et mekanisk yrke. Først valgte jeg Elektro Vg1 for å gjøre noe annet etter ungdomsskolen, og dette trivdes jeg med og ville gå videre. 

Da tiden var inne for å søke seg videre, kom jeg i snakk med en klassekamerat som sa at han skulle søke seg videre på flyfag og flytte til Stavanger. Jeg visste verken hva det var eller om det var noe jeg tenkte å søke på, men jeg syntes det hørtes spennende og ga det et forsøk. Det angrer jeg ikke på i dag!

Image

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg? 

– En arbeidsdag for meg er fra klokka 07.00 til klokka 15.00. Hver tredje uke jobber jeg kveldsskift. Som flymotormekaniker jobber jeg med vedlikehold, reparasjon og overhaling av CFM65-7, CFM56-5 og CFM56-3 motorer.

Jeg utfører forskjellige oppgaver, som å installere ulike komponenter, moduler og hardware. Det innebærer å bruke manualen til motoren for å kunne utføre arbeidet på en trygg og god måte. 

Vi har også større arbeidsoperasjoner som trenger mye planlegging med tanke på tid, personell og utstyr. Dette er gjerne en «major modulinstallasjon» som krever målinger av deler, kalkuleringer og nøye kontroller før installasjon. Under en slik prosess, som alle andre prosesser på jobb, er det to mekanikere som skal sjekke alle målinger, kalkuleringer og se over at alt er som det skal. Noen av disse arbeidsoperasjonene må utføres effektivt, da det er deler som for eksempel må varmes, noe som krever at vi alle er samkjørte, jobber godt sammen og til enhver tid har kontroll på hvor vi er i prosessen.

Etter at du er ferdig med en oppgave skal du kontrollere både arbeidet som er gjort og tilhørende dokumentasjon, noe som er utrolig viktig i dette yrket.

Hva kreves for å kunne jobbe som flymotormekaniker? 

– For å bli flymotormekaniker må du studere i til sammen fem år. Dette innebærer tre år på videregående og to år med læretid i en bedrift. På Vg1 kan du velge mellom Elektro eller Teknikk og Industriell Produksjon (TIP). På Vg2 må du gå Flyfag, og da er det ett år med grunnleggende kunnskap om både flyteknisk og avionikk. På Vg3 velger du flyteknisk. 

For å kunne jobbe som flymotormekaniker kreves det at du er både teknisk og teoretisk god i faget. Engelsk, både skriftlig og muntlig, er også veldig viktig, da nesten all informasjon, kommunikasjon og dokumentasjon vil være på engelsk.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for? 

– Yrket passer for de som liker å skru og har god teknisk forståelse. Det er mange lover og regler du må forholde deg til som mekaniker i dette yrket, du må derfor være tålmodig, ryddig og strukturert i arbeidet. I tillegg bør du ha litt bein i nesen, og samtidig være ydmyk og ærlig, da flysikkerheten er førsteprioritet.

Dette er en fysisk krevende jobb, så du må like å være i aktivitet hele arbeidsdagen. Dette er nok ikke jobben for dem som ikke liker å bli litt skitne på fingrene, eller for dem som mangler tålmodighet.

Hva liker du best med å være flymotormekaniker? 

– Jeg synes først og fremst at det er et veldig interessant og spennende fag. Videre liker jeg at det er rent, ryddig og strukturert arbeid. Alt er lagt til rette for at en skal kunne utføre godt arbeid av høy kvalitet, noe som gir en god mestringsfølelse og høy grad av yrkesstolthet.

Hva liker du minst? 

– Det må være venting. Noen ganger må du vente på dokumentasjon, reparasjoner eller deler, noe som kan ta litt tid.

Image

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Mange velger å utdanne seg videre som ingeniører, piloter og teknikere. Som flymotormekaniker er du også ettertraktet både innen flybransjen og andre bransjer. Med erfaring og kompetanse som flymotormekaniker i ryggsekken stiller du også sterkt i andre stillinger innad i bedriften.

Hva kan man forvente i lønn som flymotormekaniker?

– Startlønn som en nyutdannet flymotormekaniker med fagbrev ligger på cirka 565 600 kroner i året. Jobber du skift, kan det også være at en får skifttillegg oppå dette.

Hvordan er sjansene for å få jobb som flymotormekaniker?

– Sjansene for å få jobb som flymotormekaniker er gode, da etterspørselen er stor. Vi trenger flere flymotormekanikere!