Flyinstruktør

Hvorfor valgte du å bli flyinstruktør?
– Jeg ble egentlig litt bitt av basillen da jeg var fire år. Vi skulle fly til Filippinene, min mors hjemland, og det var første gang jeg reiste med fly. Vi fløy fra Danmark til Singapore, med Singapore Airlines. Den gangen var det ikke så strengt, så man kunne se inn i cockpiten. Jeg fikk komme inn i cockpit å se på alle lysene og knappene, og de som jobbet der. Da var det gjort.
Som seksåring fikk jeg mitt første modellfly, og da jeg var i Forsvaret fløy jeg drone. Etter det startet jeg på flyskolen her på Pilot Flight Academy. Da fikk jeg flydd med mange instruktører og jeg så hvor gøy de hadde det på jobb. Det var flysimulator, nattflyging, langflyging og nødprosedyretrening. Etter jeg var ferdig med flyskolen tenkte jeg at det hadde vært gøy å gjøre det mens jeg fremdeles var ung.
Jeg ble flyinstruktør, og skulle egentlig bare være det i et år. Nå har jeg jobbet her i litt over åtte år, så det sier litt om hvor gøy det er på jobb. Man møter mange forskjellige typer mennesker fra hele verden, og vi er en veldig fin gjeng, så da ble det et enkelt valg å bli her.
Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?
– Dagen starter enten med at jeg har tidligskift eller seinvakt. Tidligskift starter klokken 07.00 om morgenen. Jeg starter dagen med energidrikk eller kaffe. Jeg bor en halvtime unna jobb, så jeg står opp en liten time før arbeidsdagen starter. Jeg kommer gjerne litt før jeg starter, det spørs litt hva jeg skal gjøre. Hvis det dårlig vær, kommer jeg gjerne en halvtime før.
Første tiden på jobb går til å planlegge dagen. Det er en elleve-timers vakt, så det varierer veldig hva jeg gjør i løpet av de elleve timene. Som regel har jeg tre bookinger om dagen. Det vil si at det kan være tre flyturer, eller en blanding av simulator og flyging, og så er det alltid litt teori.
Når det er langturer, så har jeg som regel bare en booking om dagen, maks to. På en langtur er vi borte i cirka seks timer. Da kan turen gå til Danmark eller Sverige, eller et annet sted vi har lyst til å dra. Før vi skal ut å fly har vi også en brief med studentene. Da går vi gjennom ruta og flymaskinen.
En dag kan også inneholde en demotur. Noen betaler for å få en liten flytur med oss, enten folk som vil det for gøy eller folk som kanskje vil bli piloter. Så ingen dag er lik, og det er heller aldri kjedelig på jobb. Når man har pause så er det som regel noen kollegaer som sitter og har pause sammen. Vi er en god gjeng her, så det er gøy i pausene også.
Jeg får som regel vite hva jeg skal gjøre på jobb to dager før jobbdagene starter. Noen ganger kan jeg også få beskjed om noe jeg skal gjøre en dag i forkant. Men jeg blir aldri veldig overrasket over noe jeg skal gjøre. Jeg er alltid litt forberedt.
Det som kan være litt uforutsigbart er været. Det kan være litt vanskelig å ta avgjørelser, for det er forskjell på regelverket, om det er lov å fly, og om det er smart å fly. Så da må man ta noen vurderinger. Det kan være litt spennende når det er litt halvveis dårlig vær, men da har man et veldig godt system rundt seg. Vi er som regel flere som tar en felles avgjørelse. Det er veldig sjeldent at det bare er en av oss som skal ut og fly. Så vi prater sammen om vær og vind og kommer frem til en felles beslutning.
I tillegg prater jeg en del med studentene som er på skolen. Jeg møter kanskje 10–20 studenter hver dag. Det er alltid noen som lurer på noe, så da bistår jeg gjerne. Når jeg har pause, går jeg rundt og prater med folk. Jeg har ganske lange dager, men de går overraskende fort.
Hva er det som kreves for å kunne jobbe som flyinstruktør?
– Man må ha bestått flyskolen og mottatt et flysertifikat. I tillegg kreves det at du har tatt et instruktørkurs.
Instruktørkurset tar cirka tre måneder. Kurset består av en god del teori, og mye flyging. Du skal fly et visst antall timer der du trener på å være instruktør. Instruktøren sitter sammen med deg, men later som om han eller hun er elev. Under flyturen lager instruktøren ulike situasjoner som kan oppstå, og du må vurdere både når du skal gripe inn og hva du skal si.
Det er én ting å gjøre en prosedyre som for eksempel en landing, men en annen ting er å gjøre det mens man prater. Man må velge hva man skal si, man kan ikke ha for lange setninger og man må passe på hvordan man sier ting. Man må ta mange avgjørelser og vurderinger på kort tid. Det lærer man på instruktørkurset.
I løpet av kurset har man også syv long briefs, som er syv flyfag du skal presentere for en instruktør. Det er 45 minutter per fag.
Når det kommer til egenskaper, vil jeg si det er viktig å være rolig. Du bør også komme overens med forskjellige typer mennesker. Man flyr med mange forskjellige folk og det kan være mennesker fra andre land med ulike kulturer. Studentene fra Japan har for eksempel andre rutiner. De er veldig rutinert, de har en annen måte å hilse på og de er veldig høflige. Da må man tilpasse seg.
Også må man være åpen for at den metoden du liker å lære bort, ikke nødvendigvis fungerer for alle. Man må finne ulike metoder som passer for forskjellige folk.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Dette yrket passer for alle som er interessert i å fly og de som er flyinteressert. De som er flyinteressert, vil gjerne gjøre det meste, ikke bare fly fra A til B, men også ta landingsrunder og fly flysimulator.
Det kan også være for de som ønsker å bli en bedre pilot. Man lærer mye om seg selv som instruktør, så for min del har det ikke bare vært gøy, men det har også gjort meg til en bedre pilot. Man blir bedre kjent med seg selv og hvordan man takler ulike situasjoner.
Man bør også ha stå-på-vilje. Det vil komme motgang, og da er det viktig å kunne stå i det. Du bør ha en stor motivasjon og du må være mottakelig for kritikk. For å bli bedre må man klare å stå i det og ta imot ærlige tilbakemeldinger.
Du bør også like å prate med forskjellige mennesker og ha god tilpasningsevne. Ikke alle lærer på samme måte, så man bør klare å tilpasse seg hver enkelt student.
Yrket passer nok ikke for deg som har flyskrekk. Vi skal demonstrere noen situasjoner som er utenom en vanlig flytur til Kreta. Man går igjennom et UPRT-program som er flere leksjoner hvor man skal trene på å komme seg ut av situasjoner som man ikke skal være i. Det kan være utfordrende for en som er nervøs for å fly.
Hva liker du best med å være flyinstruktør?
– Det jeg liker best med å være flyinstruktør er operasjonene vi gjør. De er veldig varierende. Den ene dagen kan man fly til Ålborg hvor vi spiser lunsj, før vi flyr tilbake og trener på ulike situasjoner.
Den andre dagen kan jeg fly med en japaner til Notodden hvor vi skal trene på å lande. Når man flyr langturer, har man tid til å prate om litt andre ting enn flyfag. Man blir kjent med folk og ulike kulturer, og det er noe som er gøy med dette yrket.
En dag er aldri lik eller ensformig. Grunnen til at de fleste av oss instruktører blir her så lenge, er at jobben er gøy og hverdagen er spennende. Man er alltid litt spent på hva den neste jobbperioden vil bringe.
Når man er flyinstruktør, er det litt som et videospill. Man starter litt på bunnen, så jobber man seg oppover og kan gå ulike retninger.
Du kan ta forskjellige kurs og dermed lære bort flere ting etter hvert. Nylig tok jeg et akrobatkurs, så nå kan jeg være med på operasjoner hvor studenter lærer å komme ut av spinn. I tillegg til hva man skal gjøre om flymaskinen ligger på ryggen. Så det er alltid noe gøy og nytt man kan gjøre.
I tillegg er jeg veldig glad i kollegaene mine. De er en stor del av hverdagen.
Hva liker du minst?
– Det er jo en stressende hverdag. Jeg kan være innom tre fly på dagtid, og senere ha briefing med studentene. Men jeg vil ikke si at jeg misliker det, men man må finne måter å takle det på. Etter hvert lager man seg sin egen metode for å finne en flyt i jobbhverdagen.
Noe annet som kan være stressende er å ha tre ulike bookinger på en dag. Kanskje første booking er simulator, så skal du holde på med en énmotors flymaskin, så skal du holde på med en tomotors flymaskin. Da kan det være utfordrende å omstille hodet. Igjen – det er ikke et problem, men noe man må lære seg å takle.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Det er litt forskjellige ting man kan gjøre som instruktør. Teori er en av dem. Vi har rene teoriinstruktører som kun underviser i fag. Man kan også være en ren flyinstruktør, som jeg er. I tillegg kan man bygge på sertifikatet sitt, slik jeg har gjort med akrobatkurset. Du kan også bli en FI/FI, hvor du kan lære opp andre piloter til å bli instruktører.
Det finnes også flyklubber. De trenger instruktører for å trene opp de som skal ha småflysertifikat. Så mulighetene er der om du bare er kreativ. Det er mange forskjellige veier å gå, så det er egentlig opp til deg og hva du vil.
Hva tjener en flyinstruktør?
– Det varierer veldig fra flyskole til flyskole. Jeg vil si at det er vanlig å starte på rundt 400 000 kroner i året. Men det er fullt mulig å jobbe seg oppover til høyere lønn.
Hvordan er sjansene for å få jobb?
– Det kommer an på markedet. Når det trengs piloter, er det mange studenter, og når det er mange studenter trengs det flere instruktører. Vi har mange instruktører her, men vi trenger enda flere.
Jeg vil si at det er et yrke som er ettertraktet så det å få jobb er ikke altfor vanskelig. Som instruktør kan du også søke hvor som helst i verden, noe som gir enda flere muligheter.
Det å få jobb som instruktør er todelt med tanke på hva som skal til. Du må ha kunnskapen om faget og du må demonstrere at du er kapabel til å håndtere en flymaskin i en instruktør-student situasjon. Også er det et personlig intervju hvor man ser på hvordan kandidaten er som person. Så er det litt forskjellig fra skole til skole hva slags personlighet de ser etter. Alt i alt vil jeg si at det er gode muligheter for å få jobb som flyinstruktør.
Tilhørende utdanninger
Trafikkflyger
Du lærer om sikkerhet innen luftfart, psykologi, fysikk, matematikk, samt nasjonale og internasjonale lover og regler for luftfart.
Finn studier