Hvorfor valgte du dette yrket? 

– Jeg har alltid vært litt over gjennomsnittet interessert i fly. I tenårene fant jeg fort ut at jeg likte meg best oppe i lufta, og at dette var veien å gå for meg. Pilotutdannelsen er vanligvis veldig dyr, så jeg var heldig og kom inn på den statlig finansierte utdanningen ved Universitetet i Tromsø, hvor jeg i tillegg til flysertifikat også fikk en bachelorgrad i luftfart. Etterpå tok jeg videreutdanning som flyinstruktør for å få flere jobbmuligheter. Det virket interessant og lærerikt.

Image
Kvinnelig pilot i arbeidsuniform i cockpiten. Hun har på seg øreklokker og en mikrofon foran ansiktet. I hendene holder hun ulike papirer. Gjennom vinduet i flyet ses en fin soloppgang og skyer.
Lenke
Privat
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– En vanlig arbeidsdag for en flyinstruktør varierer ut fra hvor du er ansatt. Det er private skoler, flyklubber rundt om i landet og Universitetet i Tromsø. Selv jobber jeg for Universitetet i Tromsø, med daglige operasjoner fra Bardufoss lufthavn, samtidig som jeg bor på Sørlandet. Dette er mulig fordi jeg jobber lengre turnusperioder med godt med fri imellom. Når jeg er på jobb så jobber jeg tolvtimersdager, og det er normalt ganske intensivt med lite tid til annet enn å jobbe og sove.

Vanligvis starter dagen rundt halv åtte. Da kjører vi til flyplassen, spiser frokost og har et morgenmøte der vi går gjennom dagens vær, flyginger, status på flypark og liknende. Er det godt vær, flyr jeg normalt tre leksjoner med studenter gjennom dagen. Disse leksjonene er én-til-én undervisning som består av først en brief før flyturen der vi blant annet snakker om været, ser på forberedelsene studenten har gjort til flyturen og snakker om hva vi skal gjøre på dagens leksjon. Deretter går vi ut til flyet og tar en sjekk av det før vi starter opp motoren og drar ut på flytur. Flyleksjonen varer vanligvis 1–2 timer, noen enda lenger, litt avhengig av hvor studenten er i utdanningen. Tilbake på bakken igjen har vi en debrief hvor vi gjennomgår flyturen, jeg gir tilbakemeldinger til studenten og vi snakker om hvordan studenten kan bli bedre. Etter briefen fører jeg karakterer på øvelsene vi gjorde og studentens prestasjon på dagens flytur og skriver ned en kort tilbakemelding og rapport fra turen slik at studenten har det til senere og for at neste instruktør kan vite hvordan studenten har prestert. Og slik er det frem til vi drar hjem igjen klokken 20.

Ellers har jeg også noe vanlig klasseromsundervisning i enkelte fag på skolen, og på dager med dårlig vær så brukes tiden på å gjøre diverse kontorarbeid, forberede undervisning og å holde seg oppdatert på regelverk, teori og manualer. 

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket? 

– Av formelle krav så må man ha et gyldig flysertifikat, vanligvis av typen kommersiell pilot – CPL-sertifikat, et medisinsk sertifikat som fornyes hvert år og sertifikat på den flytypen man instruerer på. I tillegg til dette må man ha flyinstruktørutdannelsen, som er en utdannelse som vanligvis tar noen måneder å gjennomføre. Denne utdannelsen finnes ikke i statlig regi ennå, og man må normalt reise utenlands for å ta den.

Når man har gjennomført flyinstruktørutdannelsen flyr man opp med en kontrollant og får flyinstruktørsertifikatet. Da kan man begynne å jobbe som «Restricted Flight Instructor» de første 100 instruksjonstimene. Dette betyr i all hovedsak at man i denne perioden jobber under tilsyn fra en annen instruktør og får veiledning og hjelp. 

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Viktigst av alt så må du kunne opprettholde alle flysertifikat, også det medisinske. Klarer du ikke det, kan du ikke fly, så du bør være frisk og ha god helse. Du må være tålmodig og engasjert i flyging og det å lære bort. Du må også være forberedt på at det kan være lange arbeidsdager og turnusarbeid i flybransjen, også som flyinstruktør. Du finner skoler med mer normale arbeidsdager fra 08–16, men vanligvis jobber flyinstruktører både i helger og på uvanlige tidspunkter. Du må også være forberedt på å jobbe mye på sommeren. Vi er avhengige av godt vær for å fly store deler av utdanningen, og det er det som oftest på sommeren.

Hva liker du best med yrket ditt? 

– Det å se studentene utvikle seg fra sin aller første flytur til å bli selvsikre og flinke piloter er nok det mest givende. Å dele gleden ved det å fly og løse utfordringer sammen med studenten og oppleve deres mestringsfølelse er veldig gøy! Det er også ganske variert flyging, alt fra landingsrunder over flyplassen til lange navigasjonsturer rundt om i landet. 

Ikke minst så er det helt nydelig å fly her oppe i Nord-Norge. Lite slår lavtflyging i Lofoten og Vesterålen, solnedgang over Senja og Lyngsalpene på en fin vinterdag. Du blir aldri lei av den flotte utsikten.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det er naturlig nok ikke så veldig hyggelig å måtte være streng med studentene og stryke dem på eksamensflyginger og leksjoner. Jeg er også veldig lange perioder borte når jeg pendler, i tillegg til en lang reisevei. Det kan være ganske tøft innimellom, og jeg skulle vel helst sett at jeg kunne kommet hjem hver kveld og sovet i min egen seng. Men da hjelper det å ha hyggelige studenter og kollegaer som gjør arbeidsperiodene lettere. Dager med dårlig vær og lite flyging kan også være kjedelige, men så lenge jeg får fly så er jeg stort sett veldig fornøyd! Det er ikke så mange kvinner i pilotyrket, heller ikke som flyinstruktører, og det er jo litt synd. Selv er jeg eneste kvinnelige instruktør hos min arbeidsgiver, så vi ønsker oss flere inn i luftfarten. 

Image
En mannlig og en kvinnelig pilot sitter i cockpiten med høreklokker på.
Lenke
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for? 

– Først og fremst må du være glad i å fly! Ellers må du være glad i å jobbe med studenter og opptatt av å ville lære bort gleden av å fly. Du må være interessert i luftfart og fly, og være villig til å holde deg oppdatert på teori og prosedyrer. Ellers må du som pilot være flink til å holde hodet kaldt under stressende situasjoner og kunne løse problemer kjapt. Et fly går fort fremover og det er umulig å stoppe i veikanten for å ta en pause og hente seg inn. Du må være god til å kommunisere og jobbe i små team og evne å ha god situasjonsbevissthet. Selve pilotutdannelsen kan være tøff og det er mye teori som skal læres, så man må være flink til å jobbe hardt og være motivert. Etter du er ferdig utdannet må du fortsatt fly opp på nytt en gang i året eller oftere for å få beholde sertifikatene dine, så du må beregne en del lesing og studier også når du er i jobb. Du bør takle eksamenssituasjoner bra, for de har du mange av gjennom et yrkesliv som pilot og som pilotstudent. 

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket? 

– Som flyinstruktør er det mange muligheter til å utvikle seg. Du starter som instruktør på visuell flyging på det mest grunnleggende nivået. Etter hvert som du får flere timer og mer erfaring vil du kunne utvide dette til å kunne instruere mer erfarne studenter. Nattflyging, akrobatikkflyging, instrumentflyging, flerpilot-, og flermotorsflyging er bare noen av retningene du kan ta. Det er også veldig vanlig å gå over til tyngre luftfart for å fly kommersielt, i luftambulanse og frakt etter hvert som du har fått litt erfaring. Som flyinstruktør kan du også bli instruktør for pilotene i flyselskapene. Du kan også bli kontrollant for Luftfartstilsynet. Dette er en sensor flyr alle oppflygingene og har mulighet til å utstede flysertifikater. 

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket? 

– Lønnen varierer veldig etter hvor man er ansatt. Jobber du selvstendig som instruktør i en flyklubb så er det ofte en liten deltidsjobb der du kun får betalt for de timene du er i flyet og underviser. Er du ansatt på en skole så vil du ha en mer stabil lønn. Lønnen blir bedre etter hvert som du får mer erfaring og har flere instruktørrettigheter. Startlønnen i Norge er vel på det laveste rundt 350 000 kroner året som «Restricted Flight Instructor», men når du har alle rettigheter etter en del år så er du oppe i 800 000 kroner. 

Hvordan er sjansene for å få jobb innen dette yrket? 

– Flybransjen er en bransje som er ganske ustabil med store svingninger. Før korona var det mange som fikk jobb både i flyselskaper og som instruktør ved flyskoler. Mange ville bli piloter og flyskolene trengte instruktører. Nå er det litt annerledes, men det er alltid noen som vil lære å fly, og de trenger instruktører til å lære dem opp!

Og får du ikke fast jobb på en skole, så finnes det vanligvis en flyklubb ved hver eneste flyplass rundt om i landet, og de trenger gjerne instruktører til å instruere studenter der som tar privatflygersertifikat og som trenger å opprettholde sertifikatene sine. Hvis du har et europeisk sertifikat, kan du jobbe hvor som helst i EU, så mulighetene er mange hvis du er villig til å flytte på deg.

Tekst:
Ingvild Hegge Eriksen
Lite slår lavtflyging i Lofoten og Vesterålen, solnedgang over Senja og Lyngsalpene på en fin vinterdag.
Du må være glad i å jobbe med studenter og opptatt av å ville lære bort gleden av å fly.
Det er alltid noen som vil lære å fly, og de trenger instruktører til å lære dem opp!