Flygeleder

– Dette er en jobb hvor du må ta mange beslutninger raskt, og det er viktig at du jobber effektivt og samarbeider godt med de sektorene som er rundt ditt eget luftrom, forteller Martine.
Dame med brunt hår, hvit genser og et nøkkelkort rundt halsen smiler inn i kamera
Martine Rødseth Hjørungdal, 33 år
Flygeleder
Avinor flysikring, Bodø
«Jeg gir instruksjoner til fly via en radio-frekvens og tar imot ønsker fra piloter. Et ønske kan være for eksempel om de ønsker en ny høyde eller snarvei.»
― Martine Rødseth Hjørungdal
Tekst og foto:
Ingvild Hegge Eriksen
Publisert: 15.10.2025
«Jeg gir instruksjoner til fly via en radio-frekvens og tar imot ønsker fra piloter. Et ønske kan være for eksempel om de ønsker en ny høyde eller snarvei.»
― Martine Rødseth Hjørungdal
«Utdanningen er kort, men intens. Det forventes at man jobber hardt og du blir vurdert hver dag av instruktører på hvordan man presterer.»
― Martine Rødseth Hjørungdal

Hvorfor valgte du å bli flygeleder? 

– Jeg kom over en annonse på Facebook og leste litt om det. Hadde en bekjent som jeg visste jobbet som flygeleder og kontaktet han for å høre litt om hvordan utdanningen og arbeidsdagene var.

Image
Dame med brunt hår, hvit genser og rutete jakke står foran en port med et fly i bakgrunnen.
Foto: Vegard Dompidal

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg? 

– Jeg jobber som flygeleder for innflygnings- og områdekontroll. Innflygningskontroll betyr at vi jobber med flyene som er på vei inn og ut av flyplasser. Det kan være at vi for eksempel har fem fly på vei inn til en flyplass og vi bestemmer hvem som skal være først og sist. Da dirigerer vi flyene med for eksempel fartskontroll. På områdekontroll betyr det at vi jobber med flyene mellom flyplassene, men også fly som bare passerer luftrommet. 

På en typisk arbeidsdag så kommer jeg på jobb og leser meg opp på dagens vær og eventuelt andre relaterte beskjeder som omhandler luftrommet jeg jobber med. Luftrommet jeg har utsjekk på har 14 underliggende flyplasser og det går helt fra Møre/Røros i sør og opp til Bodø i nord. Jeg får da beskjed fra supervisor på jobb om vi skal dele opp luftrommet så vi jobber flere flygeledere sammen, eller om jeg kan jobbe med hele sektoren alene. Dette kommer da an på hvor mange fly som skal være i lufta og hvor komplekse situasjonene er. 

Når jeg sitter og arbeider er hovedoppgaven min å ha en trygg og sikker trafikkavvikling. Dette gjør jeg ved å følge med på en radarskjerm hvor jeg har flere ulike verktøy jeg kan bruke. I tillegg bruker jeg noe vi kaller for et strip-bord. Her har vi små papirlapper med de ulike kallesignalene til flyene, og alle instruksjoner jeg gir til et fly skriver jeg på lappen. Disse er også sortert etter farge ut ifra om de går nordover/sørover/kryssende og hvordan type fly det er. Hvis jeg for eksempel ser at to fly er i konflikt, endrer jeg høyde eller svinger et av flyene for å løse konflikten. 

Jeg gir instruksjoner til fly via en radio-frekvens og tar imot ønsker fra piloter. Et ønske kan være for eksempel om de ønsker en ny høyde eller snarvei. Vi bistår også piloter om de trenger assistanse ved for eksempel nødstilfeller eller hvis de må endre destinasjon. 

Dette er en jobb hvor du må ta mange beslutninger raskt, og det er viktig at du jobber effektivt og samarbeider godt med de sektorene som er rundt ditt eget luftrom. Jeg jobber skiftarbeid fordelt på dag, kveld, natt og helg. Det luftrommet jeg jobber med er åpent hele døgnet, så vi er alltid noen på jobb. 

Jeg sitter på kontrollsentralen i Bodø, og den er lokalisert under tårnet i Bodø. Vi er over 50 flygeledere som jobber der. 

Hva kreves for å kunne jobbe som flygeleder? 

– For å komme inn på utdanningen må du komme deg gjennom opptaksprøvene, intervju, medisinsk godkjenning og etter hvert godkjent sikkerhetsklarering. 

På opptaksprøvene tester de ulike egenskaper som trengs for å lykkes i yrket. Dette er for eksempel romforståelse, multitasking, hoderegning, hukommelse etc. Kommer du deg videre fra disse kan du komme til intervju og deretter medisinsk sjekk. På den medisinske sjekken er det særdeles viktig med optimalt fargesyn og god hørsel.

Når du har kommet inn er det ett år i utlandet for teori og simulatortrening. Jeg var ni måneder i Praha, og ble deretter sendt til Bodø for praksisplass. Det er vanlig å ha praksis i 12-18 måneder før man blir meldt opp til avsluttende eksamen.

Utdanningen er kort, men intens. Det forventes at man jobber hardt og du blir vurdert hver dag av instruktører på hvordan man presterer. 

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for? 

– Dette yrket passer for de som trives med å jobbe i et travelt arbeidsmiljø med mye ansvar. Hvis du har beslutningsvegring eller ikke liker å jobbe under press, passer ikke dette for deg. 

Hva liker du best med å være flygeleder? 

– Jeg synes jobben er utrolig fin fordi ingen dag er lik og det er mye spennende som skjer. Å være flygeleder er også en jobb hvor alt skjer der og da, og du tar ikke med deg jobben hjem. 

Hva liker du minst? 

– Jeg liker minst at man har tre års plikttid etter endt utdanning. Dette betyr at Avinor kan bestemme arbeidsstedet ditt. Hvis du søker som flygeleder må du være forberedt på at du kan bli flyttet til hvilken som helst kontrollert flyplass/kontrollsentral i Norge.

Image
Dame med brunt hår, hvit genser og et nøkkelkort rundt halsen smiler inn i kamera. Hun sitter på et kontor med flere skjermer, både pc-skjermer og mindre skjermer. En telefon og små briller i ulike farger ligger på pulten.
Foto: Vegard Dompidal

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Når du er ferdig utdannet, kan du søke for å få andre tilleggsstillinger som fagspesialister innenfor ulike felt. Dette kan for eksempel være regelverk, militære operasjoner og tekniske systemer. Du kan også jobbe deg oppover i systemet og bli supervisor eller leder, for eksempel. 

Jeg har fått en tilleggsstilling nå som Opplæringskoordinator. Det betyr at jeg jobber 50 prosent operativt som flygeleder og 50 prosent på kontor. Som opplæringskoordinator legger man for eksempel opp simulatorprogram for nye elever og følger opp alle årlige tester som flygeledere må gjennom.

Som flygeleder kan du jobbe på alle kontrollerte flyplasser og kontrollsentraler i Norge. 

Hva kan man forvente i lønn som flygeleder?

– Startlønnen som nyutdannet er 670 000 kroner i året. Topplønnen etter 20-års ansiennitet ligger på 1 600 000 kroner i året. Når du først er inne på lønnstabellen går du opp litt i lønn hvert år. 

Hvordan er sjansene for å få jobb som flygeleder?

– Avinor utdanner så mange flygeleder som de trenger, så hvis du kommer inn på utdanningen og består den, er du garantert jobb som flygeleder. 

Hvordan er kjønnsbalansen i dette yrket?

– Det er en stor overvekt av menn i yrket. Men vi oppfordrer alle til å søke, og jeg vil si det passer like godt til alle kjønn.