Fiskehandler

For å kunne jobbe som fiskehandler må du ha en lidenskap for sjømat, kvalitet og delikatesser, forteller Hedda Løyning Larsen som er assisterende ferskvaresjef på Coop Mega Tananger.
Ferskvarehandler Hedda Løyning Larsen holder opp en stor ørret og smiler til kameraet. Hun har på seg hvit skjorte og et mørkt forkle over.
Hedda Løyning Larsen, 22 år
Assisterende ferskvaresjef
Coop Mega Tananger, Stavanger
«Det er veldig kjekt å legge opp en ny disk hver dag og sørge for at dagens fiskedisk ikke er lik gårsdagens.»
― Hedda Løyning Larsen
Intervju:
Ingvild Hegge Eriksen
Publisert: 12.04.2023
«Det er veldig kjekt å legge opp en ny disk hver dag og sørge for at dagens fiskedisk ikke er lik gårsdagens.»
― Hedda Løyning Larsen
«Det er gode sjanser for å få seg jobb som fiskehandler. »
― Hedda Løyning Larsen

Hvorfor valgte du å bli fiskehandler?

– Moren min var baker og konditor, og jeg syntes det var inspirerende å bake, pynte og være på konditoriet. Jeg visste bestandig at jeg ville gå restaurant – og matfag på videregående. Etter vg1 måtte jeg velge mellom baker, konditor, kjøttfag eller fiskefag. Da valgte jeg fiskefag på vg2, fordi jeg bestandig har vært fascinert av havet. Jeg har brukt utallige timer på brygga og fanget krabber og småfisk. Etter de to første årene ble jeg utplassert på Fisketorget i Stavanger, og her åpnet det seg mange dører. Jeg lærte om kvalitet og sammenhengen mellom havet og tallerkenen.

Image
Ferskvarehandler Hedda Løyning Larsen legger pynt på hvite fiskefileter. Hun har en hvit kokkehatt på seg og mørk arbeidsuniform. Hun står på et kjøkken.
Foto: Svein Ove Gilje

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Vi jobber vakter, så arbeidsdagen starter på ulike tidspunkt. Den tidligste vakten er klokken 06:30-14:30, og den seneste er klokken 09:00-17:00.

Jeg har mange arbeidsoppgaver. En av de er å sjekke kvaliteten på gårsdagens produkter som har vært i ferskvaredisken. Jeg legger også opp en ny fiskedisk med nye og spennende varer. Det er veldig kjekt å legge opp en ny disk hver dag og sørge for at dagens fiskedisk ikke er lik gårsdagens. Jeg må sjekke at plakater og tilbud stemmer med dagens tilbud. Det er viktig at det er rent og ryddig. Det gir kunden et inntrykk av at vi er kvalitetsbevisste, ordentlige, og til å stole på.

Jeg jobber med både bearbeidede og råe produkter. Da er det viktig å kunne reglene for hva som kan ligge sammen og hva som må ligge adskilt i forhold til kryssforurensing. Blåskjell må for eksempel ligge nederst i disken for at bakterier fra rå og levende produkter ikke skal smitte over på bearbeidede produkter. Vi bruker skillevegger for å separere produktene fra hverandre. 

Det er viktig å følge reglene for å forhindre at kunden blir syk av råvarene vi selger. Derfor må du være nøyaktig, engasjert og kreativ for å fremstille en ny fiskedisk hver dag. Dette er også for å få kundene til å lete etter produktene de vil ha, slik at de ikke kun ser der de “vet” hvor fisken sin ligger. Dette gjør at de blir mer oppmerksomme på andre godsaker som befinner seg i disken.

Et ferskt produkt skal ha frisk lukt av hav, være fast i konsistensen, ha fin glans, ikke være grumsete og slimete og heller ikke ha røde gjeller eller blod på seg. Det er veldig viktig å sjekke temperatur.

Vi må også følge med på at riktig vare og mengde som er kommet til butikken, stemmer med det vi har bestilt. Vi fyller ut skjemaer for å holde orden på datoer, kvalitet, sporing og temperatur. Datoen på varene i kjøleskapet må også sjekkes.

Vi må fylle på varer, og da går vi først gjennom varer som ikke har fått plass i hyllene fra tidligere dager. Deretter fyller vi på nye varer som kommer inn i løpet av dagen. Vi priser ned varer som nærmer seg best før-dato, bestiller vi inn nye varer, sjekker framtidige kampanjer og planlegger aktiviteter. Dette kan være smaksprøver, stands eller fokusvarer.

Hva kreves for å kunne jobbe som fiskehandler?

– For å kunne jobbe som fiskehandler må du ha en lidenskap for sjømat, kvalitet og delikatesser. Du må være nytenkende og like å utfordre deg selv. Du må være imøtekommende, serviceinnstilt og villig til å strekke deg litt ekstra for å gi kunden en unik opplevelse. Du møter mange kunder i løpet av en dag, så du må være glad i mennesker, utadvendt og løsningsorientert.

Du må kunne filetere alle typer fisk, rense skalldyr og klargjøre annen sjømat som skal spises. Også må du forstå de ulike fiskenes oppbygning og hvordan de deles opp. Det er en stor fordel å være kreativ i denne jobben! Hva slags smaker passer sammen, hvilke fargekombinasjoner og mønster gir best uttrykk? Dette er en jobb som krever øye for detaljer.

Utdanningsløpet består av 2 år på skole på linjen Restaurant og matfag, og 2 år som lærling i en bedrift. Til slutt tar du en fagprøve hvor du skal vise hva du har lært i løpet av lærlingtiden.

Nå som fagbrevene er slått sammen, får du ikke den spissede kompetansen som fiskehandler, men det åpner dørene for at du får en helhetlig forståelse for både fisk, kjøtt og ost. Jeg skulle ønske jeg hadde like mye kunnskap om kjøtt som jeg har om fisk.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Det passer for de som ønsker å formidle gode matopplevelser, kunnskap og som har glede for faget. Dette er et yrke du må teste ut for å finne ut om du trives med det eller ikke. Det lureste er å være utplassert i en spesialforretning eller en butikk som er ekstra opptatt av fisk. Det passer også hvis du er i fysisk god form og klarer å stå og gå lenge hver dag. I løpet av en arbeidsdag blir det tunge løft, så det er viktig å ta vare på egen helse og jobbe ergonomisk riktig.

Yrket passer dårlig for de som ikke liker å jobbe sammen med mennesker, er late, dårlig på å organisere og som syns fisk er ekkelt.

Hva liker du best med å være fiskehandler?

– Jeg liker å ha et yrke som de færreste har hørt om. Du skiller deg ut fra andre og jeg synes det er veldig givende å kunne dele kunnskapen min med andre. Jeg elsker å snakke med kunder og lytte til deres behov. Det er morsomt å finne på nye oppskrifter og teste ut nye måter å vise fram fantastiske råvarer. Du jobber etter hva havet har å tilby, etter sesong, tilgjengelighet og etterspørsel. Det skal være en levende disk som alltid skal bugne av godsaker og fristelser.

Ingen dager er like, og det er en variert arbeidshverdag. Også har jeg utrolig kjekke kollegaer som ønsker å løfte hverandre opp og frem.

Hva liker du minst?

– Det må være å fylle ut skjemaer om dato og temperatur, og å ta varemottak og sjekke pakksedler. Det synes jeg tar mye tid av dagen, som jeg kunne brukt til noe annet. Men samtidig er det en svært viktig arbeidsoppgave.

Image
Ferskvarehandler Hedda Løyning Larsen står bak disken og holder opp reker
Foto: Hedda Løyning Larsen

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Du kan gjøre ganske mye hvis du er motivert. Du kan jobbe i ferskvaredisk i butikk, spesialforretninger, restauranter, delta i konkurranser, jobbe på fiskemottak, jobbe hos leverandører, jobbe i kjedenes konsepter, jobbe for å utvikle og påvirke fremtidens ferskvarer. Det er kun deg selv som setter en stopper for hva du kan oppnå. Dersom du er dedikert, strukturert og motivert kan du komme langt.

Hva kan man forvente i lønn som fiskehandler?

– Som lærling har du ikke en god lønn, men det er viktig å tenke på at du får betalt for å ta en utdanning. Etter at jeg ble faglært er årslønnen min på rundt 420.000 kroner. Det er stort potensial for å tjene ekstra dersom du ønsker mer ansvar. Du kan bli ferskvaresjef, assisterende ferskvaresjef, skiftleder eller ta på deg andre ansvarsområder. Dette er ikke en jobb som er rangert som en godt betalt jobb, men det er en veldig givende jobb som jeg trives godt i.

Hvordan er sjansene for å få jobb som fiskehandler?

– Det er gode sjanser for å få seg jobb som fiskehandler. Arbeidsmarkedet er bra. Du blir veldig verdsatt av arbeidsgivere og kollegaer. Det er også gode sjanser for å få en lederrolle i en butikk.

Tilhørende utdanninger

Ferskvarehandlerfaget

Du lærer om å produsere og omsette ferskvarer av fisk og kjøtt, delikatesser og andre ferdigvarer, og å kunne gi måltidsforslag i møte med kunder.

Finn studier