Eksponeringsdesigner
Hvorfor valgte du å bli eksponeringsdesigner?
– Jeg har alltid vært glad i å tegne, og tegnet mye allerede før jeg var i tenårene. Som liten gutt bygde jeg mye lego, noe som var starten på min skapertrang.
Jeg var også veldig interessert i biler, og hadde en drøm om å bli bildesigner. Jeg tegnet biler med stor fantasi, men jeg skjønte etter hvert at det var svært vanskelig å nå dit. Jeg kan legge til at jeg nå bruker mye av fritiden min på å bygge biler.
Jeg gikk to år på linje for grafisk design på videregående. Da jeg valgte studier, så ble det produktdesign. Etter studier søkte jeg på en stilling som utstillingsdesigner. Dette arbeidsområdet innen design ble helt rett for min del. Jobben krever både tegnekvalifikasjoner, og at man må være praktisk anlagt, en kombinasjon som passer utmerket for meg.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Arbeidsdagen preges av sesongsvingninger. I perioder er jeg ute i kundemøter for å snakke med kunden om hvilke behov de har i forhold til messedeltakelse. Når kunden har presentert sine ønsker, begynner den kreative fasen med å utarbeide skisser.
I denne fasen jobber jeg med å utarbeide en løsning til utstilling, basert på hva utstilleren ønsker å formidle på messen. Standen må utarbeides i tråd med praktiske behov og kundens budsjett. Basert på skissene utarbeides 3D-modeller og fotorealistiske tegninger som presenteres for kunden.
Vi er som regel i konkurranse med andre aktører. Hvis kunden velger oss som samarbeidspartner, videreføres samarbeidet. Som regel ønsker kunden små endringer på designet, og disse tar vi med i det videre arbeidet. To til tre justeringsrunder er vanlig. Til slutt utarbeides tekniske tegninger med utgangspunkt i det ferdige designet.
Underveis i prosessen jobber jeg tett med prosjektlederen for byggeprosjektet. I tiden før standen bygges, er det som regel en del justeringer på det grafiske designet i samråd med kunden. Like før messa åpner, er jeg til stede for å gjøre en siste kvalitetssjekk.
Jeg har ofte flere kunder jeg jobber med samtidig, i ulike faser av prosessen. Siden jeg er kreativ leder, har jeg også fagansvar for prosjekter som andre i bedriften jobber med. Jeg har ansvar for at bedriften leverer design av høy kvalitet, og at kundens behov og krav er tatt hensyn til.
Hva kreves for å jobbe som eksponeringsdesigner?
– Det finnes flere veier til denne jobben. Du kan ta utdanning innen industridesign, produktdesign eller designmetodikk for å jobbe i dette yrket. Jeg tok min utdanning ved Oslo Met og har bachelorgrad i produktdesign.
For å jobbe som eksponeringsdesigner må du være kreativ og ha god formidlingsevne, både visuelt og verbalt. Du må være tålmodig, og samtidig ha evne til å levere resultat på kort tid.
I denne jobben kreves det at du har god formforståelse og evne til å tenke tredimensjonalt. Det du tegner på et flatt papir skal i virkeligheten se bra ut fra alle synsvinkler. Det kreves også at du har god kunnskap om materialer.
Forståelse for merkevare er viktig, og det er nødvendig at du er god innen grafisk design.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– I denne jobben må du være tålmodig og nøyaktig under press. Det er raske kreative prosesser og korte tidsfrister som du må mestre på en bra måte. Du må håndtere designmetodikk og ha orden og struktur gjennom arbeidsdagen.
I den kreative fasen må du ha evne til å tåle konstruktiv kritikk samtidig som du må ha stor skaperglede.
Yrket passer for mange, men passer ikke så godt hvis du er rotete og unøyaktig. Hvis du blir stresset med mange arbeidsoppgaver samtidig, så passer ikke yrket så godt.
Hva liker du best med å være eksponeringsdesigner?
– I denne jobben har jeg stort kreativt spillerom, og det er det beste med jobben. Du må ha et ønske om å skape noe fint. Jeg liker å være i en jobb hvor jeg kan lage noe spektakulært, og trives med å jobbe med korte prosesser som gir resultater.
Det er også veldig positivt for meg at jeg møter mange ulike bransjer og et vidt spekter av fagområder, for eksempel bilbransjen, shipping, mat og VVS.
Hva liker du minst?
– Det kan være frustrerende å jobbe med gode ideer og løsninger som blir begrenset av lave budsjetter hos kunden. En del av jobben er å utarbeide tekniske tegninger, og det er ikke så spennende etter min mening.
Måten vi jobber på, innebærer at vi av og til taper konkurransen om prosjekter, og det liker jeg selvfølgelig dårlig.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Som eksponeringsdesigner kan du jobbe deg oppover og bli leder på flere nivåer. Hvis du for eksempel blir kreativ leder, får du faglig ansvar for flere i bedriften.
Hva tjener en eksponeringsdesigner?
– Lønnsnivået vil variere mye, avhengig av type bedrift og ansvarsområde. Som nyutdannet vil en vanlig årslønn ligge på cirka 600 000 kroner.
Hvordan er sjansene for å få jobb som eksponeringsdesigner?
– Hvis du er faglig dyktig, er det ganske lett å få jobb. Jobbmulighetene styres ofte av det du leverer av resultat og hvordan du løser oppgavene. Du må elske det du driver med.
I dette yrket er jobbmulighetene best i de store byene. Mange byråer jakter etter gode designere, og mange jobber starter ofte som et vikariat, som gir deg mulighet til å vise hva du kan levere.
Tilhørende utdanninger
Eksponeringsdesign
Du lærer om å utarbeide konsepter innenfor varehandel og messer, scene- og kulturarrangementer.
Finn studierInteriør- og dekoratørutdanning
Du lærer å utforme og innrede rom tilpasset menneskene som skal være der. Det kan være private boliger og offentlige rom.
Finn studier