Chassispåbygger

– Jeg elsker virkelig jobben min, forteller Lovise.
En dame står bak en rosa benk og smiler til kamera. Hun har lyst hår i en hestehale, og rundt henne er det verktøy.
Lovise Smith, 20 år
Chassispåbygger
Nor slep
«Lastebil er det beste jeg vet, så det å få jobbe med det til daglig gjør meg så glad.»
― Lovise Smith
Intervju:
Iben Kalberg
Publisert: 24.04.2023
«Lastebil er det beste jeg vet, så det å få jobbe med det til daglig gjør meg så glad.»
― Lovise Smith
«Man burde absolutt være en praktiker, dette er ikke et yrke for teoretikere tror jeg.»
― Lovise Smith

Hvorfor valgte du å bli chassispåbygger?

– Egentlig fordi jeg elsket lastebil, jeg syntes det var ufattelig gøy. Jeg tenkte alltid at jeg skulle bli mekaniker, og chasisspåbygger var noe jeg kom på at jeg ville bli da jeg var lærling. Jeg er utdannet som lastebilmekaniker, og med det fagbrevet kan jeg også jobbe som chassispåbygger. Som chassispåbygger kan du koble lys og det er mye blinking (mye blitser og arbeidslys), og det syntes jeg er veldig moro!

Image
En kvinne kledd i mørke arbeidsklær, med lyst hår i hestehale, lener seg mot fronten på en lastebil. Hun holder i en slange som leder inn i lastebilen.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Når jeg kommer på jobb får jeg et ark hvor det står et nummer på en lastebil og hva lastebilen skal ha, for eksempel arbeidslys eller brøytefeste. Da står lastebilen utenfor, og det er opp til meg å få jobben gjort. Det er veldig variert hvor lang tid det tar, noen ganger kan det ta det en time, andre ganger kan det ta flere uker. Det hender det kommer kunder innom som har noe feil med lastebilen sin og da hjelper jeg til der også, men det er ikke så ofte.

Jeg jobber med anleggslastebiler, typisk lastebiler som kjører grus og asfalt. De fleste av disse må ha det som heter “blitsers”, som er oransje lys som blinker. Det er en typisk jobb jeg ofte gjør, som er kjempegøy.

Hva kreves for å kunne jobbe som chassispåbygger?

– Jeg har fagbrev som lastebilmekaniker, og så har jeg to kollegaer som har fagbrev som platearbeider. Chassispåbygger er et eget fagbrev det også, så det er mange fagbrev du kan ha for dette yrket. Ellers bør du like lastebiler – det er en forutsetning!

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Man burde absolutt være en praktiker, dette er ikke et yrke for teoretikere tror jeg. Iblant må vi komme med gode løsninger, så det er fint å være kreativ og løsningsorientert.

Det er også et pluss at man er litt systematisk og god til å planlegge jobbene selv. Du får beskjed om hva som skal gjøres med lastebilen, men det er ingen som forteller deg hvordan du gjør det. Det er derfor viktig å legge opp tiden sin så man kommer i mål.

Jobben må bli ordentlig gjort og du må passe på at det blir som det skal. Det er tross alt viktige ting vi driver med, for dette er lastebiler som kjører på veiene. Hvis du er veldig rotete er det viktig å passe på at du ikke glemmer ting eller at ting blir feil.

Hva liker du best med å være chassispåbygger?

– Jeg elsker virkelig jobben min, og har aldri gruet meg til å gå på jobb. Lastebil er det beste jeg vet, så det å få jobbe med det til daglig gjør meg så glad. Det er også gøy å bygge lastebilene til de menneskene som skal ha den, for lastebilen er arbeidsplassen deres. Det er der de oppholder seg når de jobber hele dagen. Å gjøre kundene fornøyde og se den gleden de får av lastebilen jeg har bygd er veldig morsomt.

Jeg er forferdelig på skole-ting, men å bygge lastebiler er jeg god på. Så å jobbe som chassispåbygger er midt i blinken for meg.

Hva liker du minst?

– Som regel er arbeidshverdagene veldig varierte, men det hender det kan bli litt ensformig om samme jobb/oppgave kommer igjen og igjen. Det kan plutselig komme tre like jobber på rad, så det er viktig at du liker det du driver med.

Image
En kvinne med lyst hår i en hestehale skrur på en lastebil

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Alt innenfor lastebiler vil jeg tro. Du får en veldig stor erfaring med lastebil og hvordan den er bygd opp og hvordan den fungerer. Man blir veldig flink på det elektriske systemet til lastebilen, som er en god egenskap å ta med seg videre. Hvis du skal jobbe som lastebilmekaniker, feilsøker du på de samme systemene, så disse jobbene går litt inn i hverandre.

Hva tjener man som chassispåbygger?

– Jeg jobber fulltid og tjener 255 kroner i timen. Det tilsvarer litt over 450 000 kroner i året.

Hvordan er sjansene for å få jobb som chassispåbygger?

– Det er veldig store sjanser for å få jobb! Det er dessverre altfor få som utdanner seg innenfor dette, og vi trenger virkelig flere i bransjen. Det er absolutt ledige stillinger og veldig gode muligheter for å få jobb som chassispåbygger.