Chassispåbygger Mats Arntzen er avbildet i hallen der han jobber. I bakgrunnen skimter vi lastebiler under bygging. Han er iført svart genser med Arka-logo, og en caps bak-frem. Han har kort, mørkt hår og skjegg og smiler mot kamera.

YrkesintervjuChassispåbygger favoritt ikon

– Det tar gjerne rundt 1000 arbeidstimer å bygge ferdig en bil. Jeg er med fra start til slutt, og det er veldig kjekt, sier Mats Arntzen.

Mats Arntzen
24 år
Chassispåbygger
Arka AS, Os

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg har alltid vært interessert i å skru på ting, fikse og lage nye ting. Jeg har skrudd mye på mopeder, biler og båter, så det var naturlig å velge en utdannelse og en jobb der jeg får gjøre mye av det jeg liker.

img_8460.jpeg

Chassispåbygger Mats Arntzen er avbildet ved siden av en lastebil han jobber på. Lastebilen er gul og blå, og Mats tester kranen og har utstyr i et belte rundt livet.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Arbeidsdagen min starter klokken sju, og jeg pleier å komme litt før for å finne ut hva som er oppgavene for dagen. Det varierer veldig, for vi jobber med mye forskjellig. I løpet av en dag kan jeg gjerne holde på med en ting før vi plutselig må over på noe annet, så det er ingen dager som er like. 

Når vi får inn en bil består den omtrent bare av drivstofftank, eksos og hjul, og vi bygger den opp fra bunnen av. Grunnlaget er ganske likt for alle bilene, og vi monterer kran, skap eller annet på dem. Vi er en stor arbeidsplass med 60 ansatte, som er fordelt på ulike avdelinger. Min avdeling bygger kranbiler, og vi er seks personer som har ulike ansvarsområder. 

Vi jobber både selvstendig og i team, og jeg ser at vi finner de beste løsningene når vi er flere som snakker sammen om ting. En annen ser gjerne noe du ikke ser, og så diskuterer vi og finner ut hva som er beste løsning. 

Kundene har også innspill og ideer, så prøver vi å lage det beste ut av det. Det er avdelingslederne som har dialogen med dem. Det er mye bra som kommer inn, og de ulike sjåførene og selskapene som skal ha bilene har ofte sine idéer og ønsker. Derfor er det mange ulike løsninger på bilene vi bygger.

Det er mange forskjellige oppgaver som inngår i jobben, og jeg gjør vel egentlig alt, utenom elektrikerarbeid. Jeg jobber mye med å koble hydraulikk, og lager oppheng til forskjellige ting. Det tar gjerne rundt 1000 arbeidstimer å bygge ferdig en bil. Jeg er med fra start til slutt, og det er veldig kjekt. 

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Jeg gikk VG1 Teknikk og industriell produksjon og VG2 Industriteknologi. Deretter hadde jeg to års læretid som industrimontør. Det er flere fagbrev som kan føre frem til jobb som chassispåbygger, for eksempel industrimekaniker. Man kan også ta fagbrev som chassispåbygger, men det er ikke vanlig her hos oss nå i alle fall.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Dette kan være et tungt mekanisk yrke. Du må løfte ting, ligge ned og krype under bilen, klatre opp og ned, og gjerne ligge i en ugunstig posisjon for å nå deler av bilen. Derfor er det en fordel å være i noenlunde god form og gjerne ikke slite med ryggen, for eksempel. 

Hva liker du best med yrket ditt?

– Det er å fikse ting som ikke fungerer, få det til å virke. Det er kjekt med oppstart på nye systemer, finne løsninger og se at det fungerer. Noen av bilene vi bygger er like, men de skal gjerne ha forskjellige systemer og utstyr. Derfor er det alltid spennende utfordringer og noe nytt vi må finne ut av. 

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Jeg er ikke så glad i metallarbeidet, som sliping og kapping.

img_8449.jpeg

Chassispåbygger Mats Arntzen står ved en av lastebilene han er med på å bygge. Han jobber med hydraulikken, og er iført svart genser og en caps bak-frem. Vi ser han fra siden.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for? 

– Du bør ha en interesse for å skru, like å ta fra hverandre ting og sette det sammen igjen. Det passer for dem som er nysgjerrige, og liker å finne ut av ting, for det er mye variert vi jobber med. Du må være i stand til å jobbe både selvstendig og sammen med andre, og være kreativ for å finne gode løsninger.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket? 

– Her på Arka finnes det forskjellige muligheter, og det er mange som trenger folk med fagbrev som industrimontør. Det er mulig å jobbe i produksjonsbedrifter, og for olje- og gasselskaper i Nordsjøen, for eksempel. 

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Når en har fagbrev ligger lønnen på litt over 200 kroner timen. 

Hvordan er sjansene for å få jobb innen dette yrket? 

– Det er gode muligheter for å få jobb, og jeg ser at vi jevnlig søker etter folk her. Det blir tatt inn lærlinger her hvert år, og de aller fleste får jobb etter læretiden. 

Tekst:
Elin Tollevik Garvik
    • Jeg har alltid vært interessert for å skru på ting, fikse og lage nye ting.
    • Det er kjekt med oppstart på nye systemer, finne løsninger og se at det fungerer.

Yrkesbeskrivelser

Utdanningsbeskrivelser