Butikkmedarbeider

– Målet er alltid at kunden skal ha en god handleopplevelse, sier Tomas Alnes.
Portrettbilde av butikkmedarbeider Tomas Alnes i blå t-skjorte og briller.
Tomas Alnes, 31 år
Ferskvareansvarlig
Rema 1000, Stranda
Intervjuet er mer enn to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter intervjuet ble publisert.
«En viktig del av jobben som butikkmedarbeider er kundebehandling.»
― Tomas Alnes
Intervju:
Ingvild Hegge Eriksen
Publisert: 07.07.2021
«En viktig del av jobben som butikkmedarbeider er kundebehandling.»
― Tomas Alnes
«Litt av arbeidstiden må jeg bruke på kontoret for å sjekke salgstall og bestille varer.»
― Tomas Alnes

Hvorfor valgte du dette yrket?

– På videregående var jeg veldig skolelei, og tok et friår for å finne ut hva jeg ville bli. Jeg begynte å jobbe på postkontor, og likte å gi god kundeservice og snakke med folk. Der fikk jeg også gode tilbakemeldinger fra kollegaer og innså at dette var jeg ganske god på. Etter at postkontoret ble nedlagt i 2013, begynte jeg å jobbe på Rema 1000. Her fikk jeg også begynne på utdanningen i salg og service, tok fagbrevet og ble dermed utdannet butikkmedarbeider. Nå jobber jeg som ferskvareansvarlig i butikken og har gjort det siden 2018.

Image
Mann i blå t-skjorte står og prater med en eldre kvinnelig kunde med munnbind på som har varer i en vogn. Han smiler til kunden.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Arbeidsdagen starter klokka syv. Da går jeg inn på en app på telefonen for å gå over varer som eventuelt må nedprises på grunn av kort holdbarhetsdato. Jeg bruker mye tid på å kontrollere dato på ferskvarene. Disse kan prises ned når de begynner å gå ut på dato og legges i en disk med opp til 50 % nedsatt pris. På denne måten slipper vi å kaste mat. 

Ferskvarer er mitt ansvarsområde her, altså kjøtt, spekemat, pålegg, fisk, ost og så videre. Når varene kommer en varebil til varemottaket, skal jeg kontrollere og sjekke om antallet stemmer med det jeg har bestilt. Disse bestillingene går automatisk, men det kan være vanskelig å vite nøyaktig antall vi kommer til å selge av en vare. Når det er finvær om sommeren, hender det at jeg må etterbestille fordi varer som for eksempel grillmat går unna. Så må jeg fylle på varer som står ute på kjølelageret og sette disse ut på hylla i butikken. Det er viktig at varene rulleres, og at de nyeste varene står bakerst i hylla. Er det tomt på hylla, må det fylles på. Dette er en daglig rutine og noe jeg gjør jevnlig i løpet av en arbeidsdag.

En viktig del av jobben som butikkmedarbeider er kundebehandling. Kundene er de som gjør at vi tjener penger, så derfor er det viktig at de får en god handleopplevelse. Det er viktig å hilse på kundene når de kommer inn i butikken og hjelpe dem hvis de leter etter en spesiell vare – da vil vi helst gå bort og vise dem varen og vise utvalget. Da kan du kan anbefale noe du har prøvd selv. Pris har mye å si, men en god handleopplevelse er viktigere enn pris, spesielt på et lite sted. Her har vi ofte de samme kundene, og som butikkmedarbeider knytter du deg til folk fordi du møter dem nesten hver dag og får et lite innblikk i livene deres. Jeg legger merke til det hvis en kunde har vært hos frisøren – det setter de pris på og synes er stas. Og så er det viktig å være blid og si ha det når kundene går.

Litt av arbeidstiden må jeg bruke på kontoret for å sjekke salgstall og bestille varer. Hvis jeg skal bestille varer til jul, pleier jeg å sjekke hva vi bestilte i fjor så jeg vet sånn cirka hvor mye vi må bestille. Vi kan også bestille varer som kundene etterspør. Hver dag får vi frukt og grønt på varemottaket, og ferskvarer og tørrvarer flere dager i uka. I tillegg er det viktig å holde butikken ren og ryddig, trekke fram varer slik at det ser innbydende ut og fjerne papp og søppel. Jeg har fast arbeidstid fra klokka 7–15 hver dag. Som fast ansatt har du fast arbeidstid. I tillegg til de syv faste ansatte her, har vi også tilkallingsvakter som kommer på jobb når det er behov, for eksempel hvis noen er syke.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Du må være imøtekommende, vennlig og kunne by på deg selv. Det er også viktig å jobbe godt i team og samarbeide. Målet til butikken er at kunden skal ha en god handleopplevelse, og da må alle ta ansvar for sitt område, om det er frukt, melk eller tørrvarer, slik at hele handlerunden til kundene blir positiv. Du må i tillegg kunne kommunisere godt muntlig.

Det er ikke noe formelt krav om å ha utdanning når du skal jobbe i butikk, men det kan være en fordel. Med fagbrev i salg og service som jeg har tatt, lærer du om kundeservice, om svinn og budsjett. Det fine med å jobbe her, er at du kan ta utdanning gjennom jobben. Det er jo en vinn-vinn-situasjon for arbeidsgiver og deg selv.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Hvis du ikke takler stress, vil du ikke trives som butikkmedarbeider. Og hvis du er dårlig på kundebehandling, vil det skape dårlig stemning og det vil også spre seg ganske kjapt slik at butikken mister kunder.

Det er mange forskjellige arbeidsoppgaver i en butikk, så det er ikke nødvendigvis slik at yrket ikke passer hvis du har en fysisk begrensning. En person som ikke kan gå eller har vondt i ryggen, kan for eksempel sitte i kassa.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Det er uten tvil kundene. Vi har så mange fine kunder. På en liten plass kjenner man alle, og jeg har kunder jeg har blitt så godt kjent med at jeg hjelper dem med å fikse TV og internett, og de hjelper meg ved at jeg har det bra på jobb. En gang fikk jeg kake på bursdagen min av en kunde!

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det kan være litt kjipt å jobbe under høytider, som jul. Da er det travelt, og det kan være stressende, men også morsomt. Da skjer det mye, varene fyker ut og du må etterfylle hele tida. Og så er det lørdager, for eksempel, hvor jeg skulle ønske at jeg hadde fri fordi det er venner som er hjemme i bygda. Som butikkmedarbeider er det ikke alltid like lett å bytte bort en lørdagsvakt.

Image
Mann i blå t-skjorte plasserer varer i hylla i kjøleskap.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

­– Sosiale personer som liker å møte folk, og som liker å jobbe i team. Men du må også kunne ta ansvar selv og jobbe selvstendig.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– I Rema 1000 har vi en egen talentskole, hvor du kan utvikle deg og bli kjøpmann. Der får du lære hva som skal til for å bli en god kjøpmann – jeg kan tenke meg å gå der etter hvert.

Et fagbrev i salg og service gir deg en bred kompetanse når det kommer til å jobbe med mennesker og salg. Du kan jobbe i alt fra resepsjon til klesbutikk, eller som bussjåfør – der selger du jo også noe.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Det avhenger litt av hva slags ansvar du har i butikken, men jeg vil anslå at en årslønn ligger på rundt 400.000 kroner i året.

Hvordan er du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– I en matbutikk er det gode sjanser for å få seg jobb fordi folk alltid trenger mat. Det kan være mange som ønsker å jobbe i butikk og mange tilkallingsvakter, så det er viktig å legge igjen navnet ditt og få en fot innenfor. Hvis du gjør en god jobb og lever opp til forventningene til kjøpmannen, vil du mest sannsynlig få kunne fortsette.

Tilhørende utdanninger

Salgsfag

Du lærer om kundebehandling, salg og markedsføring av produkter, og blir i stand til å håndtere endringer og sikre lønnsom drift av virksomheter.

Finn studier