Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg var interessert i kjøretøy, og likte godt å kjøre. Jeg gikk Vg1 Teknikk og industriell produksjon og Vg2 Maritime fag, før jeg byttet retning og gikk Vg2 yrkessjåførkurs. Det var 19 uker med opplæring, og vi fikk sertifikat for både lastebil, lastebil med henger og buss. Jeg fikk først jobb som lastebilsjåfør, og arbeidet med det i seks år. Men for meg ble den jobben litt ensom, og jeg liker å være i kontakt med folk. Derfor begynte jeg som bussjåfør, og det trives jeg veldig godt med. Det er varierte dager, og når jeg er ferdig for dagen har jeg fortsatt overskudd og energi.

Image
Lenke
Elin Tollevik Garvik
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Den begynner egentlig dagen før. Da logger jeg meg inn på en app for å se hvilken rute og hvilken buss jeg skal ha neste dag. Hvis det er en rute jeg ikke har kjørt før kan jeg gå inn på en nettside for å bli kjent med traseen. Som bussjåfør blir du lokalkjent, for vi kjører alle typer ruter. Det er skoleruter, lokale nærsoneruter og turer ut i distriktene. Bussene er tilpasset området vi skal kjøre i. Er det i Haugesund sentrum kjører vi elbuss, men hvis vi skal langt kjører vi dieselbuss.

Det er viktig å møte i god tid på jobb. Jeg kommer gjerne en halvtime før jeg starter å kjøre. Da finner jeg nøkkel og gjør klar bussen. Jeg går inn på sjåførappen vi bruker, og ser om det er registrert mangler og feil, deretter går jeg over bussen selv. Jeg logger på billettmaskinen og setter inn kortet mitt. Det er viktig å være klar for å dra ut i trafikken, og en god start gjør at du blir en trygg og sikker sjåfør. 

I bussen blir kjøringen min registrert. Det blir ikke brukt mot deg, men hvis du har mange kraftige nedbremsinger, for eksempel, får du hjelp til å forbedre kjøringen. Vi skal sørge for at passasjerene reiser trygt og komfortabelt. Vi har også fokus på å kjøre økonomisk, og spare energi. Det krever at du som sjåfør er flink til å planlegge. Når vi er ute i trafikken gjelder det å ikke stresse hvis det er kø og forsinkelser. Det er mye å passe på underveis, som folk som står i midtgangen, passasjerer som skal av og på, andre kjøretøy og fotgjengere. Det er altså mer å tenke på enn å kjøre fra A til B. 

Nå under korona sitter jeg mer skjermet fra passasjerene, men vanligvis er det mye kundekontakt. Det er alltid noen som har spørsmål eller trenger hjelp til noe, og det er viktig å yte service samtidig som du sørger for å holde ruten. Vi er bedriftens ansikt utad, og jeg følger alltid med om det er noen som trenger hjelp med en barnevogn eller rullestol, for eksempel. 

Vi jobber ulike skift, noen uker starter jeg tidlig, andre jobber jeg kveldsskift, og noen ganger kjører vi noen timer på morgenen før vi har pause og kjører noen timer igjen på ettermiddagen. Jeg liker variasjonen det gir å jobbe skift på denne måten.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Du trenger sertifikat klasse D. Det kan du få ved å gå Vg1 Teknikk og industriell produksjon eller Vg1 Service og samferdsel, og Vg2 Transport og logistikk før du har læretid. Eller som meg ved å ta Vg2 yrkessjåførkurs. For å ta kurset må du ha vg1 Teknikk og industriell produksjon eller Service og Samferdsel, ha førerkort klasse B og være fylt 21 år. Du må også ha YSK (yrkessjåførkompetanse). YSK må fornyes hvert femte år. Da har vi en ukes kurs, som dekkes av arbeidsgiver. Du trenger også helseattest fra lege og kjøreseddel, som vi søker om hos politiet. Disse må fornyes hvert tiende år. 

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Det er lange dager der du sitter bak rattet, gjerne på humpete og dårlige veier. Du må ha fysikk til å tåle det. Det er viktig å strekke seg litt hver gang det er pause. Du sitter veldig mye bak rattet, og litt bevegelse i pausene forebygger skader. 

Du bør ikke være en person som er altfor glad i fart, for vi er ikke her for å kjøre fort, men for å kjøre trygt. Du kan ikke la deg stresse av forsinkelser, og du har et stort ansvar for sikkerheten til passasjerene. 

Hva liker du best med yrket ditt?

– Det å treffe folk og ha kontakt med så mange kunder hver dag er veldig kjekt. Det gir meg en god følelse å kjøre skoleunger til og fra skolen, og kjøre folk som skal på jobb og hjem igjen hver ettermiddag. Det betyr noe. Som bussjåfør er du med på å bidra til at samfunnet går rundt.

Det er også et veldig godt arbeidsmiljø, det er alltid noen å prate med når jeg har pauser mellom rutene. Vi holder hverandre oppdatert på trafikk og annet. Her er det folk som har kjørt i 25 til 30 år og andre som er helt ferske, og jeg lærer mye av å prate med forskjellige kollegaer. 

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Jeg liker ikke å måtte bytte buss i løpet av arbeidsdagen. Noen ruter krever egne busser, for eksempel må vi ha buss med piggdekk enkelte steder. Når jeg kjører ruter med forskjellige krav til buss må jeg bytte, og det tar tid å flytte alt over i neste buss og klargjøre. 

Image
Lenke
Elin Tollevik Garvik
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for? 

– Det viktigste er å være lærevillig, da kan du lære deg det meste. Du bør være en person som er flink til å planlegge. Du må ha tenkt gjennom hvordan ruten skal kjøres, og ha evne til å planlegge og ikke stresse i trafikken. Yrket passer godt hvis du er sosial og trives med mennesker. 

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket? 

– Når du har tatt yrkessjåførkurset kan du kjøre lastebil og buss, og det gir mange muligheter. En bussjåfør kan kjøre rutebuss, turistbusser og langruter. Det er også mulig å gå videre og jobbe med administrasjon og ledelse i bransjen. 

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Som nyutdannet uten fagbrev får du 32 650 kroner i måneden. Når du har fagbrev er det 34 450 kroner i måneden. Dette er uten tillegg. Det er flere ulike tillegg, for eksempel for helge- og kveldsjobbing. Du stiger i lønn med ansiennitet, altså etter hvor lenge du har jobbet. 

Hvordan er sjansene for å få jobb innen dette yrket? 

– Jeg vil si at det er gode sjanser for å få jobb som bussjåfør. Ledelsen her er opptatt av at folk kan lære seg yrket, derfor er det også muligheter for å få jobb om du er nyutdannet.

Tekst:
Elin Tollevik Garvik
Å treffe folk og ha kontakt med så mange kunder hver dag er veldig kjekt.
Det er mye å passe på underveis, som folk som står i midtgangen, passasjerer som skal av og på, andre kjøretøy og fotgjengere.