Bussjåfør

Hvorfor valgte du å bli bussjåfør?
– Det har egentlig vært en drøm så lenge jeg kan huske. Jeg har alltid trivdes godt på veien, og jeg er nok over gjennomsnittet interessert i trafikk og infrastruktur.
For meg handler det ikke bare om å transportere folk fra A til B hver dag, det betyr at jeg får ta del i hvordan samfunnet henger sammen. Kollektivtransporten er en viktig del av det. Bussene er den del av hverdagen til tusenvis av mennesker, og jeg synes det er givende å være en del av systemet som får hjulene til å gå rundt.
Jeg gikk egentlig elektro på videregående, og har tatt en bachelor i reiselivsledelse. Etter hvert fant jeg ut at det er bussjåfør jeg egentlig vil være, og da jeg bestemte meg tok jeg lappen på egen hånd.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Arbeidsdagen starter som regel i garasjen. Der logger jeg meg inn, finner informasjon om dagens skift og hvilken buss jeg skal ha.
Jeg gjør også en sikkerhetskontroll, da går jeg rundt og kontrollerer lys, bremser, dører og andre viktige funksjoner. Den tekniske kontrollen er veldig viktig. Du har ansvar for sikkerheten til mange mennesker, og sikkerheten kommer alltid først.
Når alt er klart kjører jeg ut på første rute. Resten av dagen består i å følge rutene, stoppe på holdeplasser, ta imot passasjerer og svare på spørsmål. Man møter mange mennesker, og jeg prøver å være så serviceinnstilt som mulig. I rushtiden er det gjerne mange skoleelever eller folk som skal til og fra jobb, mens det kan være roligere midt på dagen eller på kvelden.
Ellers har man pause underveis der man kan spise eller hvile litt, noen holdeplasser har også egne pauserom. Noen dager tar man også over bussen fra noen andre som har kjørt fra før, og da trenger man ikke å gå gjennom den samme sikkerhetskontrollen.
Når skiftet er ferdig kjører jeg tilbake til garasjen, parkerer bussen, fyller ut rapporter hvis noe må meldes inn, og leverer inn nøklene. Nå som vi har elektriske busser, er det også mer inn- og utkjøring fordi de må lades litt oftere enn man fylte tanken før.
Hva kreves for å kunne jobbe som bussjåfør?
– For å bli bussjåfør må du ha førerkort klasse D, det er det som gir deg førerrett på bussen. For å kunne ta det må du ha en helseattest for blant annet syn og hørsel, som man får av legen. I tillegg må du ha YSK, eller yrkessjåførkompetanse. Det er et eget kurs som tar cirka 140 timer, og som må fornyes hvert femte år. På førerkortet står det «kode 95», og dette er et krav i hele EU. Det tredje du må ha, er en kjøreseddel. Den får du av politiet, og er litt som en vandelsattest.
Jeg tok som sagt lappen på egen hånd. Men det finnes noen muligheter for å få utdanningen dekket av Nav eller arbeidsgiver, spesielt om det er stor etterspørsel etter sjåfører. Det er også mulig å ta fagbrev, og det holder jeg på med nå. Da får man litt høyere lønn.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Jeg vil si at bussjåfør-yrket passer for deg som både liker å kjøre og liker å ha kontakt med mennesker. Jeg pleier å si at det er et serviceyrke, og det er det noen som glemmer. Noen tenker kanskje at det bare handler om å sitte bak rattet, men du møter folk hele dagen.
For mange er du den første de møter om morgenen, og det krever at du er tålmodig og hjelpsom. Noen ganger får du hyggelige passasjerer som bare vil slå av en prat, andre ganger kan det være mer stressende situasjoner som du må håndtere på en rolig måte.
Det passer kanskje ikke så bra hvis du ikke liker turnus. Vi jobber gjerne tidlige morgener, og sent på kvelder og i helger.
Hvis du har problemer med syn eller konsentrasjon er det kanskje heller ikke en god ide, for sikkerheten er viktig. Det er også mye stillesitting, så du må trives med å være bak rattet store deler av dagen.
Men hvis du er ansvarsfull, liker å kjøre og setter pris på kontakt med mennesker er dette en veldig givende jobb.
Hva liker du best med jobben din?
– Det jeg liker best er friheten og variasjonen i hverdagen. Ingen dager er helt like, selv om rutene i utgangspunktet er faste. Jeg møter så mange forskjellige mennesker hver dag, og det gjør jobben sosial på en fin måte. Det kan være alt fra skoleelever på vei til timene sine, til eldre mennesker som setter pris på litt hjelp eller en kort prat. Det føles godt å være en positiv del av hverdagen til så mange, og at jeg bidrar til å gjøre reisen deres bedre.
Jeg liker også selve kjøringen og ansvaret som følger med å håndtere et så stort kjøretøy i Oslo-trafikken. Det ligger en mestringsfølelse i å ha kontroll og vite at du gjør en viktig jobb. Det er meningsfullt fordi jeg vet at samfunnet er avhengig av jobben vår. Det gir en stolthet og en motivasjon som jeg setter stor pris på.
Hva liker du minst?
– Det jeg liker minst er når det er glatt på vinteren, eller når trafikken gjør at du ikke klarer å holde rutetidene. Det kan være stressende, spesielt i rushtiden når køene bygger seg opp.
En annen ting er skiftarbeidet. Det blir både tidlige morgener, sene kvelder og helgejobbing – det passer ikke for alle. Det hjelper om livssituasjonen din tåler litt uregelmessige arbeidstider, og du må være villig til å tilpasse deg. For min del går det greit, men jeg vet at det er en av tingene folk kan kjenne ekstra på.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Det er mange muligheter til videreutvikling som bussjåfør. Du kan for eksempel være instruktør, sånn som jeg er. Det er en birolle hvor du lærer opp nye sjåfører, og får være med og bidra for de andre sjåførene.
Du kan også bli trafikkleder eller ruteplanlegger, hvor du jobber mer med koordinering og organisering enn selve kjøringen. I tillegg finnes det forskjellige typer kjøring som tur- og ekspressbusser. Det gir variasjon og nye utfordringer hvis du ønsker å prøve noe annet.
Noen tenker kanskje at å være bussjåfør bare handler om å kjøre rutebuss, men det finnes flere karriereveier og muligheter i bransjen. Det gjør at yrket blir interessant over tid, fordi du kan utvikle deg og prøve nye roller om du ønsker det.
Hva tjener en bussjåfør?
– Lønnen følger tariff, så den er ganske forutsigbar. Som ny sjåfør kan du regne med en årslønn på rundt 430 000 til 460 000 kroner. Med tid kan lønna komme opp mot 500 000 til 550 000 kroner i året. I fjor endte årslønnen min, med en del overtid og tillegg, på omtrent 650 000 kroner.
Tilleggene for ubekvem arbeidstid gjør at lønnen varierer litt fra måned til måned, men det er et stabilt og ordnet system, og jeg mener at lønnen står til det ansvaret vi har. Samtidig er det en trygg inntekt, fordi bussene skal gå uansett.
Hvordan er sjansene for å få jobb som bussjåfør?
– Sjansene akkurat nå er veldig gode, og det bidrar nok til å gjøre yrket litt ekstra attraktivt. Det er et stort behov for førere over hele landet, og mange selskaper er på utkikk etter nye folk. Når du først har tatt utdanningen og fått de nødvendige kvalifikasjonene, er du nesten garantert jobb.
Jeg kjenner flere som tok utdanningen omtrent samtidig som meg, og alle fikk seg jobb ganske raskt. Bransjen er stabil, og selv om det kan være utfordringer innimellom vil bussene alltid trenge sjåfører. Det gjør at dette er en trygg karrierevei for dem som ønsker seg en sikker jobb med faste rammer. Det gir en ekstra trygghet å vite at det du utdanner deg til, faktisk gir deg jobbmuligheter nesten umiddelbart.