Bilskadereparatør
Hvorfor valgte du å bli bilskadereparatør?
– Det er litt tilfeldig at jeg valgte dette yrket. Jeg driver jo med bilcross som hobby, så jeg har greie på bil, men tenkte ikke at jeg ville jobbe som mekaniker. Da blir gleden i hobbyen borte, tenkte jeg. Så jeg prøvde meg på bilskadefaget og ble forelska i det.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– En vanlig arbeidsdag er ganske varierende, men det var jeg også ute etter i en jobb. Jeg er en person som blir lei hvis jeg driver med det samme hele tiden. Typiske arbeidsoppgaver kan være alt fra å skifte støtfangere på biler til å rette opp eller skifte bakskjerm.
Jeg liker godt å jobbe på en litt mindre arbeidsplass, det er en fordel fordi da kjenner jeg flere i nærområdet og kundene kjenner jeg til fra før. Jeg synes det er gøy å se bilene jeg har jobbet med, komme ut på veien.
Målet mitt som bilskadereparatør er å bli så god jeg kan, og lære nye ting og måter vi kan gjøre jobben på. Alle har hver sin måte å gjøre ting på, så det er bare å lære fra flest mulig. Tiden jeg bruker på en bil kan variere veldig ut ifra hva slags skade det er og hvor mye ekstraarbeid det blir når vi skal demontere. Kanskje finner vi litt mer som ikke var tatt med på taksten. Noen ganger er det store jobber og andre ganger er det små jobber.
Hvilken type skader det er på bilen varierer veldig. Det kan være at vi må skifte en bakskjerm eller en dør, eller rette ut skjermer eller tak, og plastreparasjon av støtfangere. Verktøyet vi bruker på jobb er mye forskjellig, alt fra hammer og mothold til å rette bulker, eller sugekopp til å dra ut ujevnheter. Målretting og doser bruker vi for å dra ut rammevanger eller større komponenter fra karosseriet.
Som bilskadereparatør må du alltid ha på deg arbeidsklær, vernesko og hansker. Hvis du driver med støy, må du ha på hørselsvern. Og hvis du driver med noe som spruter eller støver mye, så må du ha på maske og vernebriller. Det kan bli mye støy på jobb, men jeg har hørselsvern med Bluetooth, så jeg hører på musikk eller podkast mens jeg jobber. Det fungerer så lenge jeg er litt oppmerksom på hva som skjer rundt meg og hvis noen snakker til meg.
Jeg visste jeg ville drive med det faget her i flere år, så da valgte jeg å ta et fagbrev til innenfor lakkfaget så nå driver jeg på begge sider og trives veldig med det.
Vi er ti personer som jobber på Haraldsen Auto. Vi jobber i verkstedet og har mange biler som går inn og ut. Jeg har ikke noe kontorarbeid, og jobber kun i verkstedet. Arbeidstiden min er 07.30-15.30 mandag til fredag. Hvis det er noe som haster, jobber jeg overtid på kvelden. Men jeg har fri i helgene.
Noen ganger samarbeider jeg med andre eller så jobber jeg på bilene alene. Det kommer an på om det er biler som haster og hvor stor jobben er. Uansett må man samarbeide litt mellom oppretteravdelingen og lakkavdelingen. Jobbene går jevnt, og god kommunikasjon gjør alt mye lettere.
Hva kreves for å kunne jobbe som bilskadereparatør?
– For å jobbe som bilskadereparatør, må du gå teknologi- og industrifag (vg1) og bilskade, lakk og karosseri (vg2) før du har to år som lærling i bedrift i bilskadefaget.
Jeg valgte å gå bilskade og lakk og fikk fagbrev som bilskadereparatør, og nå holder jeg på med mitt andre fagbrev i lakkering.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Hvis du er interessert i bil og hvordan de skal se ut, eller ønsker en variert arbeidsdag, er dette yrket for deg. Hvis du vil prøve nye ting og eksperimentere litt, så er det store muligheter for det som bilskadereparatør. Det er også viktig at du er god til å jobbe sammen med andre, og imøtekommende når du skal snakke med kunder.
Hvis du ikke er interessert i bil, eller ikke liker fysisk arbeid og praktiske oppgaver, så passer nok ikke dette yrket for deg.
Hva liker du best med å være bilskadereparatør?
– Det jeg liker best med jobben min er at jeg får prøve så mye forskjellige og lære nye ting hele tiden. Og så er det veldig gøy når bilene er ferdig og se resultatet.
Hva liker du minst?
– Det jeg liker minst er vel sånne småjobber som går fort. Samtidig er det deilig å ha litt småjobber innimellom store prosjekt også.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Det er få opprettere, så det er muligheter for å jobbe som det over hele Norge. Du kan bli mye innenfor bilfagene, alt fra oppretter til lakkerer til veileder for nye lærlinger og takstmann.
Hva kan man forvente i lønn som bilskadereparatør?
– Mellom 450 000-500 000 kroner i året. Lønna kan variere ut ifra ansiennitet, kurs, godkjenninger og liknende.
Hvordan er sjansene for å få jobb som bilskadereparatør?
– Det er veldig gode sjanser for å få seg jobb som bilskadereparatør, da det er mangel i bransjen.
Hvordan er kjønnsbalansen i dette yrket?
– Det er veldig få jenter i faget, det er nok flere jenter som lakkerer biler. Men det er kult å være jente å ha denne jobben. Skulle ønske det var flere jenter, så det er gode muligheter for alle som vil jobbe med bil.
Tilhørende utdanninger
Bilskadefaget
Du lærer å reparere skadde kjøretøy ved å jobbe på karosseri, understell, hjuloppheng, styring og sikkerhetssystemer.
Finn studier