Bilskadereparatør

– Jeg møter på mange ulike skader. Noe som betyr at jeg i løpet av en dag kan rette stål og aluminium, skifte ruter og dekk eller sveise stål og plast, forteller Adrian.
Ung mann med skjegg, svart t-skjorte og caps
Adrian Nikolaysen, 24 år
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen
«Du må kunne se løsninger og ha en «det fikser vi»- holdning.»
― Adrian Nikolaysen
Intervju:
Sigrid Hegge
Publisert: 18.11.2023
«Du må kunne se løsninger og ha en «det fikser vi»- holdning.»
― Adrian Nikolaysen
«Å få se hvor mye som forandrer seg i takt med tiden er gøy. »
― Adrian Nikolaysen

Hvorfor valgte du å bli bilskadereparatør?

– Jeg har alltid vært bil- og motorinteressert. Min første plan var å bli i forsvaret når jeg var i førstegangstjenesten, men drømmen om å jobbe med noe som jeg brenner for trengte seg på. Så da valgte jeg å gå inn i bilbransjen, sånn som min far og farfar. Man kan vel si at jeg har blitt litt påvirket av dem opp igjennom årene også.

Image
Ung mann med skjegg sparkler en del på en bakside av en grå bil. Han har på seg t-skjorte, caps og luftvernutstyr.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– En vanlig arbeidsdag for meg starter kl. 07.00 og slutter kl. 15.00. Ingen dager er like, nettopp fordi ingen skader er like. Jeg skaffer meg alltid en oversikt over hvilke jobber jeg har for dagen. Dette innebærer å lese takst og planlegge hvordan jeg skal utføre reparasjonen. Deretter gjør jeg klar arbeidsstasjonen min.

Jeg møter på mange ulike skader. Noe som betyr at jeg i løpet av en dag kan rette stål og aluminium, skifte ruter og dekk eller sveise stål og plast. Noen jobber krever at jeg må bestille deler fra deleverksted, også. prøvekjører jeg biler.

Som biloppretter jobber man selvstendig på verkstedet, selv om man også er avhengig av sine kollegaer i tilfeller hvor arbeidet krever to personer, eller om man behøver et annet perspektiv på ett arbeid.

Å lage gode rutiner er en stor del av dagen min, slik får jeg bedre flyt gjennom hele arbeidsdagen.

Bilbransjen og bilene er stadig under utvikling. For å holde oss oppdatert på reparasjonsmetoder, teknologi og verktøy drar vi også på kurs. Jeg har blant annet deltatt på 4 kurs det siste året.

Hva kreves for å kunne jobbe som bilskadereparatør?

– Det kreves fagbrev, men erfaring kan kompensere for dette. Man kan for eksempel søke på lærlingplass hos en bedrift på eget initiativ. Det vil være attraktivt å ha interesse for bilfaget, men det viktigste er å være villig til å lære og å være personlig egnet.

Det vanligste er å gå TIP på VGS for så å gå to år lærlingtid i bedrift, før du tar fagbrevet. Selv gikk jeg ikke TIP på VGS. Jeg gikk tre år på Idrettsfag og var i militæret, før jeg søkte lærlingplass som biloppretter hos Bertel O. Steen. Da var jeg lærling i 2 år med læremester, deretter tok jeg eksamen i Bilskade. Jeg jobbet som biloppretter uten fagbrev i 1,5 år før jeg kunne ta fagbrev.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Du må kunne se løsninger og ha en «det fikser vi»- holdning. Det er en fordel å like å holde orden og trives i høyt tempo. Å være god på planlegging er også en fin egenskap, da det er en stor del av arbeidsdagen. Det er nok ikke en fordel å bli biloppretter om du ikke liker forandringer eller det å jobbe selvstendig. Man er nødt til å like fysisk arbeid, da man som biloppretter sjeldent sitter i ro.

Hva liker du best med å være bilskadereparatør?

– Det beste med å være bilskadereparatør er å kunne jobbe selvstendig og ta egne avgjørelser. Slik får jeg se om jeg tar riktige beslutninger og jeg oppdager bedre og nye måter å utføre arbeidet på. Dette bidrar til personlig utvikling hver dag med ulike arbeidsoppgaver.

Også må det være å være i selve bransjen, å få se hvor mye som forandrer seg i takt med tiden er gøy.

Hva liker du minst?

Det er ikke noe jeg misliker, men kanskje tanken på at om man ikke følger med så kan det oppstå alvorlige ulykker. HMS er ekstremt viktig i jobben som bilskadereparatør. Vi arbeider med mye farlig materiale, som gjør at vi må følge forsiktighetsreglene nøye og alltid huske verneutstyr.

Image
Ung mann sitter på en krakk og pusser en svart bil med en maskin. Han har på seg t-skjorte, caps og vernesko.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det er mange muligheter innenfor yrket. Man kan bli både kundemottaker, takstmann, jobbe innen forsikring eller sikte høyere å bli for eksempel serviceleder. 

Bakgrunn som bilskadereparatør er attraktivt i mange ulike stillinger innen bransjen. Jeg videreutdanner meg nå i Verkstedsledelse. Dette gjør jeg på Fagskole, ved siden av jobb for å få større forståelse for drift og økonomi. Noe som åpner opp for mange muligheter i fremtiden.

Hva kan man forvente i lønn som bilskadereparatør?

– De fleste bilopprettere har en fastlønn og bonusordning. Bonusen kommer an på din nedlagte innsats. Det er ulikt bonussystem fra verksted til verksted.

Man kan forvente en årslønn på rundt 500 000kr og oppover. Muligheten for å tjene godt ligger der dersom man ønsker.

Hvordan er sjansene for å få jobb som bilskadereparatør?

– Det er gode sjanser å få jobb som biloppretter. Det er en ettertraktet stilling og det trengs hele tiden flere.

Tilhørende utdanninger

Bilskadefag

Du lærer å reparere skadde kjøretøy ved å jobbe på karosseri, understell, hjuloppheng, styring og sikkerhetssystemer.

Finn studier
Bilteknikk

Er en fordypning innen teknikk og industriell produksjon. Fordypningsområdet bilteknikk gir generell kompetanse innen bilfag i tillegg til teknisk utdanning.

Finn studier