Bilpleier
Hvorfor valgte du å bli bilpleier?
– Du kan si at jeg er den typen bilinteressert som snur seg etter lyden av en bra bil. Jeg har vokst opp med bilinteresse i familien og er tredjegenerasjon i bilfaget. Da falt det ganske naturlig å jobbe med bil. Opprinnelig er jeg bilmekaniker, men for noen år siden bestemte jeg meg for å starte med detailing (bilpleie) og åpnet eget bilpleieverksted.
Det som er så fint med bilpleie, er at kunden tydelig ser forskjell på bilen før og etter man har arbeidet med den. På et bilverksted derimot, reparerer man noe som kanskje ikke engang vises på bilen.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Å drive eget bilpleieverksted innebærer mange forskjellige arbeidsoppgaver. Vi tar imot mange forskjellige oppdrag, noe som jeg synes er veldig gøy. Jeg gjør alt fra å vedlikeholde en av Norges dyreste Lamborghinier, til å polere en traktor eller gravemaskin. Det er jo veldig stas å få tilliten av kundene til å vedlikeholde kjøretøy i millionklassen.
En vanlig arbeidsdag starter gjerne med en kopp kaffe og kanskje litt papirarbeid, før jeg begynner med dagens oppdrag. Først ut kan være nedvask av en bil. Etter nedvask, kjører jeg bilen på løftebukken og starter med å utbedre feil som skal rettes opp i. Det kan først høres litt kjedelig ut, men ingen av jobbene er like.
Mange tenker at bilpleie kun er å polere bil. Men det er veldig mye mer enn det. Det er også skinnpleie, rustfjerning, og interiørpleie. Det er riper eller bulker som skal rettes ut. Her på Sunnmøre er det veldig mye steinsprut, og det kommer inn en del biler med dette som jeg fjerner ved hjelp av herding og våtsliping med lakk.
Ofte må jeg bestille deler eller kommunisere med leverandører. Kommunikasjon er blitt en stor del av jobben min. Jeg må kommunisere med kunder om hvordan de ønsker bilen sin, og drive med kommunikasjon i form av sosiale medier. Det er veldig kjekt å dele bilder av bilene jeg detailer, og jeg får ofte spørsmål eller tips fra andre bilinteresserte via sosiale medier.
Hvor lang tid jeg bruker på et oppdrag kan variere veldig. En helpolering eller kjemisk forsegling tar gjerne opp til 2–3 dager å gjennomføre. Keramisk forsegling er den beste måten å beskytte en bil på, men det krever en del vedlikehold og man må bruke spesialsjampo ved rengjøring.
Dersom kjemisk forsegling ikke blir vedlikeholdt, blir det ikke fint. Andre typer poleringsarbeid tar kortere tid, og for eksempel en lyktepolering tar kanskje bare 2–3 timer. Jeg kan booke inn andre biler innimellom, men mitt fokus er kvalitet fremfor effektivitet. Ikke en eneste bil som forlater bilpleieverkstedet skal være halvveis bra.
Det er kanskje også grunnen til at jeg jobber med biler som Porsche, Lamborghini eller Mazerati. Folk stoler på at en som detailer (bilpleier) leverer godt kvalitetsarbeid og behandler bilen på ømfintlig måte når man leverer noe som har så stor verdi.
I tillegg til dette har jeg den siste tiden tatt initiativ til et tilbud for ungdom i bygda, der de kan komme inn i verkstedhallen for å lære om detailing eller vaske egne mopeder, mopedbiler eller andre kjøretøy. Det er mange interesserte ungdom og selv synes jeg det er veldig givende å bidra til det lokale ungdomsmiljøet.
Hva kreves for å kunne jobbe som bilpleier?
– Inntil for noen år siden var ikke bilpleie en offisiell utdanning. Nå kan du gå bilpleiefaget og ta fagbrev som bilpleier. For å jobbe som bilpleier, er likevel kompetanse og arbeidserfaring vel så viktig som riktig utdanning.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Dersom du er av typen som snur deg når du hører lyden av en bra bil, vil du passe godt til dette yrket. Bilinteressen er viktig å ha i grunn, men du bør også ha interesse for, og synes at det er kjekt å gjøre en forskjell for bileieren. Det er minst like viktig.
I tillegg bør du like å holde ting ryddig og i orden. Mange tror kanskje at å jobbe med bil er noe gutter driver med, men jeg opplever at både jenter og gutter er interessert i dette faget og det er absolutt plass til både jenter og gutter i dette yrket.
Du bør også takle en litt fysisk jobb der du må bruke hele kroppen. Til tider arbeider du på store overflater og noen ganger står du og gnikker en liten del på en felg. Mye ligger i ordet "detailer", du ha øye for detaljene. Alle kan vaske en bil, men ikke alle ser de små detaljene som vi detailere (bilpleiere) ser.
Hva liker du best med å være bilpleier?
– Det beste med å være bilpleier er responsen jeg får fra kundene. Å få lov til å kjøre og holde på med unike biler er absolutt veldig kjekt, men når kunden ser at det virkelig er gjort et godt arbeid og sier «wow» så er det det aller kjekkeste.
Det er særlig gøy når de skryter til andre av bilen sin, eller når naboen til en kunde bestiller time hos oss etter at han så hvor stor forskjell det ble på bilen.
Hva liker du minst?
– Det er kanskje det at folk ikke alltid vet hvor mye arbeid som ligger i en jobb. Å polere en bil er ikke bare selve poleringen. Det handler om å finne ut hva kunden ønsker, hvor skinnende bilen skal være, hvor mange steg av polering som trengs og om det skal det være våtsliping eller kjemisk forsegling. Kunden ser ikke alltid timene man har lagt ned for å få bilen så ren og flott.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Du kan arbeide med ren skadelakkering og jobbe med å rette opp større skader på bil. Men bilpleierfaget er vel mer en undergren av bilmekanikerfaget og det er ikke så mange muligheter innad bilpleierfaget igjen.
Hva kan man forvente i lønn som bilpleier?
– Det varierer jo litt, men bilpleiere starter kanskje på rundt 200kr i timelønn.
Hvordan er sjansene for å få jobb som bilpleier?
– Det er store sjanser å få jobb i dette yrket. Flere og flere bedrifter driver med bilpleie og detailing og det er absolutt etterspørsel etter kompetansen. Men du må vise at du har interesse og et ønske om å jobbe.
Tilhørende utdanninger
Bilpleiefaget
Du lærer om bilpleie på kjøretøy og utstyr, og å inspisere, vedlikeholde og utbedre alle typer interiør og eksteriør.
Finn studier