Hvorfor valgte du dette yrket?

– Planen min var å ta service og samferdsel fordi både faren og broren min driver med salg og vi har ganske like personligheter. Jeg har alltid vært interessert i bil, men ikke egentlig i mekanikk. Tilfeldighetene gjorde at jeg begynte på TIP (teknikk og industriell produksjon) og med innblikk i bilverden vokste interessen. Det var et vanskelig valg fordi de fleste i klassen var fødte mekanikere og det var ikke jeg. Faget motorlære var derfor superkomplisert. I dag trives jeg kjempegodt og mestrer mekanikerfaget.

Image
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg jobber på et verksted med fire forskjellige bilmerker, Renault, Kia, Mitsubishi og Dacia. Jeg driver hovedsakelig med service på biler på alle merkene vi fører. Vi har en planlegger som viser jobbene jeg har i løpet av dagen. Størrelsen på jobben varierer med alt fra enkle servicer til tyngre jobber som kan være bytte av flere servicedeler som coupefilter, drivstoffilter, oljefater, bremsevæske og mye annet.

Det kan komme en kunde som vil ha en ren feilsøking fordi motorlampen lyser. Jeg finner feilen ut av i en kombinasjon av feilsøkingsprogram for bilsorten og det jeg faktisk ser og hører.

Hvor effektiv jeg er og størrelsen på jobben bestemmer hvor mange biler jeg jobber med i løpet av dagen. Er servicene enkle kan jeg drive med opptil ti biler i løpet av en dag. Andre dager kan jeg jobbe med samme bilen hele dagen. Vi er ni mekanikere på verkstedet og alle hjelper hverandre. Oppgavene kan være tunge og samarbeid er viktig. Jeg lærer mye av de andre og omvendt. Jeg jobber mer og mer med elektriske biler. Elbiler har vært en integrert del av læretiden og antallet elektriske biler stiger jevnlig. Vi har også drop-in kunder som vi tar innimellom de andre bilene.

Jeg er fortsatt veldig ung og vil få større og mer kompliserte jobber med mer erfaring. Det gleder jeg meg til. Mekanikere begynner med service og får mer ansvar etter hvert.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Jeg tok TIP, deretter Vg 2 lette kjøretøy. Det andre året var jeg på utplassering og fikk lærlingplass på City bil. Deretter fulgte en to års lærlingtid.

Alle mine kollegaer her på verkstedet har tatt det samme utdanningsløpet som meg.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Jeg har en skritteller og går cirka 12 000 skritt hver dag, i tillegg har jeg mange rare arbeidsstillinger i løpet av arbeidsdagen. For eksempel kan jeg være under bilen eller stå i en statisk stilling for å løsne en bolt som sitter fast. Har du vondter i knær, skuldre, rygg, vil du være mindre effektiv. I jobben er det en fordel å være fysisk utholdende og fleksibel i kroppen. 

Hva liker du best med yrket ditt?

– Det morsomste for meg er alle utfordringer jeg møter. Jeg er glad i å lære og i dette yrket blir jeg aldri ferdig utlært. Det er mye kursing internt og det er gøy å gå dypere inn i et bilmerke og stadig bli flinkere.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Jeg liker ikke å gjøre jobber jeg ikke har kompetanse til å gjøre og iblant kan det være stressende å ha mange biler i løpet av en dag. Kundene vil helst ha bilen med en gang.

Image
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Å være kreativ, løsningsorientert og ha tålmodighet er viktige egenskaper. Det er en jobb hvor du må være selvstendig og det vil alltid komme uforutsette ting som bremser arbeidsflyten. Du bør være teknisk anlagt. Du må ikke være redd for å bli møkkete, like å lære og være en god lagspiller. Alt avhenger av at vi kollegaer jobber bra sammen.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det er mange muligheter. Du kan bli bilselger, tekniker, jobbe i kundemottak, bli verkstedmester eller jobbe på delelager. Med mye og lang erfaring kan du starte for deg selv. Du kan ta mestergrad på et bilmerke. Det vil si at du tar mange kurs i ett merke og det gir tittelen tekniker. De aller fleste mekanikere jobber på bilverksted. Med et fagbrev kan du også gå mange veier videre, for eksempel Y-veien og bli ingeniør. 

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Som nyutdannet tjener du mellom 350 000 og 400 000. Som spesialist på et bilmerke kan du tjene mye mer.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– De er veldig gode. Det er stor mangel på bilmekanikere. Det er et yrke for begge kjønn og vi skulle gjerne hatt flere jenter.