Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg har gjennom hele oppveksten mekka bil og sykkel sammen med faren min og har alltid vært interessert i mekanikk. Valget var allikevel ikke enkelt. Jeg var skolelei og hadde ingen planer da jeg skulle inn på videregående. En kamerat skulle gå lette kjøretøy og etter å ha undersøkt litt, valgte jeg som han. Å være bilmekaniker er utfordrende, men overkommelig – rett og slett perfekt for meg.

Image
Jesper har heist opp bilen og jobber med understellet.
Lenke
Lisens
Bente Delmas

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg stempler inn når jeg kommer om morgenen og får en oversikt over dagens jobber. Det er kundemottaket som setter opp timeplanen min. Jeg jobber mandag til fredag. Det er et relativt stort verksted, og vi er cirka 12 mekanikere og to under opplæring. Jeg var selv lærling på dette verkstedet. Vi er et Toyota og Lexus verksted og jeg jobber med nybilklargjøring, utstyrsmontering og bruktbilkontroll. Jeg har også mange service og EU- kontroller.

Service betyr å skifte diverse olje og filter og andre generelle servicepunkter. En bruktbiltest er å kontrollere alt fra topp til tå på bilen. Det innbefatter blant annet sikkerhet, funksjoner og kosmetikk både på inn- og utsiden av bilen. Akkurat nå monterer jeg et tilhengerfeste. Jeg har som oftest flere biler per dag. På det mest seks, og en sjelden gang jobber jeg kun med en bil. Vi har mye utstyr som gjør jobben enklere. Jeg slipper for eksempel å krype under bilen, men heiser den opp i min høyde.

I min rolle reparerer jeg relativt lite i forhold til de andre mekanikerne på verkstedet. Jeg er veldig komfortabel i stillingen og kan styre dagen min litt selv. Jeg har lite med kunder å gjøre, og å ikke ha de pesende i nakken passer meg godt. Jeg ikke er glad i stress. 

Vi har nylig startet med noe vi kaller «fleetback» som er å filme tilstanden til bilen. Vi sender videoen med informasjon om bilens tilstand til kunden. Det var litt uvant og kleint i starten, men det fungerer bra.

Når det er lite tilgang på brukt og nye biler, jobber jeg også med feilsøking og reparasjoner. Om ikke lenge kommer de to første elbilene våre og vi kurses både online og fysisk i overgangen til elbiler. Det blir spennende og en annerledes måte å jobbe som mekaniker på.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Selv tok jeg Vg1 TIP, Vg2 Lette kjøretøy og var deretter lærling her på Toyota i to år. Dette er den vanlige veien å gå. Det er krav til fagbrev for å få jobb. Det er mulig å ta fagbrev etter mange års erfaring. Jeg vil påstå at jeg var ganske håpløs og lite nevenyttig da jeg startet. Med god opplæring har det kommet seg, og jeg er selve beviset på at det går an å bli en god mekaniker med ti tommeltotter.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Du trenger ikke være en atlet, men jo bedre form du er i, jo lettere blir det. Du går, og bruker ryggen mye i jobben. Over mange år kan denne jobben gi slitasjeskader. Riktig bruk av kroppen og verneutstyr er viktig. Jobben har faktisk gjort meg mye sterkere fysisk enn jeg var. Det aller viktigste er å ha en interesse for biler, ellers kan dette bli en kjedelig jobb. På et verksted jobber vi tett. Vi må være gode på samarbeid og ta hensyn til hverandre.

Ny teknologi gjør at du må være datakyndig. Jobben er ikke bare mekanikk, men også teknikk, hydraulikk, PC, data og tall. Det krever at du er villig til å lære. Det er en rivende utvikling i bilverden og det kreves at du henger med.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg har utfordringer og lærer mye nytt og det gjør at jobben ikke blir kjedelig. Miljøet er veldig godt og jeg har gode kollegaer. Vi hjelper hverandre.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det må være om vinteren, når det drypper søle, rust og salt i ansiktet mitt når jeg står under bilene.

Image
Jesper monterer bakskjermen på en bil.
Lenke
Lisens
Bente Delmas

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Med fagbrev som bilmekaniker kan du jobbe med alle typer lette kjøretøy. Her på verkstedet har vi for eksempel en mekaniker som gjør de mest kompliserte jobbene som er å ta fra hverandre en hel motor og bytte de mest intrikate komponenter. Det krever mye kompetanse. Du kan spesialisere deg på et merke, jobbe på delelager. Du kan også videreutdanne deg til å bli for eksempel motoringeniør via y-veien, eller med lang erfaring – starte for deg selv.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Jeg tjener ett sted mellom 450 000 og 470 000 kroner i året. Jeg har tatt en intern etterutdanning i regi av Toyota som gir meg høyere lønn.

Hvordan er sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– For seks år siden var det vanskelig for meg å få jobb, men jeg hører at det er litt lettere i dag. Noen sier det er mangel på bilmekanikere.

Tekst:
Bente Haraldstad Delmas