Billakkerer
Hvorfor valgte du å bli billakkerer?
– Bil har alltid vært en interesse hos meg. Jeg hadde ikke så lyst til å skru bil, men har alltid syntes det var spennende med bil. Å bli billakkerer var noe jeg bestemte meg for ganske tidlig.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Bilene vi får inn her, er i forbindelse med forsikringsskader. Vi har en avtale med et forsikringsselskap der vi først får inn bilen, før vi takserer den og finner ut hva vi tar for jobben. Deretter sender vi inn tilbud til forsikringsselskapet før vi kan begynne med selve jobben.
Når jeg kommer på morgenen, går vi gjennom en plan på hva vi skal gjennom i løpet av dagen. Det varierer veldig på størrelsen på jobbene, men som regel tar vi 2–3 jobber i løpet av dagen. Noen ganger trenger vi lang tid, dersom det er store skader.
Bilene som kommer til lakkering, er sparklet. Da må vi slipe sparklet og legge grunning. Dette må tørke, og da lar vi bilen stå til dagen etterpå. På morgenen sliper vi grunningen slik at vi får det rett og fint i forhold til profiler som skal være tydelige. Vi må hele tiden være forsiktig med alle deler vi ikke skal borti, og er nøye med å vaske og dekke til deler som ikke skal lakkeres. Maskeringen må være helt tett, slik at det ikke kommer lakk innvendig i en dør for eksempel. Når vi har maskert opp fint, må vi ta ut farge. Alle biler har en fargekode som vi tar utgangspunkt i og finner i systemet vårt. Men denne fargekoden kan ha mange nyanser. Noen kan være lysere, noen mørkere eller rødere enn den opprinnelige nyansen. Man må være ganske fokusert og ha hodet med seg når man skal ta ut farge, for det vises godt dersom du bruker en fargenyanse som er litt feil.
Når vi har kommet frem til den beste fargenyansen, kjører vi bilen inn i lakkboksen, en spesialkabin som er et rom med minst mulig støv og veldig godt lys. Støvet er vår verste fiende – det kan ødelegge lakkjobbene. Sprøytekabinen er også der vi tørker bilene etter lakkering. Først lakkerer vi fargen, før den tørkes i tjue minutter. Det er viktig at grunningsflekkene ikke lyser gjennom, og dersom det ser greit ut, påfører vi klarlakk i to strøk etterpå. Når dette har tørket, river vi av all oppdekking og kjører bilen opp til karosseriavdelingen som monterer de løse delene vi har tatt av for å lakkere bilen.
I tillegg til lakkering, har jeg også noe kundekontakt og skadetaksering på kontoret.
Hva kreves for å kunne jobbe som billakkerer?
– Det som kreves er to år på videregående og to år lærlingtid, før man kan gå opp til fagprøven. Før gikk man det vi kalte ‘mekaniske’ første året på videregående. I dag tilsvarer det vg1 TIP, Teknologi- og industrifag. På mitt andre år gikk jeg en ny linje som het Karosseri og lakk-fag, og ble lærling i en bedrift jeg hadde vært utplassert hos under skoleåret, før jeg tok fagbrevet.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Du må kunne trives med å jobbe selvstendig. Vi jobber jo flere her, og man jobber både på egen hånd og i team. Du må også ha øye for detaljer og holde fokus. Hver eneste dag må du ta valg om nyanse når du skal finne en farge som skal passe perfekt. Du må også ha en viss interesse for faget for å jobbe med det. Det er ikke bare å klistre på noe maling og tenke at det så bra ut. Det vises veldig godt hvis man gjør noe feil, og det krever nøyaktighet. I tillegg er jo dette fysisk arbeid, så du må kunne være litt aktiv. Det er også klart at man arbeider med en del kjemikalier i denne jobben og vi har bra verneutstyr. Men det er kanskje noe man bør tenke over, dersom man er ømfintlig for sånt.
Hva liker du best med å være billakkerer?
– Det er resultatet. Det har alltid fascinert meg. Vi billakkerere gjør siste hånd på arbeidet og vi bringer bilen tilbake slik den en gang var før man fikk en skade. Det å se det ferdige resultatet på lakkeringsarbeidet, er det det beste med dette yrket. Jeg som alltid har vært interessert i bil, synes den prosessen er veldig spennende og har alltid fascinert meg.
Hva liker du minst?
– Mange nye biler kommer med nye avanserte farger som ikke er like lette å treffe. Det kan være en utfordring å få den fargenyansen man mener er riktig. Vi må lage en sprøyteprøve og sjekke den opp mot bilen. Det kan være man må prøve mange ganger. Å ikke treffe på riktig farge er jo veldig kjedelig. Noen synes kanskje det å slipe er veldig kjedelig, men det er også den viktigste jobben man gjør. Det vises jo dersom man ikke har gjort en bra jobb.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Det er en mulighet å sitte mer på kontoret og ha kundekontakt, slik jeg gjør litt. Det er også mange muligheter til å ta ulike kurs. Noen billakkerer tar fagbrev som karosseriarbeider i tillegg, og får mulighet til flere typer arbeidsoppgaver.
Hva tjener man som billakkerer?
– Det kommer jo litt an på hvor mange år man har jobbet og ansiennitet. Du begynner kanskje på en lønn på 360 000kr og så øker du gradvis opp mot et sted rundt 500 000 kr.
Hvordan er sjansene for å få jobb som billakkerer?
– Dette er en bransje der det er vanskelig å få tak i folk. Har du et fagbrev og er flink på det du gjør, blir du ettertraktet. Jobbmulighetene er store, og det trengs folk.