Bilberger
Hvorfor valgte du å bli bilberger?
– Jeg har hatt lyst til å bilberger før jeg begynte på videregående, men da fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha fagbrev, enten i lett eller tungt kjøretøy. Faren min var bilberger selv og jeg har vært med siden jeg var liten. Så det har ligget ganske naturlig for meg.
Hvordan er en vanlig arbeidshverdag for deg?
– Det er ingen arbeidsdager som er vanlig. Vi gjør veldig mye forskjellig, og ingen dager er like, derfor er det på ingen måte en A4 jobb med rutiner.
Vi har mange oppdrag som omfatter start av biler/flatt batteri, punktering eller motorstopp. Det er ikke alltid vi trenger å få alle bilene opp på lasteplanet, vi kan ofte utføre arbeidet på stedet. Problemer vi kan få er elbiler eller mer avanserte biler, som for eksempel hvis rattet har låst seg.
Dagene er veldig forskjellige, noen dager rekker vi knapt å spise og gå på do fordi det er så mange oppdrag som venter. Andre dager er det roligere eller at vi kan få støtte av andre på vakt som også kan bidra.
På morgenen har vi litt tid til å gå igjennom dagen og hva som skjedde på forrige vakt, men som oftest har vi ikke tid til møter før dagen begynner. Vi prioriterer oppdragene etter høyest til lavest prioritet. Vi deler inn oppdragene etter grønt, gult og rød, litt på samme måte som nødetatene gjør, der de viktigste oppdragene ofte er ulykker eller andre problemer som skaper trafikk og kø på motorveien.
Arbeidsdagen min går over 24 timer, vi er altså et døgn på og tre døgn av. Jeg har aldri en vakt som er på 8 timer, derfor blir dette litt som en turnus. Du må være klar over at det blir lange dager og derfor må man ha et familieliv som forstår jobbsituasjonen og hverdagen din.
Hva er det som kreves for å jobbe som bilberger?
– Det ønskes helst at du har et relevant fagbrev, men du kommer langt med erfaring også. Du trenger ingen utdanning for å bli bilberger, det er et par kurs du kan ta hvis du ønsker. Du kan som sagt ta et fagbrev som yrkessjåfør og da har du også flere muligheter, men stort sett lærer du alt mens du praktiserer det.
Hvem passer dette yrket for og hvem passer det ikke for?
– Yrket passer for dem som klarer å tenke selv, det er ikke et yrke for de som trenger å bli fortalt hva de skal gjøre. Det passer ikke for de som liker å ha rutiner og gå til noe de kjenner godt med faste oppgaver. Du vet aldri hva som skjer på jobb eller hvordan dagen blir, derfor må du også klare å tenke deg fram til løsningene selv.
Hva liker du best med å være bilberger?
– Det beste med jobben er kunne hjelpe folk med deres problemer. Ofte er det ikke så store ting som skal til, med du kan gi så mye glede ved å hjelpe på stedet eller komme med en kjapp løsning. Det å se folk smile gjør dagen min bra også.
Hva er det du liker minst?
– Det jeg liker minst med jobben er hvis folk ikke forstår at det er kø. Mange skjønner ikke at det er ventetid og at vi har prioriterte oppdrag etter hva som haster mest.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Hvis du tar et fagbrev som yrkessjåfør kan du jobbe med alt innenfor transport. Alt fra søppelkjører til tungtransport, til å jobbe med dette. Så lenge du har noe kompetanse innenfor bil eller kjøretøy så har du mange muligheter.
Hva tjener en bilberger?
– Vi jobber etter fastlønn og før skatt har vi rundt 29 000 kroner, men dette varierer jo fra person til person og hvor mye tillegg du har. Du tjener godt på ekstra vakter og overtid.
Hvordan er sjansene for å få jobb som bilberger?
– Det er alltid stor etterspørsel for å bli bilberger og vi trenger alltid folk. Det er nok lønningen det står på som gjør at ikke like mange søker denne type jobb, du tjener mer på tungtransport for eksempel. Du må virkelig like det du jobber med, du velger ikke yrket for lønningen.
Tilhørende utdanninger
Anleggsmaskinmekanikerfag
Du lærer om reparasjon og vedlikehold av anleggsmaskiner, utstyr og redskaper.
Finn studierBilfaget, tunge kjøretøy
Du lærer om feilsøking, reparasjon og service på tunge kjøretøy.
Finn studier