Portrettbilde av asfaltør Trond Nergård med hvit hjelm, hørselsvern og oransje overdel.

YrkesintervjuAsfaltør favoritt ikon

– Asfaltering er et samarbeid, og krever at man kan arbeide med folk, sier asfaltør Trond Nergård.    

Trond Nergård
30 år
Asfaltør
Veidekke, Stjørdal

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Det var egentlig litt tilfeldig. Jeg kjente en som jobbet med asfalt i Veidekke, så det var slik jeg kom inn på tanken om å bli asfaltør etter å ha fullført anlegg og bergverk på videregående. I undervisningen på videregående var det veldig lite fokus på asfalt, og det var ikke før jeg pratet med asfaltøren i Veidekke at jeg tenkte at dette hørtes interessant ut. 

asfaltor_trond_2.jpg

Asfaltør Trond Nergård fordeler asfalt iført oransje verneklær og hvit hjelm.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg? 

– Jeg møter arbeidslaget i fellesgarderoben, før vi setter oss i arbeidsbilen og kjører ut til arbeidsplassen der vi skal legge asfalt. Vi starter opp asfaltmaskinen og valsen. Asfaltmaskinen må stå i en liten halvtime for å bli varm før vi kan starte i gang. Så begynner vi å legge asfalt. Det kan være asfaltering av veier, gårdsplasser eller parkeringsplasser.

Som regel har vi våre faste oppgaver på arbeidslaget. Én person kjører asfaltmaskinen og legger ut asfalt, mens to personer står bakpå og justerer hvor tykt og bredt asfalten skal legges. Også har vi én på vals, for å valse ut asfalten. Akkurat nå kjører jeg asfaltmaskinen. 

Det som er litt spesielt med asfalt, er at det er en ferskvare. Derfor må vi legge ut all asfalten vi har bestilt, før vi kan dra hjem. Den kan ikke stå til neste dag, så vi bestiller det vi trenger for hver enkelt dag. Om vi blir forsinket av en maskin som stopper, må vi arbeide overtid for å kunne få ut asfalten vi har bestilt. Når vi er ferdige med arbeidet rydder vi opp og kjører samlet tilbake igjen.

Dagene varierer også veldig ut fra hvilken type asfaltering vi gjør. Skal vi legge asfalt på vei, er det ganske «rett fram». Er det asfaltering på en gårdsplass, er det mye mer håndarbeid og fysisk arbeid som må til. 

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket? 

– Det er 2 år på videregående og så en lærlingtid på 2 år, før man kan gå opp til fagprøve. Samtidig tar vi også inn folk som ikke har gått denne skolegangen og som må læres opp utenom. Da er de gjerne i arbeid i 5 år, før de går opp som privatist. For noen år siden hadde jeg to stykker som gikk opp som privatister på arbeidslaget mitt.

Hvem passer ikke dette yrket for? 

– Det er jo et fysisk arbeid, så man må kunne ta i et tak. Og selv om man kjører en asfaltutlegger eller en vals, så er det et samarbeid for å få jobben gjort. Om man ikke klarer dette, er det kanskje ikke asfaltør man bør bli. 

Hva liker du best med dette yrket?

– Jeg liker veldig godt at det er mye variasjon i arbeidet. Vi reiser mye rundt omkring, og er ikke på samme plass over lengre tid. Og det at vi jobber ute på sommers tid, det synes jeg er fint. 

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det er den usikkerheten når man er ferdig på jobb. Siden asfalt er ferskvare, kan det variere veldig når man er hjemme etter arbeidsdagen. Det er ikke bare å avtale et møte 17.00 klokken på ettermiddagen, for plutselig jobber man overtid. Vi er jo i utgangspunktet ferdig til ettermiddagen, men det hender jo at det blir problemer med en maskin. 

asfaltor_trond2.jpg

Asfaltør Trond Nergård og kollegaer ved asfaltmaskinen iført oransje verneklær og hvit hjelm. Det er et brunt bygg i bakgrunnen.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Man er nødt til å tåle fysisk arbeid og kunne gå godt overens med folk i et team. Man må også kunne være fleksibel i forhold til arbeidstiden. 

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Man kan jobbe på asfaltfabrikk, eller så kan man bli bas eller arbeidsleder etterhvert som man får litt erfaring. Eventuelt kan man også jobbe med forarbeid og gjøre klar grunnen før man legger asfalt. 

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Snittlønnen ligger vel på 450.000-550.000 kroner i året.

Hvordan er sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Jeg mener det er store sjanser. Det er få som har erfaring fra asfalt, så man får lett jobb som asfaltør.

Tekst:
Sigrid Hegge Eriksen
    • Siden asfalt er ferskvare, kan det variere veldig når man er hjemme etter arbeidsdagen.
    • Skal vi legge asfalt på vei, er det ganske «rett fram». Er det asfaltering på en gårdsplass, er det mye mer håndarbeid og fysisk arbeid som må til.

Yrkesbeskrivelser

Utdanningsbeskrivelser