Asfaltør

Det beste med å jobbe som asfaltør er at vi ikke jobber på samme sted hele tiden. Det å se forskjellige deler av landet synes jeg er veldig fint, sier asfaltør Kristian Allertsen
Kristian Allertsen i orange arbeidsklær. Han er på en parkeringsplass hvor det står tunge kjøretøy.
Kristian Allertsen, 29 år
Asfaltør
Peab Asfalt i Tromsø
«Vi jobber ikke fra åtte til fire, vi kan jobbe fra syv på morgenen til tre på natten.»
― Kristian Allertsen
Intervju:
Sylwia Sørensen
Publisert: 07.08.2022
«Vi jobber ikke fra åtte til fire, vi kan jobbe fra syv på morgenen til tre på natten.»
― Kristian Allertsen
«Det å se forskjellige deler av landet synes jeg er veldig fint.»
― Kristian Allertsen

Hvorfor valgte du å bli asfaltør?

– Det var litt tilfeldig. Jeg fikk tilbud fra en kompis om å sende en søknad til Veidekke, hvor han jobbet fordi de trengte folk. Etter noen dager ble jeg innkalt til jobbintervju, og ikke lenge etter det fikk jeg arbeidskontrakt. Det er seks år siden, og etter det har jeg jobbet med asfalt og trives veldig godt.

Image
En mann i orange arbeidsklær og med ørebeskyttelse på hodet står ved siden av asfaltutlegger. Han trykker på en skjerm. I bakgrunnen jobber en annen mann med arbeidsklær på. Mennene er i et fjellområde.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Vi starter med å sjekke hva vi har å gjøre, det står på et skjema som vi får utlevert. Etter det velger vi hvilket utstyr vi tar med oss. Det er ikke som det var før i tiden da det bare var fysisk hardt arbeid med spader og sånn. Nå er det mye enklere. Vi bruker mye maskiner som gjør jobben enklere for oss. Alt fra asfaltutleggere og til småhjullastere.

Ofte gjør vi alt klart dagen før, slik at vi kan dra ut med en gang om morgenen. Vi tar med oss de maskinene og det utstyret vi trenger avhengig av hvor stor jobben er. Utstyret må forberedes til transport. Taket på asfaltutlegger bør for eksempel presses ned for gjøre det enklere å frakte den og slik at den ikke skal ta med seg skilt som henger over veien.

Når vi kommer på et sted hvor vi skal legge asfalt så planlegger vi arbeidet, utfører jobben, pakker sammen og kjører til neste jobb.

Vi jobber i et lag der alle har forskjellige oppgaver. Jeg står i hovedsak bak en screen på asfaltutleggermaskinen og styrer arbeidet. Den oppgaven liker jeg best, selv om den er mest utfordrende. Når man jobber med asfalt er det lurt å lære seg alt. Ikke bare fordi det trengs for å ta fagbrev, men fordi alle bør kunne kjøre asfaltutlegger, hjullaster og andre ting.

Hva kreves for å kunne jobbe som asfaltør?

– Man kan velge to linjer for å komme i asfaltbransjen. Du kan ta det via videregående eller jobbe i fem år og ta fagbrev. Jeg valgte den siste veien, og kan si at når man begynner å jobbe med asfalt får man veldig god opplæring nesten uansett i hvilken bedrift man får jobb. Jeg er utdannet kjøretekniker, så da jeg fikk jobben hadde jeg ikke erfaring med byggebransjen. Jeg startet fra scratch, fikk opplæring, og nå, etter fem års arbeid med nok timer og fartstid, tar jeg fagbrev. Snart har jeg fagprøve.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Det er tungt arbeid, spesielt i Nord-Norge. Her vi har ofte veldig lange arbeidsdager. Vi jobber ikke fra åtte til fire, vi kan jobbe fra syv på morgenen til tre på natten. Man er nødt til å jobbe lenge, og kan ikke bli gretten når man blir sulten. Her i Nord-Norge er sesongen mye kortere på grunn av klimaet, så vi har tre måneder kortere tid til å gjøre det samme som de som jobber i Sør-Norge. Derfor jobber vi veldig mye overtid.

I asfaltbransjen hjelper det å være fysisk sterk. Jeg må også si at vi må være ute og tåle hardt vær. Det er ikke så nøye om det er pøsregn, fem grader eller 30 grader. Vi jobber i alt slags vær.

Hvis du takler lange tunge arbeidsdager dårlig, eller ikke liker å være ute, så er ikke en jobb innen asfalt det rette yrket.

Jeg kan også si at det er noen kvinner som jobber som asfaltører, men det finnes veldig få av dem. I løpet mine seks år har jeg bare jobbet med én kvinne.

Hva liker du best med å være asfaltør?

– Det beste med å jobbe som asfaltør er at vi ikke jobber på samme sted hele tiden. Vi kan være ei uke i Tromsø også blir vi plutselig sendt to uker til Alta i Finnmark, eller ned til Nordland. Vi var veldig mye i Vesterålen i fjor. Det å se forskjellige deler av landet synes jeg er veldig fint.

Hva liker du minst?

– Vi er mye borte. Plutselig må vi for eksempel dra til Alta for en måned. Vi kan reise hjem i helga, men man har små barn eller husdyr så kan det være kjipt å være så lenge borte.

Jeg kan også si at vi ikke kan jobbe på veier hele året. På vinteren rengjør vi og kjører service på maskiner. De går mange tusen timer i løpet av en sesong, men vi har ikke tid til å kjøre service da, det må gjøres på vintertid. De som er på 100 prosent kontrakt er opptatt med maskinene, men hvis noen er på sesongkontrakt så er de uten jobb. Derfor har mange som jobber i asfalt andre jobber på vinteren, for eksempel brøyting.

Image
Menn i orange arbeidsklær legger asfalt på veien. En man sitter i asfaltutlegger og tre menn jobber ved siden av den. Foran asfaltutleggeren står lastebil. Veien ligger i et fjellområde.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Hos oss i Peab Asfalt både produseres og legges asfalt. Hvis noen vil være med på å lage asfalt eller legge den, så har man mange muligheter i lignende bedrifter.

Hva tjener en asfaltør?

– Helt alminnelig årslønn er kr 500 000. Så kommer alt av overtid. Det er ikke uvanlig at vi tjener kr 800 000 -1 000 000.

Hvordan er sjansene for å få jobb som asfaltør?

– Det som er veldig greit med å jobbe med asfalt er at flere bedrifter gir en sjanse til alle som søker. Hos oss er vi fulldekket akkurat nå, men er man tidlig ute med å søke så det er en god sjanse for å bli innkalt til jobbintervju og få jobb.

Det er tungt arbeid og man kan kjenne litt på det. Men man må bli vant til jobben. Det er et tungt yrke, men samtidig har man også mulighet til å tjene veldig mye i forholdt til utdanning.

Tilhørende utdanninger

Asfaltfag

Du lærer om produksjon, legging og vedlikehold av asfalt på veier, plasser og tetting i vannreservoar og fyllingsdammer.

Finn studier