Animatør

Hvorfor valgte du å bli animatør?
− Jeg har alltid vært veldig glad i film og den interessen har fulgt meg hele livet. Jeg drømte tidlig om å jobbe kreativt med noe innenfor film, men visste ikke spesifikt hva.
Jeg har alltid tegnet litt, men aldri følt at jeg var spesielt flink. Det som har fascinert meg, er hvordan bevegelse i tegning blir levende på skjermen. Jeg pleide å analysere hva som gjorde en animasjon god, og hadde lyst til å gjøre det selv. Etter noen deltidsjobber følte jeg det var på tide å satse på et kreativt yrke.
Jeg begynte derfor på Fagskolen Kristiania i 3D-grafikk og animasjon, hvor jeg lærte de grunnleggende prinsippene i faget. Det ga meg både ferdigheter, rutiner og et nettverk å bygge videre på.
Nå er jeg med i et startup og driver Mistical Studios sammen med tre spilldesignere jeg møtte på fagskolen. Vi er en nyetablert bedrift og jobber sammen for å lansere et spill i 2026.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
− Arbeidsdagen varierer mye, avhengig av hvor kompleks en animasjon er. En enkel bevegelse kan ta to timer, mens en mer avansert sekvens kan ta uker. Jeg liker at det tar tid, og jeg er komfortabel med å jobbe lenge med detaljer.
Som animatør jobber du med å gi liv til figurer. Det handler om alt fra kroppsspråk og ansiktsuttrykk til tempo og stil i bevegelsene. Noen ganger skal animasjonen være realistisk, andre ganger overdreven og morsom. Derfor starter jeg ofte med å filme meg selv mens jeg gjør bevegelsen, slik at jeg kan studere kroppsspråket og bruke det som referanse. Det er nesten som å spille en rolle selv, og så oversette den til en digital karakter.
Prosessen starter gjerne med grovskissing av en scene eller «blocking» – å lage nøkkelposisjonene (key frames) først, og så fylle inn mellomrommene for å gi flyt og liv. I 2D tegner jeg bilde for bilde, mens i 3D bruker jeg en 3D figur med et satt opp «skjelett» som jeg kan bevege og lar programvaren fylle inn mellomposisjoner, som jeg justerer etterpå.
Programvaren jeg bruker mest er Autodesk Maya, som er bransjestandard for 3D-animasjon. I tillegg jobber jeg litt i 2D med pikselgrafikk i Aseprite.
Siden jeg jobber i et spillteam er kommunikasjon viktig. Jeg må hele tiden snakke med kollegaene mine for å vite hvordan en karakter skal bevege seg og hvordan det skal passe inn i spillet. Det jeg leverer må være konsistent med resten av spillet – jeg kan ikke lage en hyperrealistisk animasjon hvis resten av spillet har en tegneserieaktig stil.
Hva kreves for å kunne jobbe som animatør?
− Det viktigste er å forstå de 12 prinsippene for animasjon. Du trenger ikke formell utdanning, men det hjelper mye å kjenne til film og visuell fortelling.
For meg var fagskolen en god måte å få struktur og rutiner på. Man lærer av hverandre, får tilbakemeldinger og blir motivert av å være i et kreativt miljø. Det er mye mer utviklende enn å lære alene.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
− Dette passer for de som er kreative, tålmodige og åpne for tilbakemeldinger. Man må tåle å jobbe lenge med små detaljer og gradvis forbedre seg. Samtidig må man være åpen for å lære nye programmer og metoder, og samarbeide med andre.
Det passer dårlig for de som vil ha raske resultater, som ikke tåler kritikk, eller som ikke er villige til å utvikle seg sammen med andre.
Hva liker du best med å være animatør?
− Den følelsen når alt kommer sammen. Når du har jobbet lenge på en animasjon, og plutselig ser at bevegelsen flyter naturlig – da får du en helt spesiell mestringsfølelse. Det er nesten avhengighetsskapende.
Hva liker du minst?
− Når programmene krasjer eller ting ikke fungerer som de skal. Da kan du miste fremdrift, og kanskje må du bruke timer på å gjøre alt på nytt. Jeg liker å ha god tid, så det mest stressende er korte tidsfrister.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
− Det er mange veier å gå. Du kan jobbe med visuelle effekter (VFX) i film, lage 3D-modeller, jobbe som storyboard-artist eller spesialisere deg på spesifikke animasjonsformer. Alt handler om å bygge en portefølje og finne din nisje.
Hva tjener en animatør?
− Lønn varierer mye avhengig av hvor du jobber. Gjennomsnittlig ligger den mellom 450 000–500 000 kr i året. I store studioer ligger det på et stabilt nivå, men som frilanser eller i oppstartsfase kan det være mer usikkert.
Hvordan er sjansene for å få jobb som animatør?
− Det finnes et marked for animatører i Norge, både i spill, reklame og animasjonsfirmaer. Men konkurransen er stor. Porteføljen er det aller viktigste – jo mer du har å vise, jo bedre sjanser. Det hjelper også å vise litt av personligheten din i arbeidet, og å være et hyggelig ansikt utad.
Tilhørende utdanninger
Animasjon, spill- og 3D-design
Du lærer å simulere, visualisere og skape effekter og illusjoner i 3D.
Finn studierMedieproduksjon
Avhengig av hvilken retning du velger, lærer du å produsere innhold som foto, film, lyd, grafikk og lignende. Utdanningene gir praktiske og teoretiske kunnskaper om medieproduksjon.
Finn studier