Animatør

– Det er bestandig noe nytt å lære, og du blir aldri ferdig utlært som animatør, sier Ida Thronæs Rotli.
Portrettbilde av animatør Ida Thronæs Rotli i grønn genser og hvit bakgrunn
Ida Thronæs Rotli, 25 år
Animatør
Klipp & Lim, Trondheim
Intervjuet er mer enn to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter intervjuet ble publisert.
«Som regel starter mitt arbeid etter en godkjenning fra kunde angående storyboard, design og voiceover. »
― Ida Thronæs Rotli
Intervju:
Ingvild Hegge Eriksen
Publisert: 23.08.2021
«Som regel starter mitt arbeid etter en godkjenning fra kunde angående storyboard, design og voiceover. »
― Ida Thronæs Rotli
«Jeg vil anbefale denne jobben for de som liker å være kreative og de som er tålmodige.»
― Ida Thronæs Rotli

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg har alltid vært glad i å skape en historie visuelt, som barn brukte jeg mesteparten av tiden min på å tegne og å lage dårlige actionfilmer. Det finnes ikke en eneste notatblokk fra skolen som ikke er skriblet i stykker av tegninger. Så, interessen for både film og tegning har alltid vært til stede. Da jeg så muligheten for å kombinere disse med utdanning og jobb, ble valget enkelt. 

Image
Ung kvinne i mønstrete topp sitter foran en datamaskin og jobber med animasjon
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Arbeidsdagene varierer veldig avhengig av hvilke prosjekt jeg jobber med. Som regel starter mitt arbeid etter en godkjenning fra kunde angående storyboard, design og voiceover. Da er det neste steget å lage en animatic ut fra illustrasjonene i storyboardet. En animatic er illustrasjonene fra storyboardet og lyd satt sammen til en video. Slik får vi en oversikt over lengden på filmen og hvor mye animasjon som kreves for de ulike scenene.

Deretter rigger jeg karakterene jeg får tilsendt av illustratøren. Dette må gjøres for at karakteren skal få til å bevege seg. En rigg er et visuelt skjelett som definerer hvordan ulike kroppsdeler henger sammen og hvordan de beveger seg i forhold til hverandre. Hvor avansert riggen er, kommer an på hvor mye karakteren skal bevege seg. Om karakteren skal løpe og samtidig ha mange ulike ansiktsuttrykk vil riggingen fort ta mye av arbeidsdagen.

Selve animeringen er den morsomste delen. I de fleste oppdrag skal animasjonene være morsomme og kreative, så da har jeg all frihet til å gjøre hva jeg vil. Samtidig leter jeg etter de mest effektive metodene for å spare tid, med tanke på at alle oppdrag har en tidsfrist og et budsjett du må forholde deg til.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Å ha utdanning innen animasjon er ikke nødvendigvis et krav for å få jobb. Så lenge du har faglig kompetanse, vil du kunne få jobbe med det kreative i privat sektor. Kunnskap og ferdigheter kan veie like mye, om ikke mer, enn hva slags utdanning du har. Men det er naturligvis en stor trygghet å ha en utdanning i bunnen. Da vil det åpne seg flere muligheter også i offentlig sektor, og antall potensielle arbeidsgivere øker. Når det kommer til studietilbud i animasjon, er det få i Norge – men de finnes, både årsstudium og bachelorgrad. Ønsker du å ta en mastergrad i animasjon, vil de fleste tilbudene være i utlandet.

Av personlige egenskaper kreves det at du kan å løse problemer på en god måte. Du møter stadig nye utfordringer som du egentlig ikke har tid til å forholde deg til, så derfor er det å finne gode løsninger i jobben viktig for tid og budsjettet på prosjektet.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Er du utålmodig og rastløs, kan det bli vanskelig å sitte med det samme oppdraget over lengre tid uten at det blir slurvete. Hvis det så går utover jobben, vil jeg ikke anbefale deg å jobbe med animasjon.

Hva liker du best med yrket ditt? 

– Det er så dynamisk! Det er bestandig noe nytt å lære, og du blir aldri ferdig utlært som animatør. Dette gir en ekstra gnist i jobben, og det er motiverende å utforske nye programmer og framgangsmåter. Jeg liker også at arbeidsdagen varierer så mye fra prosjekt til prosjekt, og at man lærer mye nyttig av de filmene vi lager.

Hva liker du minst med yrket ditt? 

– Det jeg liker minst med yrket som animatør er hvor uforutsigbar den kreative bransjen kan være med tanke på sikker jobb. Du starter ofte som selvstendig næringsdrivende uten faste rammer og må alltid sørge for at du har nye oppdrag. Har du ikke det, kan du plutselig stå uten inntekt en måned eller tre. Mange vil også mene at det er befriende å ha dette ansvaret selv, og elsker å styre hvilke oppdrag de takker ja til. For min del synes jeg dette er spennende, men er takknemlig for å ha en arbeidsgiver og faste rammer – og dessuten er det motiverende å jobbe i et profesjonelt fagmiljø.

Image
Kvinne i mønstrete topp sitter foran en datamaskin og jobber med animasjon
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for? 

– Jeg vil anbefale denne jobben for de som liker å være kreative og de som er tålmodige. Hvis du liker å jobbe sammen med andre mennesker i et kreativt miljø, vil du trives godt i denne jobben. Det er utrolig mye forskjellig du kan jobbe med innen film og animasjon, og det er en voksende bransje, så det er bare å utforske mulighetene hvis du er interessert.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det er mange muligheter som animatør i et lite byrå. Du kan også være selvstendig næringsdrivende. Hvis du for eksempel ser rulleteksten etter en Marvel-film, ser du mange muligheter for arbeid, spesielt i 3D-verdenen.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Som animatør er det først og fremst en fin og givende jobb du bør være ute etter, og ikke summen på lønnsslippen. Hvis du jobber for deg selv, er dette umulig å svare på. Du har ingen konkrete satser å gå etter. I en bedrift vil jeg anslå at årslønnen kan ligge på rundt 400 000 kroner.

Hvordan er sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Jeg tror ikke at det alltid er så lett å få jobb som animatør. I mitt tilfelle fikk jeg noen oppdrag gjennom kontakter fra studiet, og gjennom bedriften jeg var praktikant hos. Starter du som selvstendig næringsdrivende innen animasjon, hjelper det å ikke være kresen når det gjelder oppdrag. Mitt tips er å starte som «potet» og gjøre mye av alt, og dermed få erfaring og kunnskap på veien.

Tilhørende utdanninger

Animasjon, spill- og 3D-design

Utdanningene lærer deg å simulere, visualisere og skape effekter og illusjoner i 3D. Animasjon og 3d-design brukes blant annet i utvikling av dataspill, film og TV, reklamebyråer, produktdesign og i mange andre bransjer.

Finn studier
Medieproduksjon

Utdanningen gir studentene praktiske og teoretiske kunnskaper om medieproduksjon.

Finn studier