Aluminiumskonstruktør

Aluminiumskonstruktør Kim André lager alt fra stiger til helikopterplattformer i aluminium, og liker utfordringen ved å få et krevende oppdrag.
Aluminiumskonstruktør Kim André Lillebø Sveum, portrett. Kim André har på seg et visir som han har tatt opp slik at man ser ansiktet.
Kim André Lillebø Sveum, 38 år
Aluminiumskonstruktør
Kapp Aluminium
«Vi lager mange forskjellige ting her, både store og små konstruksjoner, og selv de mest utfordrende oppgavene klarer vi å løse. Det er en god følelse. »
― Kim André Lillebø Sveum
Tekst og foto:
Hege Enersen Bjerkelien
Publisert: 15.02.2024
«Vi lager mange forskjellige ting her, både store og små konstruksjoner, og selv de mest utfordrende oppgavene klarer vi å løse. Det er en god følelse. »
― Kim André Lillebø Sveum
«Å sveise aluminium krever enda mer nøyaktighet enn å sveise stål, jeg liker både utfordringen og det å se at resultatet blir pent. »
― Kim André Lillebø Sveum

Hvorfor valgte du å bli aluminiumskonstruktør? 

Jeg likte å fikse og reparere helt fra jeg var liten, og jeg valgte å gå det som den gang het «verkstedteknisk fag» på videregående. Der lærte vi blant annet sveising, men det var for det meste stål, ikke aluminium. Aluminium er vanskeligere å sveise, og krever dessuten en egen sertifisering. 

Jeg hadde utplasseringsuke både på Mustad og på Kapp Aluminium, det endte opp med læretid hos Kapp Aluminium og senere ansettelse der. Der har jeg lært, og tatt videre sertifisering på sveising av aluminium. Jeg startet der som lærling i 2005. 

Image
Mann har på seg verneutstyr som består av drakt, visir, beskyttelse mot gass. Han ligger på gulvet og sveiser sammen to tykke aluminiumsrør som er en del av en stor konstruksjon.
Privat

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

Her på Kapp Aluminium driver vi med konstruksjon av produkter i aluminium, både store og små ting, og jobben min er å lage disse. Vi lager for eksempel båter, (Alufish) stiger, trapper, gangbroer og kabelbroer. Av skikkelig store ting lager vi helikopterdekk og spesialcontainere. 

Jeg jobber både som daglig leder og med selve produksjonen, så dagene mine varierer mellom kontor og verksted. For tiden holder jeg på å lage radarcontainere for forsvaret, det tar mellom tre og fem uker å produsere, litt avhengig av mengden utstyr. Et helikopterdekk kan ta et par måneder å lage, det varierer avhengig av om det er med understruktur, eller bare «pannekaka» som er selve dekket helikopteret lander på. 

Når vi skal produsere et nytt produkt, får vi en tegning som vi kan se i 3D. Vi ser hvordan produktet skal se ut ferdig, og vi kan planlegge rekkefølgen det skal produseres og monteres i. Produktene blir laget av profiler eller plater som blir kjøpt inn til produksjon. Man må kunne lese arbeids- og produksjonstegninger godt, da dette er vår type oppskrift for å lage det kunden har bestilt. Vi har stor variasjon i hva vi lager, mange forskjellige kunder, så her er ingen produksjonsdag lik.

Produktene blir i hovedsak til ved hjelp av sveising, kutting med vannskjærer, vinkelsliper og fresing. Sammenlignet med stål, krever aluminium enda et par hakk nøyaktighet. Å sveise innebærer å sette sammen to biter, og det er naturligvis viktig at denne skjøten er ekstremt solid. Dessuten liker vi at skjøtene ser pene ut, og med aluminium krever det også ekstra innsats, den har nemlig en tendens til å danne porer (disse ser ut som små luft bobler, men er forurensning i materialet) dersom man ikke gjør forarbeidet skikkelig. 

Gjennom året varierer arbeidsmengden, det er ikke bestemt av årstiden men selve markedet og kronekursen. 

Hva kreves for å kunne jobbe som aluminiumskonstruktør? 

For å jobbe med sveising, må man ha sertifikat for å sveise det aktuelle materialet. Hos oss er det naturligvis aluminium som gjelder, og da må man ha sertifisering for det. Det holder ikke å ha sertifisering for å sveise stål. 

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for? 

Yrket passer for deg som liker å jobbe med praktiske oppgaver, men du må også være nøyaktig og kvalitetsbevisst. Arbeidet med produksjon er fysisk krevende, man må jobbe i mange slitsomme posisjoner og også være noenlunde myk. Det er også viktig å ha troen på at man kan klare å utføre en oppgave som kan se vanskelig ut. 

Det holder ikke å bare ha en sterk og utholdende kropp, man må også ha et øye for detaljer og tålmodighet til å utføre jobben nøyaktig. 

Hva liker du best med jobben din? 

Jeg liker generelt prosessen fra tegning til ferdig produkt. Av rent praktiske oppgaver er jeg veldig glad i å drive «tynnplatesveis», det er vanskelig og man må konsentrere seg skikkelig. 

Favorittverktøyet mitt er håndholdt roterende fres. 

Hva liker du minst ved yrket ditt? 

Det er de gangene jeg må fikse opp i det andre har gjort feil.

Image
Mann har på seg verneutstyr som består av en drakt, hansker og et kraftig visir. Han sveiser en mindre aluminiumsdel på et arbeidsbord der det også ligger litt annet verktøy. Bordet er plassert inne i verkstedet foran en container som er under produksjon for forsvaret. Sveisingen gir blå ild.
Privat

Hvilke andre muligheter finnes innenfor dette yrket? 

Man kan få jobber innen produksjon med andre materialer, for eksempel med stål. Da må man riktignok ha et nytt sveisesertifikat, men det kan man fint lære seg. Er man villig til det, kan man jobbe med all slags sveising. Med erfaring både fra sveising og produksjon kan man nok få seg jobb flere steder innen industrien. 

Hva kan man forvente seg i lønn som aluminiumskonstruktør? 

Innen produksjon på fast verksted, ligger lønna på rundt 450 000, men om man jobber på båt eller plattform, kan man tjene ganske mye bedre. 

Hvordan er sjansene til å få jobb i dette yrket?

Vårt verksted ligger midt inne i landet, men flesteparten av arbeidsplassene i bransjen ligger nok på vestlandet i «offshore-bransjen». Om man har lyst til å jobbe der har man gode muligheter. Ellers finnes det verksteder rundt i landet som produserer og sveiser andre ting også. 

Tilhørende utdanninger

Aluminiumskonstruksjonsfag

Du lærer å planlegge og forme arbeid fra tegninger, og lærer om sammenføyingsmetoder, konstruksjon av komponenter og større konstruksjoner i aluminium.

Finn studier