Aluminiumskonstruktør
Hvorfor valgte du dette yrket?
– Det var helt tilfeldig. Jeg er ikke en teoretiker, men liker å bruke hendene og være praktisk istedenfor. Derfor begynte jeg på Teknikk og industriell produksjon på Vg1 og Industriteknologi Vg2. Det var tilfeldig at Marine Aluminium søkte etter lærlinger, og etter å ha vært der og sett hva de holdt på med, virket det veldig interessant. Nå har jeg jobbet i denne bedriften i fire år inkludert læretiden.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Her starter arbeidsdagen klokka 07. Da har vi et morgenmøte hvor vi snakker og fordeler arbeidsoppgavene. Akkurat nå jobber vi med båtseksjoner, det er et langsiktig prosjekt som har gått over 2,5 måneder. I dette prosjektet er det mye sveising. Andre produkter vi lager er gangveier for å gjøre tilkomsten mellom fartøy og land lettere, eller gangveier til plattformer. Alt lages i aluminiumsmateriale. Vi lager også mindre produkter som trapper, porter til rekkverk og fleksibarrierer som skal ta imot støyten fra containere når de løftes fra båt til plattform.
Vi må ha på oss arbeidsklær som består av kjeledress, vernehjelm, hørselsvern, vernebriller og vernesko. Dette er standard verneutstyr, som brukes i all industri i dette yrket. Hvis vi skal jobbe med kjemikalier må vi bruke gassmaske, og støvmaske brukes når vi sliper. Dette er ganske ofte, og det er for at vi ikke skal få støv eller kjemikalier i oss. HMS er veldig viktig i denne jobben. Hovedsakelig er arbeidsdagen ferdig klokka 15, men det hender vi jobber litt overtid. Som aluminiumskonstruktør jobber man som regel to og to sammen. Selv om aluminium er et lett materiale, er det tungvint å stå alene og holde ting på plass. Hvis du skal sveise og bolte og holde ting samtidig, er det greit å være to personer.
En del av jobben min går ut på å reise. Jeg har vært i Skottland, Brasil og Portugal for å nevne noe. Det er spennende å utforske verden. Da er det gangbroene vi har bygget som må repareres eller forsterkes. De kan ha blitt utsatt for en del vind, vær og belastning. Det kan være at fartøyet ikke ligger helt i ro, og da må vi ut og bytte ut rør og stokker i gangveiene.
Jeg er også verneombud i bedriften, og det innebærer HMS-møter. Jeg har en spennende og variert jobb, med alt fra platearbeid til sveising til HMS og det sosiale. Vi har et veldig godt arbeidsmiljø.
Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?
– En aluminiumskonstruktør må være nøyaktig og presis siden vi leverer produkter til oljeindustrien. I tillegg må man være smidig og myk, da vi ofte har trange posisjoner vi skal sveise i og krøke oss rundt i. Andre viktige egenskaper er tålmodighet, god fysisk form og godt humør.
Enhver person kan lære seg et yrke uten fagbrev, men det er en stor fordel å ha fagbrevet. Hos oss kreves enten fagbrev som platearbeider, aluminiumskonstruktør eller sveiser. Det er mye viktig kompetanse i et fagbrev, samt erfaring og bevis på at du har godkjent opplæring i yrket.
Hvem passer ikke dette yrket for?
– Hvis du er en utålmodig person vil du ikke trives i denne jobben. Du kan heller ikke ha vondt i rygg, ledd og kropp, fordi en aluminiumskonstruktør ofte må jobbe i vanskelige og trange posisjoner.
Hva liker du best med yrket ditt?
– Det må være det å se ferdigstilte produkter. Den mestringsfølelsen du får når du har bygd fra start til slutt, er det jeg liker best med jobben.
Hva liker du minst med yrket ditt?
– Det må være de tunge posisjonene vi jobber i. Aluminium er et materiale som lever på grunn av temperaturen, så det er ikke bare å sette det sammen og sveise det. Du må tenke hele veien og følge med. Så det er både fysisk og mentalt slitsomt.
Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?
– Jeg anbefaler aluminiumskonstruksjon til personer med relativt god fysisk form. I tillegg bør du være lærevillig, fordi dette er et fag som forandrer seg. Det er ikke alltid du kan bruke samme prosedyren på alle produkter. Du må ha et åpent sinn, være interessert i industri og villig til å lære.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Selve aluminiumskonstruksjonsfaget er ganske smalt. Jeg vet kun om to bedrifter i Rogaland som har denne yrkesgruppen. Men du kan ta sveisesertifikat og bli sveiser, da åpner det seg nye muligheter. I tillegg er det jo en del mekanisk arbeid du kan gjøre.
Innen videreutdanning er det mulig å bli for eksempel teknisk tegner eller ingeniør og jobbe mer med styrkeberegning. Det er greit å ha den praktiske delen bak seg, for da vet du hvordan ting virker før du tegner og beregner.
Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?
– Det varierer veldig. Er du villig til å reise litt i jobben, kan du forvente deg mellom 650 000 og 700 000 kroner. Hvis du kun jobber her i hallen med å produsere, ligger lønna på rundt 450 000 kroner.
Hvordan er du sjansene for å få jobb innen dette yrket?
– Det er ikke så store sjanser, siden det er få aluminiumsbedrifter. Men hvis du har relevant erfaring, kan du jobbe som platearbeider med fagbrev i aluminiumskonstruksjon, for du har erfaring innenfor industriyrket. Du blir ikke ansatt som fagarbeider, men hjelpearbeider. Fagbrev i aluminiumskonstruksjon er litt spesielt og unikt fordi vi er så få, og det er etterspørsel fordi det trengs folk med denne kompetansen.
Tilhørende utdanninger
Aluminiumskonstruksjonsfag
Du lærer å planlegge og forme arbeid fra tegninger, og lærer om sammenføyingsmetoder, konstruksjon av komponenter og større konstruksjoner i aluminium.
Finn studier