AFIS-fullmektig
Hvorfor valgte du å bli AFIS-fullmektig?
– Jeg ramla egentlig litt tilfeldig inn i yrket. Jeg trivdes ikke på studiene jeg gikk på i Oslo, så tipset storesøsteren min meg om yrket. Hun trodde den kunne passe til meg. Jeg hadde egentlig ikke noe veldig stor interesse for luftfart, men når jeg leste om jobben så hørtes den kjempeinteressant ut. Det problemløsningsaspektet var det jeg syntes hørtes veldig gøy ut.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Den er veldig varierende, kanskje spesielt for oss som ikke har fast rutetrafikk. Trafikken her er mer væravhengig. Hvis du jobber morgenvakt, starter du med å åpne tårnet og sjekke at alt utstyr fungerer som det skal. Da har vi en hel sjekkliste vi må gjennom.
Vi sender værrapporter to ganger i timen. Det er veldig viktig for fly å vite hvordan været er, fordi det påvirker flygingen deres ganske mye. Her er det ikke så mye instrumentflyging, det er for det meste småfly, de er avhengig av at det er fint vær for å fly.
Når vi har flytrafikk, er det viktigste å gi trafikkinformasjon så fly som kommer inn i vår sone får all nødvendig informasjon de trenger. Det kan være trafikkinformasjon om andre fly, om eventuelle droner, høye kraner i området, aktive fareområder, hvordan været er og på vinteren rullebaneforhold. Det viktigste for oss er å være en informasjonstjeneste til flyene. Vi samler inn all informasjonen og må dele ut det som er relevant for flyene.
Det å snakke med piloter gjør vi så lenge de er i området. De får beskjed om at rullebanen er klar, at det ikke er trafikk der og at de kan lande. Vi koordinerer mye med flygelederne som er overliggende enhet for oss. Da henter vi for eksempel inn klareringer og transponderkoder. Vi blir som et veldig viktig mellomledd mellom pilot og alt annet som skjer i lufta.
Hva kreves for å kunne jobbe som AFIS-fullmektig?
– Du må gå på en AFIS-utdanning. Den er for øyeblikket hos Avinor, så du søker på utdanning når det er utlyst. Det er lønnet utdanning, så du får lærlinglønn under hele utdanningen. Det starter med at du blir sendt til skolen Entry Point North i Malmö. Da er det fire måneder med kurs, teori, simulator og tester med instruktører.
Etter de fire månedene blir du sendt ut i praksis på en flyplass i Norge. Da finner Avinor en flyplass for deg, og det kan være hvor som helst i landet. Praksisen varer i cirka seks måneder. Etter praksis er det en fagprøve, og består du den er du utdannet AFIS-fullmektig. Du har etter utdanningen en plikttjeneste på 18 måneder for Avinor. Da bli du plassert på en flyplass der Avinor har behov for arbeidskraft.
For å kvalifisere til selve utdanningen er det en runde med forskjellige tester. Det går mye i matematikk, romforståelse, raske reaksjoner og å klare å sortere informasjon raskt. Etter tester er det intervju med fagpersonell fra Avinor, her er det også noen tester for å sikre at du er egnet.
Du må ha fylt 21 år det året du skal starte, og du må ha gode engelsk- og norskkunnskaper med krav om minimum karakter tre i standpunkt fra videregående. Det er utdanningsløpet, og det er kun det som er utdanningsløpet for denne jobben.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Du må være god på å multitaske, klare å ta inn flere inntrykk samtidig og sortere de der de skal være. Du må være ganske selvstendig, da du i de aller fleste tårnene sitter alene. Noen ganger så skjer det ikke så mye, så du må håndtere begge ytterpunktene ved å tåle mye stress og at det nesten ikke skjer noe en dag.
Det er en litt ensom jobb siden du sitter alene i tårnet som regel. Alle menneskelige interaksjoner du har i løpet av en dag er som regel over telefon eller radio. Så hvis du er avhengig av å ha folk rundt deg ville jeg kanskje ikke anbefalt denne jobben til deg. Heller ikke hvis du er avhengig av å ha en forutsigbar arbeidshverdag.
Hva liker du best med å være AFIS-fullmektig?
– Jeg er veldig glad i å løse problemer og se at ting går opp. Samarbeidet synes jeg er gøy, at vi får det til når det er et puslespill som skal gå opp.
Hva liker du minst?
– Det kan være veldig kjedelig når det er lite som skjer, her i Norge er det ofte ganske stille på vinterhalvåret. Det kan jo noen ganger bli et litt for høyt tempo for mange dager på rad. Her på Notodden har vi veldig høyt tempo på sommeren, det kan være både gøy og slitsomt.
Hvilke andre muligheter finnes det innenfor yrket?
– AFIS-fullmektig er en spisskompetanse, så det er ikke veldig mange alternativ videre. Du kan ta på deg ekstra verv som sensor eller operativ leder for tårn. Noen går over og blir instruktører.
Det er mange jobber innenfor luftfart som krever at du har erfaring fra luftfart, og de dørene vil du åpne med denne jobben. Det kan for eksempel være LTT-fullmektig, som tidligere het flygelederassistent, de sitter på kontrollsentralene i Røyken, Bodø og Stavanger.
Hva tjener en AFIS-fullmektig?
– Grunnlønnen her på Notodden er omtrent 620 000 kroner i året, så har vi en del tillegg. Du har kveldstillegg, helgetillegg og turnustillegg. Vi har også beredskap og eventuell utrykning som kommer i tillegg. Så det er en del ekstra utenom den vanlige grunnlønna.
Hvordan er sjansene for å få jobb som AFIS-fullmektig?
– Sjansene er veldig gode hvis du først har bestått utdanningen. Siden det er Avinor som utdanner, tar de opp så mange som de ser et fremtidig behov for, selv om de også tar opp skoleplasser med forventning om frafall i utdanningen. Så de justerer antall skoleplasser ut fra deres eget behov.
Du må kanskje flytte på deg, men jeg kjenner ingen som har slitt med å få jobb. Det er som regel større behov enn det er folk. Det finnes et par flyplasser utenfor Avinor, Notodden er en av dem. De vil også være tilgjengelige arbeidsplasser, men sannsynligheten for at det blir en ledig stilling er ikke like god.