AFIS-fullmektig

Cirka 70.6 grader nord, nærmere bestemt i Båtsfjord, står Andrine i flytårnet og har et stort ansvar for flysikkerheten.
 Andrine Edøy Jensen i flytårnet i Båtsfjord. Hun snakker via en mikrofon med pilotene som er på vei inn for landing..
Andrine Edøy Jensen, 22 år
AFIS-fullmektig
Avinor flysikring på Båtsfjord lufthavn
«Jeg måtte flytte langt, fra Båtsfjord til Malmø, men jeg var ikke i tvil om at jeg måtte si ja. »
― Andrine Edøy Jensen
Intervju:
Bente Haraldstad Delmas
Publisert: 17.06.2022
«Jeg måtte flytte langt, fra Båtsfjord til Malmø, men jeg var ikke i tvil om at jeg måtte si ja. »
― Andrine Edøy Jensen
«Du bør kunne tenke klart i en vanskelig situasjon og være effektiv og trygg. »
― Andrine Edøy Jensen

Hvorfor valgte du å bli AFIS-fullmektig? 

– Jeg har alltid visst at det jobber folk i flytårnet, men visste verken hva yrkesgruppen het eller hva de gjorde. Det virket veldig spennende å jobbe der oppe. Jeg undersøkte, søkte meg inn på Avinors AFIS- fullmektig utdanning og fikk tilbud om studieplass.

 Jeg måtte flytte langt, fra Båtsfjord til Malmø, men jeg var ikke i tvil om at jeg måtte si ja. Jeg er veldig glad for det. Det er kjempespennende, og jeg har hatt flaks som har fått jobb i min hjemkommune.

Image
 Andrine Edøy Jensen skuer utover himmelen. Kikkerten er et viktig verktøy når hun observerer vær og luftrom.
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg? 

– Jeg jobber i tårnet på Båtsfjord lufthavn hvor jeg har fantastisk utsikt i alle himmelretninger. Når jeg har morgenvakt, begynner jeg med å åpne tårnet. Det vil si at jeg går gjennom en sjekkliste for å se at alt fungerer som det skal. Det er først og fremst radio, værstasjoner og andre faste rutiner. Øyeblikksvær er viktig her i nord og jeg sender ut værrapporter to ganger i timen. Båtsfjord har fire faste Widerøe fly i løpet av en dag, men vi er alltid i beredskap. Hovedoppgavene mine er å gi trafikkinformasjon om andre fly i luften, styre trafikken på bakken, og gi informasjon om vær og andre faktorer som er viktig for flysikkerheten.

Pilotene tar kontakt med meg rett etter avgang fra forrige flyplass. De forteller om sin posisjon og jeg gir en full værrapport. Rett før landing gir jeg pilotene beskjed om at banen er klar. Om sommeren er det som regel klar bane, om vinteren er det verre og snø og brøyting må tas hensyn til.

Jeg jobber turnus og er alene i tårnet. Jeg samarbeider med de på bakken, andre flyplasser og flyvelederne i Bodø. Når jeg jobber kveld, er det min jobb å stenge tårnet for natten. Jeg går gjennom en sjekkliste for at alt skal være klart neste dag. Værobservasjon er av de viktigste oppgavene mine. Det er viktig for at pilotene skal lande og lette sikkert.

Hva kreves for å kunne jobbe som AFIS-fullmektig?

– Det er en lønnet utdanning og mange søkere i forhold til plasser. Utdanningen er på Avinors skole, Entry Point North i Malmø. Kurset varer i cirka fire måneder. Så blir du utplassert på en flyplass i Norge og fortsetter utdanningen i ytterligere seks måneder. Deretter følger det en plikttjeneste i 18 måneder. Vi plasseres etter Avinors behov, selv hadde jeg kjempeflaks og tar plikttjenesten hjemme i Båtsfjord.

For å komme inn på utdanningen er det en rekke tester. Blant annet evnen til romforståelse, matematiske tester, simultankapasitet og reaksjonsevner. Du må kunne tenke fort. Kommer du videre, venter et personlig intervju. Du må være sikkerhetsklarert og bestå de medisinske kravene. Du må også fylle minst 21 år det året du søker.

 Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for? 

– Jeg vil si at det passer for de som er selvstendige, og kan jobbe alene i samarbeid med mange. Du må være god til å håndtere stress, være effektiv og ha en god romforståelse. Trives du ikke godt i eget selskap så er kanskje ikke dette rett yrke. Norge har mange flyplasser hvor man jobber alene i tårnet.

Du bør kunne tenke klart i en vanskelig situasjon og være effektiv og trygg. Hørsel og syn må være bra og du bør også like å ha en stillesittende jobb.

Hva liker du best med å være AFIS-fullmektig? 

– Jeg liker å være med på prosessen med å hjelpe flyene på reisen, ned på bakken og å få de av gårde igjen. Spesielt trives jeg godt med å bidra i vanskelige situasjoner.

Hva liker du minst?

– Dagene blir lange når uvær hindrer flyene i å lande.

Image
Andrine Edøy Jensen i flytårnet på Båtsfjord flyplass. Hun sitter ved kontrollbordet og kommuniserer med pilotene som er under innflyvning.
Lisens
1

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Dette er en spisskompetanse og man jobber enten i tårnet på en flyplass eller i sentraler for fjernstyrte tårn. Etter plikttjenesten er man fri til å søke på andre AFIS stillinger, der det er behov, men man må gjennom opplæring, trening, tester og ny autorisasjonsprøve på lokale forhold. Å være lokalkjent er uhyre viktig. Noen blir instruktører for eksempel i Malmø og hjelper andre under deres opplæring, eller sensor.

Hva kan man forvente i lønn som AFIS-fullmektig?

– Grunnlønnen ligger rundt 550 000 korner i året. På toppen kommer det tillegg for kveld, helg og utrykningstillegg. Det er en grei lønn med tanke på at jeg ikke har studielån.

Hvordan er sjansene for å få jobb som AFIS- fullmektig?

– Avinor utdanner etter behov og jeg har ikke hørt om noen som ikke har funnet jobb. Vi er kun 130 AFIS-fullmektiger og Norge er et land med mange flyplasser. Jeg tror bestemt at jobbmulighetene er gode.