Hvorfor valgte du dette yrket? 

– Flere av mine kollegaer hadde interesse for fly eller luftfartsbransjen før de startet, men for meg var det tilfeldigheter som gjorde at jeg søkte dette utradisjonelle yrket. Varierte hverdager hvor jeg kunne oppleve naturen på nært hold, i tillegg til fjernstyring av flytårn ved et større senter i Bodø, var det som fenget meg. Lønn under utdanning og sikret jobb var bare en bonus. 

Image
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg? 

– Ved Vardø lufthavn er dagene varierte. AFIS er en forkortelse for "Aerodrome flight information service" eller lokal flygeinformasjonstjeneste på norsk. Hovedoppgavene til en AFIS-fullmektig er å gi trafikkinformasjon om andre fly i luften, styre trafikken på bakken, og gi essensiell informasjon om vær og andre faktorer som er viktig for at flyene kommer trygt fram. Det er viktig at flyene holdes oppdatert om alt av betydning for å kunne gjennomføre en trygg og effektiv flyging. Værobservasjon utgjør derfor en stor del av mitt daglige virke, og spiller en stor rolle for hvordan min arbeidshverdag vil se ut. Rutetrafikk utgjør mesteparten av trafikken her i Vardø, men du skal hele tiden være klar for å gi informasjon til helikoptre, ambulanser og annen uplanlagt flyging. Å være proaktiv og klar for uventede situasjoner er derfor viktig. Snart skal dette tårnet fjernstyres fra RTC (Remote Tower Center) i Bodø. Derfor vil min arbeidsdag vil endres, da utøvelsen av yrket vil moderniseres gjennom bruk av kamera, radar og annen teknologi. Da vil jeg blant annet jobbe tettere på andre AFIS-fullmektiger, det faglige miljøet vil være større og utøvelsen av tjenesten endres. 

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket? 

– For å kunne søke på stillingen må du blant annet fylle 21 år det året du søker, avklart verneplikt og ha gode språkkunnskaper i norsk og engelsk. I opptaksfasen gjennomføres en rekke tester og intervjuer, hvor blant annet simultankapasitet og romforståelse vektlegges. Den teoretiske utdanningen foregår ved Entry Point North, i Malmö. Det er også mye simulatortrening på skolen hvor man får satt teori i praksis, før man skal fortsette med praksis ved en flyplass i Norge. Utdanningen er kort, men intensiv – i underkant av ett år. Derfor er det fint at det er lønn under hele utdanningen, sånn at man fullt og helt kan fokusere på opplæringen. 

Hvem passer ikke dette yrket for? 

– Som AFIS-fullmektig kreves det at du har en normal helsetilstand. Du må også tilfredsstille krav til godkjent sikkerhetsklarering og uttømmende politiattest. Du bør absolutt trives i eget selskap fordi arbeidsdagen normalt foregår alene i tårnet. Siden Avinor gir deg lønn under utdanningen har man 18 måneder plikttjeneste. Da plasseres du der Avinor har størst behov. Man bør derfor være forberedt på at man kan ende opp et sted langt hjemmefra. Jeg vil si det er en mulighet til å få se Norge, som en opplevelse for livet. For min del har det ført til at jeg får bo i en arktisk klimasone og ha en majestetisk utsikt til naturen på jobb. Det er ikke mange som ser hval og kongeørn på jakt etter mat rett utenfor kontorvinduet, eller som har panoramautsikt over magisk nordlys som danser over himmelen en vinterkveld. 

Hva liker du best med dette yrket? 

– Å få være en del av luftfartsbransjen er noe jeg trives veldig godt med. Jobben som vakthavende AFIS-fullmektig kan være utfordrende. Det krever selvstendighet, og raske og korrekte beslutninger i situasjoner med stor pågang. Når piloten gir tilbakemelding om god informasjon, kjenner jeg på en stor mestringsfølelse. Jeg er stolt av å bidra til å knytte mennesker og steder sammen. Å kunne være en avgjørende faktor for om noen rekker et viktig møte, får starte drømmeferien, besøke kjente og kjære, eller fraktes med luftambulanse til sykehus for livsviktig behandling, er givende. 

Hva liker du minst med yrket ditt? 

– Jeg liker jobben min veldig godt, men det hender at det er dager hvor det ikke er landingsforhold på flyplassen, for eksempel ved uvær. Da har jeg stått på og gjort det jeg kan, men får ikke alltid uttelling for strevet. Kommer ikke flyet ned så kommer det ikke ned, sånn er det bare. Ellers er også arbeidet turnusbasert, så man må være forberedt på å jobbe i helger og høytider, med de fordeler og ulemper som det bringer med seg. 

Image
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for? 

– Man må ha evne til å ha flere baller i luften samtidig, være nøyaktig og ha god hukommelse. Du skal kunne sitte i tårnet og ta selvstendige beslutninger under stress. Derfor er det å ta utfordringer på strak arm og takle nye situasjoner gode egenskaper å ha. Man bør også ha evne til å se ting i et større bilde og kunne tenke framover. 

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket? 

– Dette er en spesialiserende utdanning hvor det ikke finnes en naturlig videreutdanning. Når det er sagt, kan man bli instruktør for fremtidige kollegaer, og også ta på seg ekstra ansvarsoppgaver innenfor faget. Fjernstyringen av tårntjenesten bringer også med seg mye nytt. Det er 15 tårn som skal driftes fra et felles senter som er proppfullt av ny teknologi, så her er det kanskje mye spennende muligheter for en AFIS-fullmektig. 

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket? 

– ​Grunnlønnen for en AFIS-fullmektig ligger på cirka 500.000 kroner i året, pluss forskjellige tillegg. 

Hvordan er sjansene for å få jobb innen dette yrket? 

– ​Avinor utdanner AFIS-fullmektiger etter behov, så per dags dato går man rett inn i jobb når man er ferdigutdannet. Du får en veldig trygg arbeidssituasjon, men det krever at man fullfører utdanningen. 

– Det er ikke mange som ser hval og kongeørn på jakt etter mat rett utenfor kontorvinduet
– Å kunne være en avgjørende faktor for om noen rekker et viktig møte, får starte drømmeferien, besøke kjente og kjære, eller fraktes med luftambulanse til sykehus for livsviktig behandling, er givende.