Denne artikkelen er en del av Nasjonalt fagskoleråds fagskolekampanje.
For Åse Kleven (24) var det ikke selvsagt hva hun skulle studere. Hun forklarer at hun hadde et stort spenn av interesseområder.
– Jeg vurderte blant annet å bli forfatter, fotograf eller journalist, men etter hvert oppdaget jeg at å bli ingeniør ga meg varierte arbeidsoppgaver og mye kreativitet. Å utdanne meg til ingeniør ble mer og mer aktuelt.
Nysgjerrig på teknologi
Hun forteller at mye av interessen for teknologi kommer fra hennes far.
– Jeg har en pappa som er oppfinner, og var ofte med han og brødrene mine i verkstedet da jeg var liten. Jeg synes det er veldig gøy å utforske, og elsker å lære nye ting.
Åse fortsetter ivrig å fortelle om gleden hun finner i å lære.
– Det er ingenting som slår den fantastiske følelsen når man endelig skjønner et konsept, et mattestykke eller får en idé man bare må teste ut. Den nysgjerrigheten førte meg mot å bli ingeniør.
Flere veier til mål
Selv om Åse etter hvert visste hva hun skulle bli, bestod utdanningsløpet av både prøving og feiling.
– Jeg tenkte at studiespesialisering var det tryggeste valget, siden jeg ville bli ingeniør. Etter bare noen måneder innså jeg at det ikke var det riktige valget for meg. Jeg hadde skikkelig lyst til å lære meg noe helt nytt, og fant ut at jeg kunne bli ingeniør ved å ta fagskoleutdanning. Dermed byttet jeg til teknisk og industriell produksjon (TIP).
Første året på TIP får studentene prøve ut ulike fagfelt for å finne ut hva de vil gå videre med.
– Vi hadde noe som heter automasjon, som går ut på å få noe til å styre seg selv. Jeg syntes det var kjempespennende! Jeg fikk lærlingplass og har i dag fagbrev som automatiker.
Her kan du lese mer om hva høyere yrkesfaglig utdanning er
«Mekatronikk er en utdanning som kombinerer mekanikk, elektronikk og programmering. Min oppgave er å få mekanikken og elektronikken til å fungere godt sammen. Det er et vidt fag som favner om veldig mye».
Åse Kleven, ingeniør.
Ønsket å lære mer
Åse var ikke helt ferdig med å studere. Hun hadde et ønske om å studere videre, og valgte å ta to års fagskoleutdanning i mekatronikk.
– Mekatronikk er en utdanning som kombinerer mekanikk, elektronikk og programmering. Min oppgave er å få mekanikken og elektronikken til å fungere godt sammen. Det er et vidt fag som favner om veldig mye.
Hun beskriver årene på fagskole som spennende, utfordrende og med en bratt læringskurve.
– På TIP lærte jeg mest det praktiske, mens på fagskolen knyttes det praktiske mer opp mot teori. Da fikk jeg plutselig masse knagger å henge ting på. Det ble mye aha-opplevelser
Lenke
Foto: Helene Strøm Bergset
Inkluderende studiemiljø
I et studentmiljø med små klasser på rundt 15 stk, var det lett å få god kontakt.
– I et så lite miljø er det lett å bli kjent med hverandre. Det gjorde også at vi fikk god kontakt og oppfølging av lærerne. Jeg likte også at alle i klassen hadde bakgrunn fra forskjellige fag. Mekatronikk rekrutterer studenter fra både elektro-, automasjons- og maskinfagene. Plutselig fikk man veldig mye kompetanse til sammen, som gjorde at vi lærte mye av hverandre.
«Jeg har fått mange gode kompiser, som har heiet meg frem. Hvis du er i tvil om å velge en teknologiutdanning fordi du er jente, så er det ikke den faktoren som bør stoppe deg. Venninnene dine har du jo på fritiden også».
Åse Kleven, Ingeniør.
På fagskolen var Åse den eneste jenta i klassen.
– Det har jeg egentlig vært gjennom hele utdanningsløpet mitt, men jeg har ikke merket så mye til det. Jeg har fått mange gode kompiser, som har heiet meg frem. Hvis du er i tvil om å velge en teknologiutdanning, så er det ikke den faktoren som bør stoppe deg. Venninnene dine har du jo på fritiden også.
Inspirerer til å bli kjent med og ta i bruk ny teknologi
Etter fagskolen fikk Åse jobb som ansvarlig for Kongsberg Innovation Center.
Her jobber hun med å inspirere folk til å bli kjent med og ta i bruk ny teknologi. Hun opplever at ingen dager er like i jobben.
– Én dag er en statsråd på besøk, en annen har vi tech-session for de ansatte slik at de kan lære seg noe nytt, og av og til har vi omvisning med en 7.klasse.
Hun forteller at noe av det beste med yrket er at hun får jobbe med hobbyene sine.
– Jeg får jobbe med ny teknologi og være kreativ. I tillegg treffer jeg både barn, voksne og roboter på jobb.
Under koronapandemien kunne de ikke holde åpent slik de pleier, men Åse har jobbet med å gjøre dem mer synlig digitalt.
– Jeg har blant annet vært med på å lage en Youtube-serie, Åse blir kjent med, hvor jeg blir kjent med de ulike avdelingene i Kongsberg Gruppen.
Ikke vær redd for å velge feil utdanning
Til unge som skal velge utdanning sier Åse at det beste er å tørre å prøve.
– Det er ikke alltid lett å finne ut hva man skal bli, men heldigvis er det lov å ombestemme seg hvis det skulle vise seg å være feil valg for deg. Jeg har alltid hatt et mål om å trives med det jeg holder på med. Det er det viktigste egentlig.