I denne oppgaven skal elevene bli kjent med betydningen av utdanning ved først å lese artikkelen "Jeg er snart 28, men føler ikke at jeg er noe".
OBS: Artikkelen lå publisert på Aftenposten.no, og vi innhentet tillatelse til å dele. Den er nå fjernet fra nettavisen, men kan leses her: https://docplayer.me/43008838-Jeg-er-snart-28-ar-men-foler-ikke-at-jeg-er-noe.html
Du kan godt starte timen med å spørre hva det vil si å være skolelei. Hvordan føles det? Det kan også være lurt å gjøre oppgaven "Er du en drop-out" før dere gjør denne. Der definerer dere det å være "skolelei".
Artikkelen de skal lese er ganske lang, og inneholder en del statistikk. Etter at elevene har lest artikkelen, kan dere gjerne se på statistikken sammen, for å sikre at alle elevene forstår den.
Elevene skal svare på noen spørsmål for å sikre at de har forstått innholdet.
Deretter skal de reflektere over hva både de og du som lærer kan gjøre for at de kan bli mer motiverte dersom de er skolelei. Eksempler på dette er variasjon i oppgaver, ha positive holdninger, få oppgaver der man opplever mestring, få nok søvn, be om hjelp osv.
I siste oppgave oppfordres læreren til å invitere inn den eller de som er ansatt på skolen for å hjelpe elever som er lite motiverte. Dersom dere ikke har definert en person med dette ansvaret, kan du eventuelt fortelle hvordan du går fram som lærer for å hjelpe elever. En annen idé er å invitere eller besøke en tidligere elev som syntes at det var tøft å komme seg gjennom skolen, og be han eller henne forklare hvordan de løste det.
Oppgaven kan utvides ved at elevene deles opp i grupper og lager skuespill hvor de ulike gruppene viser:
- hvordan elever bør oppføre seg og hvordan de ikke bør oppføre seg når de er skoleleie
- hvordan lærer bør oppføre seg og hvordan hun/han ikke bør oppføre seg når en elev forteller at hun/han er skolelei