Mål: Elevene skal lære om utfordringene ved å starte en (stor) bedrift. For det meste lærer de om oppstarten av Apple.
Dette er én av tre oppgaver knyttet til entreprenørskap og gründervirksomhet. Denne er i det lavere sjiktet når det kommer til mengden planlegging og utførelse.
Handling i filmen:
Filmen omhandler Steve Jobs reise fra han droppa ut av universitetet ble en av de mest berømte gründerne i vår tid. Steve Jobs startet Apple sammen med Steve Wozniak (kjent som Woz) og bygde det opp til selskapet det er i dag. Jobs ble sparket fra Apple i 1985, tredve år gammel. Da startet han dataselskapet Next, men ble hentet tilbake til Apple i 1997 som CEO. Resten er en suksesshistorie av de sjeldne. Jobs døde av kreft i 2011.
Utstyr:
Dere trenger filmen Jobs (2013) med Ashton Kutcher og Dermot Mulroney. Den kan dere se gratis hos NDLA.
Etter dere har sett filmen skal elevene svare på spørsmålene på side 1-4 i oppgaven.
Eksempel på svar på spørsmålene:
- Elevene svarer.
- Jobs var CEO i Apple.
- Jobs gikk inn for full styrke i Macintosh-prosjektet, som senere ble en stor suksess.
- En gründer med en stor idé men lite nettverk vil slite med å komme i kontakt med investorer, som Jobs gjorde i oppstarten av Apple. Les her for mer informasjon om dette teamet.
- Det er en fordel å gjøre denne oppgaven (se filmen The Social Network) først. Begge karakterene har stor tro på ideen sin, brenner for firmaene sine og vil ha folk som er like engasjerte som dem rundt seg.
- Jobs var en visjonær gründer. Han skaper ikke noe, kan knapt programmere, og han har folk som finner opp ting for seg. Men Jobs var sjeldent perfeksjonistisk og estetisk. Design og "kulhetsfaktor" (de lager f.eks. ikke reklamer) er en enorm del av suksessen til Apple, og det er takket være Jobs.
- Han jobbet hardt.
- Be elevene komme med eksempler. Gründere trenger investorer og kanskje noen, som i Jobs tilfelle, som kan komme med ideene og utvikle produktene. Jobs rolle var bare rett og slett å utvikle produktene i sin estetiske og perfeksjonistiske ånd.