Mål: Eleven skal få bedre forståelse av hvordan gründere i oppstartsfasen går fram. Denne oppgaven er ikke hva elevene vil lære mest av, men den skaper aktivitet i klasserommet og det vil forhåpentligvis bli en morsom time.
Dette er én av tre oppgaver knyttet til entreprenørskap og gründervirksomhet. Denne er i mellomsjiktet når det kommer til mengden planlegging og utførelse.
Oppgaven er et rollespill. Del klassen i tre grupper. I alle gruppene trengs minimum tre elever til rollespillet: Én gründer, én investor og én assistent. Gruppe én trenger to gründere (en gründer og en kamerat). Det kan legges til flere gründere og/eller investorer, og/eller andre som elevene mener kan passe i et slikt møte. Assistenten blir en komisk figur, og bør være en elev som tør å gå litt utenfor komfortsonen.
Utstyr: Møtebord, gjerne med noen PCer, notatblokker og penner, lamper, telefoner, kaffekopper og vannglass. Stoler til hver av deltakerne. Kaffekanne til assistenten.
Oppgaven er mest relevant for niende trinn.