Denne oppgaven kartlegger om elevene har fått med seg noen viktige trekk i høyere utdanning; hvor man søker og forskjell på bachelor-, master- og doktorgradsnivå. Før elevene løser denne oppgaven, bør de ha lest artikkelen "Universitet og høgskole".
Oppgaven kan elevene gjøre individuelt, i grupper eller i plenum i klassen.
Eksempler på diskusjonstema:
- Hva må du studere for å få en såkalt beskyttet tittel (svar: profesjonsstudie)?
- Hvilke studieretninger egner seg best for å fortsette til doktorgrad (er graden mest matnyttig i humanoira eller realfag)?
- Hva er studier lavere og høyere grad og hvilke studier inngår (bachelor kontra master og doktor)?
- Kjenner noen i klassen noen som har tatt studier lavere eller høyere grad?
- Dersom noen har en idé om hva de vil studere, er det lavere eller høyere grad (klassens tanker rundt lange studier)?
- Oppsummering: Hva må du ha for å søke høyere utdanning (svar: studiekompetanse)?