Mål: Elevene skal skape en bedrift.
Dette er én av tre oppgaver knyttet til entreprenørskap og gründervirksomhet. Denne er krevende når det kommer til mengden planlegging og utførelse.
Utstyr: Evt. plakater, brosjyrer, PCer til bruk av markedsføring, ressurser i form av penger, til innkjøp av ingredienser og materiale.
Oppgaven kan gjøres på to måter. Enten som et stort prosjekt, og motivasjonsfaktor er jo hva dere skal bruke pengene elevene forhåpentligvis tjener på. Eller enkelt, for eksempel over tre skoletimer, én til planlegging, én til gjennomføring og én til føring av regnskap og oppsummering.
På første side i sliden står en rekke eksempler på ideer, både salg av diverse og yting av service.
Vi anbefaler å dele klassen i grupper, slik at flere får deltatt i prosessen med idéutvikling.
Oppgaven er tverrfaglig og inkluderer norsk og matematikk.
Norsk: Skriv en kort forklaring om hva bedriften skal gjøre.
Matematikk: Sett opp et budsjett. Dersom dere skal bruke pengene til utflukt, må elevene gjøre et kostnadsoverslag og sette opp et budsjett før de går i gang. Etterpå må de føre regnskap.
Oppgaven er mest relevant for niende trinn.