Målet med oppgaven er:
• å bevisstgjøre elevene på at hvert utdanningsprogram kan tilbys på flere skoler i fylket og at elevene må, dersom de velger å søke på mer enn en skole, rangere skolene når de søker om plass i den videregående skolen.
• å få elevene til å reflektere over egne valg
Filmen (0:52 min) påpeker hva det er viktig å huske på ved valg av yrke, som for eksempel om man får seg jobb etter endt utdanning og om lønn er viktig.
Deretter kan dere i plenum, grupper eller individuelt undersøke utdanningsprogrammene. For hvert program lenkes det først til Utdanning.no sin oversikt over studieløpet og deretter til filmer om utdanningsprogrammene.
Det kan være fint å vise elevene hvilke tilbud som finnes, og for eksempel klikke dere videre inn på en skole de har hørt om. Her kan det også være relevant å vise ulike landslinjer.
Eleven skal så velge seg tre utdanningsprogram med skole. Og reflektere rundt valget i påfølgende oppgave. Avslutt med å la noen elever i klassen fortelle om de valgene de har tatt og om hvilke refleksjoner de har gjort.
Elevene skal deretter gjøre gruppeoppgave der de utforsker søknadsprosessen for videregående opplæring.
Du kan velge å bruke siste oppgave på flere måter:
1. La gruppene fullføre oppgavene. Samle gruppene og la dem bytte svar seg i mellom. Gå gjennom riktige svar i fellesskap. Riktig svar gir ett poeng. Vinnergruppen blir klassens utdanningseksperter.
2. La gruppene fullføre oppgavene. Gjennomgå svarene i fellesskap uten poengutdeling.