Før dere løser denne oppgaven, bør dere ha lest "Kjønnsdelt arbeidsmarked".
I denne oppgaven skal elevene reflektere rundt hvordan kjønn kan påvirke yrkes- og utdanningsvalg. Den skal åpne for nye tanker og refleksjoner rundt tematikken deltidsarbeid og konsekvensene av det, lik lønn for likt arbeid og forskjeller i likestillingen.
Underveis i oppgaven vil det dukke opp ord som elevene muligens trenger en forklaring på:
- likestilling
- kjønnsdelt arbeidsmarked
- kjønnsroller
- "kvinneyrker" (yrker dominert av kvinner)
- "mannsyrker" (yrker dominert av menn)
La elevene se filmen Kjønn og makt fra kunnskapsfilm.no, og løs deretter oppgavene knyttet til filmen. Filmen handler om likestilling, makt og kjønnsfordeling i arbeidslivet. Den består av intervju med ungdommer og fageksperter med kompetanse på området.
Gjennomgå tallene fra likestillingsindikatoren fra SSB, og løs oppgavene.
Påstand én, to og tre er et fint grunnlag for diskusjon. Hvis det blir uenigheter kan dere kjøre debatt. Klassen kan deles i to, for eksempel med jentene mot guttene, der jentene skal forsvare den ene siden og guttene den andre. Elevene får litt tid til forberedning, så må de legge frem argumenter som forsvarer deres syn i en framføring.
Alternativ to er at lærer legger frem punktene, og så diskuterer klassen seg frem til en felles enighet og evt. løsning på påstandene.
Se også Bufdirs nettressurs om hvordan jobbe med kjønnsdelte utdanningsvalg.