I denne oppgaven skal elevene bli kjent med betydningen av å delta i arbeidslivet ved å bli kjent med verdien av lønn.
Før dere gjør denne oppgaven, kan det være lurt å ha lest artikkelen "Hvorfor jobbe?" og ha gjort quizen "Økonomiske begreper".
Sett deg på forhånd inn i verktøyet "Lag ditt budsjett".
I oppgave A skal elevene lage budsjett og bli kjent med hva det vil si å tjene cirka 45 000 kroner i måneden. Det er også mulig å be elevene velge lønnen til et yrke de er nysgjerrig på og be dem fylle inn skjemaet deretter.
Dersom du har innspill til hvilke andre utgifter elevene kan registrere, kan du skrive dem opp synlig for elevene, og be dem også fylle inn disse. Da blir funnene så realistisk som mulig.
På oppgave A 12) kan elevene først finne svarene individuelt, for så å diskutere det i klassen. Det samme gjelder oppgave B 7).
I oppgave B skal elevene bli kjent med hva det vil si økonomisk å ikke ha jobb, enten fordi man ikke kan jobbe eller fordi man ikke har en jobb. Pass på at det ikke utvikler seg en debatt hvor de som er avhengig av økonomisk stønad blir stigmatisert. Oppgaven skal heller få elevene til å se den økonomiske gevinsten de får av å delta i arbeidslivet.