Denne artikkelen er en del av temaet Dine digitale spor.
Ta gjerne en felles diskusjon i klassen før de går i gang med oppgaven. Hva er en gapestokk (bilde s. 1)? Hvordan kan en gapestokk være digital? Hva menes med "Den digitale gapestokken"?
Mål for oppgaven:
Å få elevene til å reflektere rundt konsekvensene av å legge ut noe på nettet. Kommunikasjon er mer enn bare skrift. Det er mye lettere å misoppfatte hverandre via tekst, fordi kommunikasjon er mer enn bare det vi sier. Det er også hvordan vi sier det, kroppsspråk og mimikk.
Kontekst og felles forståelse er også en viktig del av kommunikasjon. Justine Sacco flirte for seg selv mens hun publiserte Tweeten, hun mente å være morsom. Internett oppfattet det imidlertid rasistisk.
Til fordypning:
1) Oppgaven er bygget på en artikkel fra New York Times, som dere kan lese for å få hele historien. Les hele artikkelen (obs: artikkelen er på engelsk). Justine Sacco mister jobben som seniordirektør i kommunikasjonsavdelingen til selskapet IAC. Hun mottar trusler, og familien tar avstand. Så får hun seg ny jobb, men det twitres om henne, og hun slutter. Artikkelen er fra 2015. Den ender med at Justine trolig har fått ny jobb, men hun vil ikke si hvor. For som hun selv sier: “Anything that puts the spotlight on me is a negative.”
2) Diskuter ytringsfrihet. Hvor går grensene? Er det en forskjellig standard på hva forskjellige folk kan si? Utgangspunkt for diskusjon: Kommentaren "To standarder for rasisme og homohets", hvor Kjetil Rolness peker på forskjeller mellom Kaveh sine utsagn om jøder og Plumbo sin "Mokkamann"-kommentar.
Videre arbeid:
Dersom romantiske bekjentskaper, andre bekjente og arbeidsgivere googler Justine Sacco, får de opp denne historien. Oppgaven Google deg selv passer bra til denne tematikken. Denne oppgaven er også en del av teamet Digitale spor.