Før dere gjør denne oppgaven kan det være lurt å lese artikkelen "Videregående opplæring" og gjøre noen oppgaver relatert til denne.
Repeter først hva et utdanningsprogram er og hvilke som finnes. Repeter at det er forskjell på studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram. En oversikt over de 15 ulike utdanningsprogrammene finner du her.
Del deretter elevene i grupper på 2-3 der hver gruppe får ansvar for ett utdanningsprogram.
Be elevene om å skrive informasjonen med egne ord. Mange elever klipper og limer fra allerede eksisterende tekster på nettet, så det kan være fint å snakke om kildebruk og kildekritikk i forkant.
Unngå for mye fokus på skoler. Dels fordi dette tar fokuset bort fra hva elevene kan lære i de ulike utdanningsprogrammene. I tillegg kan det bli endringer i hvilke skoler som tilbyr de ulike utdanningsprogrammene før elevene skal søke.
Om elevene behersker det kan de godt bruke egne publiseringsprogram for å lage layout til brosjyren. Når alle brosjyrene er ferdige kan elevene studere hverandres brosjyrer.
Dere kan avslutte arbeidet med en litt uhøytidelig quiz om innholdet. Hver gruppe kan levere 2-3 quiz-oppgaver som lærer setter sammen til en utdanningsquiz.
Denne oppgaven kan kombineres med norskfaget.