Oppgave:
Besøk av en rollemodell
Kompetansemål
- Samle, analysere og bruke informasjon om utdanning og arbeid
- Utforske utdanningsmuligheter på varierte måter, og gjøre rede for ulike utdanningsveier og hvilke yrkesområder de kan føre til
- Gjøre rede for hva og hvem som kan påvirke karrierevalg og hva dette har å si for egne valg
- Utforske og drøfte kjønnsrelaterte perspektiver i karrierevalg
- Se muligheter og omsette egne idéer til handling og valg, og reflektere sammen med andre over konsekvenser av karrierevalg
Veiledning til lærer
Dette er et eget opplegg kalt "Passer realfag for meg?", som er utviklet av Nasjonalt senter for realfagsrekruttering. Opplegget består av fem deler:
- Del 1: Hva er realfag?
Elevene skal bli kjent med hva realfag er.
- Del 2: Utdanningstesten
Utdanningstesten er utviklet for å vise mulighetene som finnes innen realfag.
- Del 3: Besøk av en rollemodell
Invitér en rollemodell som har studert realfag og har et realfaglig yrke på besøk i klasserommet.
- Del 4: Finn mulig arbeidsplass
Elevene skal finne fem ulike arbeidsplasser i nærmiljøet som bruker realfag i jobbhverdagen.
- Del 5: Utdanningsvalg og kjønn
Elevene skal lære om likestilling i arbeidslivet, derav kjønnsbalansen i realfagsyrker.
Del 3: Besøk av en rollemodell
Rollemodellen bør inviteres i god tid før dere starter med opplegget.
Hva er en rollemodell? Over hele landet finnes rollemodeller som har lyst til å komme på skolebesøk. Alle har realfagsbakgrunn, og vil gjerne inspirere ungdom til å velge realfagsutdanning. Alle skoler kan gratis bestille en rollemodell. Her kan du lese mer.
Hvor finner jeg rollemodellen? Du kan invitere en rollemodell via denne siden.
Før besøket: Gjør tydelige avtaler i forkant av besøket. Avklar oppmøtested og tidspunkt. Dersom det er noe spesielt dere ønsker at rollemodellen skal snakke om, gi beskjed på forhånd. Introdusér rollemodellen for elevene. Lærer eller rådgiver skal være sammen med klassen under hele besøket. Er noe uklart? Kontakt gjerne Nasjonalt senter for realfagsrekruttering på e-post: kontakt@realfagsrekruttering.no
Utstyr til timen: Elevene trenger datamaskin, eventuelt utskrift av spørsmålene de har skrevet til rollemodellen før timen.
Tidsbruk: 45 minutter
Etterarbeid etter besøk av rollemodell
Lærer oppsummerer etter besøket. Tidsbruk: Fem minutter.
Diskusjon og refleksjon. Tidsbruk: 40 minutter. Mer informasjon i oppgaven.